شماره ۱۸۳۰ | ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
چگونه نگذاریم زلزله غافلگیرمان کند؟
لرزش‌های دلهره‌آور

شهروند| باز هم زلزله‌ای ناگهانی مردم گوشه‌ای از کشور را غافلگیر کرد. گزارش‌ها حاکی از وقوع زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در آذربایجان ‌شرقی بود که در بامداد روز جمعه اهالی شهرهای میانه، سراب، ترک و روستاهای اطراف را بشدت دچار وحشت کرد و آنها را به خیابان‌ها کشاند. واکنش‌ها نشان می‌دهد این زلزله خاطرات تلخ حادثه ورزقان را باز هم در اذهان مردم زنده کرده است؛ اما زلزله این‌بار شدت کمتری داشت. براساس آمارها بیشترین خسارت‌ها را معمولا مناطق روستایی متحمل می‌شوند و به دلیل زیرساخت‌های نامناسب و منازل مسکونی ناایمن تعداد کشته‌ها و خرابی‌ها بالا می‌رود اما مردم در مناطق شهری نیز به دلیل پایین‌بودن سطح آموزش‌ها برای مقابله با حوادث طبیعی دچار مصدومیت و آسیب می‌شوند. خصوصیت حوادث طبیعی این‌گونه است که خبر نمی‌کند و زمان و مکان و شدت آن هم به‌طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست. تنها کاری که از دست‌مان برمی‌آید این است که خودمان را برای مواقع اضطراری و حوادث ناگهانی آماده کنیم؛ در حقیقت شاید نتوانیم جلوی آن را بگیریم اما می‌توانیم با فراگرفتن آموزش‌های اولیه و نحوه برخورد در زمان زلزله جان خود و اطرافیان‌مان را نجات دهیم. اهمیت این موضوع آن‌قدر زیاد است که هر ساله در مدارس نیز مانورهای آزمایشی زلزله برگزار می‌شود تا کودکان و نوجوانان با شرایط مشابهی مواجه شوند. با توجه به بحث داغ زلزله این روزها تصمیم گرفتیم نکات آموزشی را برای حفظ ایمنی قبل و بعد از وقوع آن و در مکان‌های مختلف  مرور کنیم.

