شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
ای لقمان، فرهنگ از که آموختی؟

شهرام شهیدی طنزنویس

امروز روز فرهنگ عمومی است. برای ارتقای فرهنگ عمومی یا جاانداختن چیزی به‌عنوان فرهنگ چند روش وجود دارد.
الف: روش ادب از که آموختی. در این روش معمولا عموم مردم از دیدن برنامه‎های صداوسیما که به‌زعم مسئولانش خیلی فاخر است، الگوبرداری کرده و درست عکس آن را انجام می‎دهند.
ب: روش برگزاری کارگاه‎های آموزشی و فرهنگی. به‌عنوان نمونه اعلام کردند به زودی کارگاه «مهارت‎های ارتباطی خانواده‎های چندهمسری» برگزار خواهد شد. البته آموزش این مهارت باعث افزایش تمایل به فرهنگ چندهمسری نخواهد شد، بلکه در چند روز گذشته فرهنگ استفاده از قرص اعصاب و آرام‌بخش‎های قوی را بین مردم جا انداخت، طوری که فروش کلونازپام و فلوکستین چند برابر شد. حالا اگر می‎گویید چرا اصلا درباره این کارگاه چیزی نمی‎نویسی، باید عرض کنم عمرا. این‌جا برگزاری کارگاه تبعات ندارد، اما نوشتن درباره تبعات برگزاری چنین کارگاه‎هایی درد خواهد داشت.
 اگر قصد اصلاح فرهنگ دارید، لطفا در ساعت‎های پرتردد از مترو و اتوبوس شهری استفاده نکنید. در این مواقع نه‌تنها آن حس فرهنگی‎تان از بین می‎رود که ممکن است دل‌تان بخواهد آنارشیست شوید!
 برخی خواننده‎های وطنی که رکورد کامنت در اینستاگرام را شکسته‎اند، گفته‎اند قصدشان از حضور در فضای مجازی فرهنگ‌سازی است. ارجاع‎تان می‎دهم به بخش لقمان عصر جدید و این عبارت به‎روز‎رسانی شده که «فرهنگ از که آموختی از بی‎فرهنگان!»
 برای جا انداختن فرهنگ استفاده از چیزی نباید فرهنگ چیز دیگری را نابود کرد. مثلا دوستی برای این‌که بچه‎اش را با فرهنگ مطالعه مطبوعات آشنا کند، به بچه‎اش یاد داده بود تا پستچی یا پیک موتوری، روزنامه یا مجله همسایه‎ها را از زیر در انداخت تو بدود و قبل از این‎که کسی آن را ببیند، بردارد بیاورد خانه و بخواند. دوست عزیز بچه شما بی‌فرهنگ بزرگ بشود، بهتر از این نیست که دزد باشد؟
 و اما می‎رسیم به فرهنگ لبخند. من چند روز تصمیم گرفتم با لبخند از خانه بیرون بیایم و به مردم کوچه و بازار لبخند بزنم. نتیجه‎اش این شد 336 خانم بهم گفتند بی‎شعور. 434 مرد بهم حرف‎هایی زدند که روزنامه از چاپ آن خودداری خواهد کرد و سرانجام یک مرد چنان مرا زد که برای همیشه عصب لبخند را از کار انداخت و الان مشغول فیزیوتراپی هستم.
 وقتی می‎روید سینما برای انجام یک کار فرهنگی تشریف ‎آورده‎اید. خب صله‌رحم از خاله جان یا محبت‌کردن به عزیزان یا شیر دادن به نوزاد هم کار فرهنگی است. چرا به کسانی که در سالن سینما این کارها را می‎کنند، غر می‎زنید؟ یعنی چه بچه‎اش را بگذارد خانه بیاید سینما؟ کودک‌آزار هستید؟ فرهنگ رفتار با بچه‎ها را باید یادتان بدهند؟ بد کرده نوزاد شیرخواره‎اش را آورده در یک محیط فرهنگی؟
 نکته آخر: هشتاد‌میلیون نفر ایرانی معتقد هستند باید درخصوص محیط‌زیست، حیوان‌آزاری، ریختن زباله در شهر و طبیعت، کودک‌آزاری، آپارتمان‌نشینی و ... فرهنگ‌سازی شود. فقط من و عمه‎ام گویا این چیزها را رعایت نمی‎کنیم که همین جا از همه عذرخواهی می‎کنم.

 


تعداد بازدید :  263