تمام‌شدن زلزله به معنی رفع كامل خطر نیست

شاید شما هم گاه و بی‌گاه ایمیل‌های آموزشی زلزله را دریافت کرده باشید که جدیدترین روش‌های ایمنی و در امان ماندن از آوار را یاد می‌دهد. خیلی وقت‌ها این توصیه‌ها با هم در تناقض‌ است یا حتی روش‌های جدید قدیمی‌ترها را به کلی نفی می‌کند. در این‌جا با نکاتی مهم آشنا می‌شوید که می‌تواند جان شما را نجات دهد.
 اگر در ساختمان‌های بلند هستيد، به محلی امن داخل آپارتمان پناه ببريد. (معمولا در ساختمان‎هاي بلند نکات ايمن‎سازي در مقابل زلزله رعايت مي‎شود.)
 اگر در محیط‌های روستایی و خانه‌های خشتی و گلی زندگی می‌کنید بهتر است سریعا از آن خارج شوید. موقع خروج از ساختمان سرتان را با دست يا جسمي مانند تخته بپوشانید.
 جريان آب، برق و گاز را در نخستين فرصت قطع كنيد.
  اجاق و هرگونه آتش را خاموش كنيد.
  اگر زلزله در طول شب اتفاق افتاده، براي روشنايي از كبريت يا شمع استفاده نكنيد و چراغ‌قوه‎اي را كه قبلا آماده كرده‎ايد، روشن کنید.
 آتش‌سوزی را در نخستین فرصت مهار کنید و اجازه ندهید توسعه پیدا کند.
   آتش به سرعت گسترش پیدا می‌کند، به‌ویژه اگر در ساختمان چوب زیادی به کار رفته باشد. مواظب آتش آبگرمكن، اجاق، چراغ‌های گاز‎سوز و ... باشيد.
 از هُل دادن و دويدن به این طرف و آن طرف خودداري کنید.
 اگر در جاهایی مانند آزمايشگاه هستيد تا آن‌جا که ممکن است از مواد شيميايي دور شويد.
 یادتان باشد تمام‌شدن زلزله به معنی رفع كامل خطر نیست. باید براي پس‌لرزه‎ها آمادگي داشته باشيد.
 اگر در راهرو هستيد به ديوار بچسبید و گوشه‌ای پناه بگیرید.
  بايد خودتان را از اشيايي كه سقوط مي‎كند در امان نگه داريد، بنابراین از حركت سريع به سمت بیرون بپرهیزید. خارج از ساختمان‌ احتمال ريزش شيشه‎هاي خردشده وجود دارد که بسيار خطرناك است، به علاوه نباید به طرف راه‎هاي خروجي هجوم ببريد، چون ممكن است پله‌ها شكسته يا مسدود شده باشد.
 حداقل يك در يا پنجره بزرگ را باز کنید تا در تله‎‎ گير نکنید.
 اگر در آشپزخانه هستيد از يخچال، چراغ پخت‌وپز، ماشين لباسشويي و قفسه‎هاي بالاي سرتان فاصله بگيريد.
 اگر در فروشگاه، سينما يا ساختمان‎هاي پرازدحام هستيد، از هجوم به سمت درهاي خروجي خودداري کنید و از ويترين‎ها، قفسه‎ها و اشياي سنگين دیگر فاصله بگيريد.
 اگر در سالن اجتماعات يا زمين ورزشي هستيد، در جاي خود بمانيد و از سرتان محافظت كنيد. قبل از تمام شدن لرزه‎ها از آن‌جا خارج نشويد.
  هنگام زلزله امواج رودخانه‌ خطرناک است، بنابراین در ساحل رودخانه نایستید. از کوه‌ها و مخصوصا لبه صخره‎ها هم به دلیل ريزش سنگ فاصله بگیرید.
 اگر سوار قطار هستید، در جاي خودتان دور از شيشه‎هاي بزرگ بنشینید، از سرتان محافظت کنید و بی‌جهت در راهروها راه نروید.
 جز در موارد ضروري از تلفن استفاده نكنيد؛ خطوط تلفن بايد براي تماس‎هاي ضروري آزاد باشد.
 از ديوارهاي سنگ‌كاري‌شده، بخاري ديواري و شيشه‎هاي بزرگ فاصله بگيريد.
 سعي نكنيد از اشيای گران‌قيمت و شخصي خود محافظت كنيد و بيشتر به فكر نجات جان‌تان باشيد.
 در صورتی که روي ويلچر هستید، همان‌جا بمانيد و آن را قفل كنيد.

قبل از وقوع زلزله چه باید کرد

بسیاری از نقاط کشور ما در معرض خطر زلزله است بنابراین همه ما در صورتی که آمادگی کافی را برای مواجهه صحیح با زلزله نداشته باشیم، ممکن است از عواقب ناشی از آن آسیب‌های شدیدی ببینیم. همه ما می‌توانیم با انجام اقدامات ساده از سلامت خود و اطرافیان‌‌مان به نحو موثری محافظت کنیم. با دانش فعلی بشر زمان، مکان و بزرگای زلزله قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین اسیر شایعات بی‌اساس در این زمینه نشوید. حفظ آرامش و خونسردی لازمه رویارویی با هر حادثه‌ای است. رفتارهای هیجانی و احساسی در زلزله منجر به آسیب‌های جسمی و روانشناختی می‌شود.
 هنگامی که می‌خواهید خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید، نقشه سازه و تأسیسات را از مالک دریافت کنید و از یک مهندس ساختمان بخواهید تا ساختمان را از نظر مقاومت در برابر زلزله بررسی کند. اگر قبلا هم منزلی را تهیه کرده‌اید، می‌توانید از یک مهندس ساختمان در مورد میزان مقاومت منزل‌تان یا امکان مقاوم‌سازی آن در برابر زلزله مشاوره بگیرید.
  عیوب سیم‌کشی ساختمان‌، نشت لوله‌های گاز و ‌ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب را رفع کنید. برای این کار حتما از  متخصص کمک بگیرید.
 آبگرمکن‌، یخچال‌، فریزر، اجاق گاز و اشیای بلند و بسیار سنگین ‌باید با بست یا تسمه‌های مناسب به کف و دیوار منزل محکم شوند؛ همچنین کمد لباس، قفسه‌ها، بوفه‌ها، آینه‌ها و تابلوهای دیواری منزل باید ‌به خوبی در جای خود محکم شوند. برای انجام این کارها از یک فرد صلاحیت‌دار کمک بگیرید.
  اشیای بزرگ یا سنگین و همچنین ظروف شیشه‌ای‌، ظروف چینی و سایر اشیای شکستنی و ظروف حاوی مواد خوراکی و شیمیایی‌ را در قفسه‌های پایین کابینت و کمد قرار دهید.
   در هر اتاقی‌ محل‌های امن را مشخص کنید؛ ‌مثلا زیر یک میز محکم یا کنار ستون‌ها یا دیوارهای مجاور آنها. در هر بار تمرین پناهگیری در این محل‌ها پناهگیری کنید تا انجام این عمل در زمان وقوع زلزله نیاز به صرف وقت نداشته باشد.

اقدامات مهم حین و بعد از وقوع زلزله

 وقتی لرزه‌ها پایان یافت، اطراف را نگاه کنید. اگر ساختمان صدمه دیده و مسیر باز و امنی برای خروج وجود دارد، ساختمان را با احتیاط ترک کنید و به فضای باز و دور از نواحی آسیب‌دیده بروید.
 باید آماده ‌لرزش‌های بعدی باشید. ‌این لرزش‌ها ممکن است آن‌قدر قوی باشند که به ساختمان‌های بدون استحکام آسیب وارد کنند، بنابراین همیشه آماده انجام مراحل پناهگیری که در بالا به آن اشاره کردیم، باشید.
 قفسه‌ها و کابینت‌ها را باید ‌با احتیاط باز کنید، چون اشیای موجود در آنها ممکن است سقوط کنند.
 از ‌نزدیک‌‌شدن به نواحی آسیب‌دید‌ه دوری کنید، مگر آنکه ‌پلیس‌، ماموران آتش‌نشانی یا سازمان‌های امدادی به کمک شما نیاز داشته باشند.
 از طریق رادیو یا تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی رسمی و معتبر، اخبار و اطلاعات موثق و دستورالعمل‌های مربوط به اقدامات اضطراری را کسب کنید.
 اگر فرد مصدومی در اطراف شما هست و دوره کمک‌های اولیه را گذرانده‌اید، با رعایت اصول ایمنی به او کمک کنید.
 نهایت احتیاط را بعد از وقوع زلزله و در هنگام آواربرداری داشته باشید. هرگز سعی نکنید خودتان این جابه‌جایی را انجام دهید.
 درصورتی که به هر دلیلی از منزل خارج می‌شوید، شیر اصلی گاز و آب را ببندید.
اگر داخل منزل هستید
 اگر در ساختمان (خانه یا محل کار) هستید، بهترین اقدام پناهگیری است.
 برای اینکه زلزله شما را زمین نزند، روی زانوهای خود بنشینید.
 برای آنکه خودتان را در برابر اشیای پرتاب‌شده در فضای منزل محافظت کنید، با بازوان خود، سر و گردنتان را بپوشانید.
 اگر در معرض خطر اشیایی که سقوط می‌کنند، هستید و می‌توانید بدون آنکه خطری شما را تهدید کند حرکت کنید، برای محافظت بیشتر، به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و در زیر یک میز یا نیمکت محکم قرار بگیرید.
 اگر میز یا نیمکت محکمی در نزدیک شما نیست، به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و کنار یک دیوار داخلی قرار بگیرید. هرگز کنار شیشه، پنجره‌ها، درهای خروجی و دیوارهای خارجی و هر چیزی که ممکن است سقوط کند (مانند لوستر، اشیای آویزان یا تزیینات منزل) قرار نگیرید.
 همان‌جا که پناه گرفته‌اید، بمانید تا لرزه‌ها تمام شود. به هیچ‌وجه جابه‌جا نشوید.
 اگر هنگام وقوع زلزله در رختخواب هستید‌، همان‌جا بمانید و بالش را روی سر خود قرار دهید، اما اگر رختخواب زیر اشیایی مانند لوستر قرار دارد، ‌فورا جابه‌جا شده و به نزدیکترین محل امن پناه ببرید.
 برای پناهگیری، در چارچوب درها قرار نگیرید، چون چارچوب درها نمی‌توانند از شما در مقابل اشیای پرتاب‌شده در فضای خانه یا اشیایی که سقوط می‌کنند، محافظت کنند. به‌علاوه، معلوم نیست که بتوانید در حالت ایستاده در چارچوب در، تعادل خود را حفظ کنید.
 مجددا تأکید می‌کنیم تا اتمام لرزش‌ها در داخل منزل بمانید. بیشترین صدمات هنگام زلزله، زمانی روی می‌دهند که افراد هنگام ورود یا خروج در معرض خطر سقوط اشیا قرار می‌گیرند.
 به هیچ‌وجه از آسانسور استفاده نکنید. اگر داخل آسانسور هستید، سریعا در نخستین توقف از آن خارج شوید.
اگر در فضای باز هستید
   هرجایی که هستید‌، توقف کنید. از دیوارها و ساختمان‌ها فاصله بگیرید.
   از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک‌شدن به ‌تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید.
   بنشینید! سروگردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود.
   با خونسردي و انديشه اقدامات لازم را انجام دهید و ديگران را به آرامش دعوت كنيد.
   تا وقتی لرزش‌ها تمام نشده، از پله‎ها بالا و پايين نرويد. نرده‎ها را محكم بگيريد و بنشينيد.
   از كوچه‎هاي تنگ و باريك عبور نکنید و در طول ساختمان‎ها هم ندويد.
   مراقب خيابان‎هايی که شكستگي دارد، شكاف‎هاي زمين، آتش‌سوزی و تركيدگي لوله‎هاي آب باشيد.
   معمولا بهتر است به طرف ساختمان‌ها ندويد. ممکن است در ساختمان شكستگي به وجود بیاید و بشکند. از ديوارها، تيرهاي چراغ برق، سيم‎هاي برق هم دور شوید.
   پياده از محل حادثه دور شوید.
   به طرف خيابان‎ها ندويد؛ درصورت امكان خودتان را به یک فضاي باز و کم‌خطر مثل پارك برسانيد.
اگر داخل خودرو درحال حرکت هستید‌
   هرچه سریع‌تر در مکانی امن توقف کنید (از توقف در مجاورت ساختمان‌ها‌، درختان، پل‌ها و تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید). بعد از توقف، داخل خودرو بمانید.
   زمانی که زلزله پایان یافت‌، با احتیاط به راه خود ادامه دهید، اما از پل‌ها و جاده‌های آسیب‌دید‌ه دوری کنید.
   اگر داخل خودرو هستید، آهسته به سمت راست برانید تا سمت چپ خيابان براي عبور خودروهاي امدادي باز باشد. در یک فضای باز و امن توقف کنید. موتور خودرو را خاموش كنيد ولي كليد را از جايش بيرون نياوريد. داخل خودرو بمانید و به راديو گوش دهيد.
   ممكن است هنگام رانندگی ريزش زمين خودروی شما را منحرف کند؛ در این حالت به نظرتان مي‎رسد كه لاستيك‎ها صاف است و روی سطح جاده استوار نیست.
براي دريافت آخرين اطلاعات به راديو گوش كنيد و دستورالعمل‎هاي اعلام‌شده را انجام دهید.
جعبه لوازم اوليه را همراهتان داشته باشيد.


تعداد بازدید :  390