شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با غلامرضا صادقیان، مدیرعامل تراکتور درباره اتفاقات سکوهای یادگار
فقط کار آن 7 نفر را دیدید؟
هواداران تراکتور از خیلی‌ها میهن‌پرست‌ترند، باید از آنها تشکر کنیم

امیر صادقی‌پناه| اتفاقاتی که روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام تبریز رخ داد و تعدادی از هواداران تراکتور در جریان دیدار با استقلال رفتارهایی خارج از عرف انجام دادند، هنوز نقل محافل ورزشی است. شعارهای قومیتی و مغایر با ارزش‌های اخلاقی و شرعی جامعه باعث شد تا دو وزارتخانه کشور و ورزش نیز به ماجرا ورود کنند و حتی گفته شد که 7 تماشاگر خاطی نیز بازداشت شده‌اند. از این رو شاهد درگیری‌های مجازی میان طرفداران تراکتور با تیم‌های دیگر نیز بوده‌ایم که مجموعه این اتفاقات جو بدی را علیه تیم محبوب آذربایجان‌ شرقی ایجاد کرده است. برای پیگیری این ماجرا با غلامرضا صادقیان، مدیرعامل باشگاه تراکتور دقایقی همکلام شدیم که ماحصل صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:  
 آقای صادقیان! طی روزهای گذشته خیلی‌ها نسبت به اتفاقات ورزشگاه یادگار در بازی تراکتور و استقلال موضعگیری کردند؛ نظر شما به‌عنوان مدیرعامل باشگاهی که هوادارانش این رفتارها را کردند،‌ چیست؟
قبل از هر چیز من از تمام رسانه‌ها و نمایندگان‌شان و حتی رسانه ملی خواهش می‌کنم موضوعات را آن‌طور که هست بازتاب بدهند؛ نه چیزی از آن کم کنند و نه آن را بزرگ کنند. یک اتفاقی افتاده که مستندات نشان می‌دهد از بین 80‌هزار جمعیت حاضر در ورزشگاه تنها 7 نفر تخلفاتی انجام دادند که از دید ما نیز محکوم است، اما یک مسأله ناراحت‌مان می‌کند و آن هم این است که چرا آن رفتارهای خوبی که 79‌هزار و 993 نفر دیگر انجام دادند، دیده نشده است؟‌ چرا وقتی تیم ما با آن جمعیت شکست بدی را تجربه می‌کند، اما همه با شعار «عیبی یوخ» تیم‌شان را تشویق می‌کنند، کسی درباره‌شان حرفی نمی‌زند؟ ‌وقتی هواداران تمام زباله‌های خود را جمع کرده و به بیرون از ورزشگاه می‌برند، شایسته تقدیر نیستند؟ فقط کاری که آن 7 نفر خاطی انجام دادند، باید بررسی شود؟‌
 قطعا انجام کارهای خوب هواداران هم از چشم رسانه‌ها دور نمانده اما کاری که آن 7 نفر به قول شما انجام دادند، قابل توجیه نیست.
من که گفتم کارشان را محکوم می‌کنیم. مگر ما گفتیم کار خوبی کردند؟ ‌اتفاقا باید شدیدترین برخورد را هم با آن تماشاگرانی که بی‌احترامی و توهین کردند، انجام شود. حرف من چیز دیگری است؛ این‌که نباید تخلف یک عده معدود را این‌قدر حاد نشان داد تا تبعات بعدی داشته باشد. ما با کمترین امکانات هر بازی ورزشگاه‌مان را پر می‌کنیم، این نشان از عشق و علاقه مردم آذربایجان به تیم‌شان است. ما نباید به خاطر یک اتفاق همه چیز را زیر سوال ببریم. احساس شخصی‌ام این است که برخی رسانه‌ها خصوصا در پایتخت نسبت به تراکتور و هوادارانش موضعگیری  می‌کنند و این اصلا خوب نیست.
 وقتی برخی از افراد در صفحه شخصی‌شان به شعارهای نامناسب واکنش نشان می‌دهند، آیا می‌شود همه چیز را گردن رسانه‌ها انداخت؟
بگذارید من یک چیز بگویم و خیال‌تان را راحت کنم؛ هواداران تراکتور میهن‌پرست هستند و کشورشان را خیلی بیشتر از خیلی‌ها دوست دارند. این حرف‌هایی که برخی مطرح می‌کنند هم از روی خیرخواهی نیست. ما در دیاری تیمداری می‌کنیم که ستارخان‌ها، باقرخان‌ها و شهید باکری‌ها داشته است؛ این چه حرف غلطی است که درباره هواداران تراکتور می‌زنند؟ آیا می‌شود رفتار تعدادی معدود را به همه تعمیم داد؟ به نظر من هواداران تراکتور یک سرمایه ملی هستند که باید ملی به آنها نگاه شود. شخصا هم به‌عنوان نماینده باشگاه بابت حضور پرشورشان در ورزشگاه از آنها تشکر می‌کنم.
 با این حال مسائل دیگری هم وجود داشت که مجموعه اتفاقات باعث شد تا این تنش‌ها در فضای مجازی پیش بیاید؛ مثلا گزارشگر بازی به این مسأله دامن زد و البته برخی صفحات هواداری در فضای مجازی هم دردسر درست کردند.
من جواب سوال شما را طور دیگری می‌دهم؛ وقتی که یک ماه پیش از سوی یک سایت معتبر تیم تراکتور پنجمین تیم پرتماشاگر جهان انتخاب و معرفی شد، آیا رسانه ملی حرفی به زبان آورد؟ ‌چرا هیچ‌کس درباره این موضوع حرف نزد؟‌ اگر استقلال و پرسپولیس بود هم این اتفاق می‌افتاد؟ غیر از این است که اگر تماشاگران تراکتور رکورد شکسته‌اند، یک افتخار ملی برای ایران است؟ حالا گزارشگر بازی آمده و با استناد به موضوعی که همان رسانه‌ ملی به آن نپرداخته حرف زده است. آیا باید این اتفاقات را رقم بزنیم. من به شما اطمینان می‌دهم که هواداران تراکتور برای وطن‌شان هر کاری انجام می‌دهند و بهتر است موضوعات دیگر را نیز بزرگنمایی نکنیم. متاسفانه رسانه ملی در یکی از بخش‌هایش به جای نشان‌دادن زیبایی‌ها و این‌که تماشاگران فهیم تراکتور چه کارهایی انجام دادند، مسائل دیگری را مطرح کرده است که این ناراحت‌کننده است.
 آیا می‌توانید تضمینی بدهید که در آینده شاهد تکرار اتفاقات اخیر نباشیم؟
 در همه ورزشگاه‌های ایران اتفاقات مختلفی رقم می‌خورد و برای این‌که همه مشکلات روی سکوها حل شود، نیاز به زمان برای فرهنگسازی است. ما باید کاری کنیم که برخی تماشاگرنماها اجازه ندهند زیبایی‌های ورزش گرفته شود. من فقط از رسانه ملی درخواست دارم همان‌طور که بازی‌های استقلال و پرسپولیس را نشان می‌دهد، پخش بازی‌های تراکتور را هم در اولویت قرار دهد. همه‌جا می‌گویند دیکته نانوشته غلط ندارد ولی ما برای این موضوعات راهکار داریم و فرهنگی را در هواداران ایجاد می‌کنیم  که خود آنها ایرادات‌شان را بگیرند.
 صحبت خاصی باقی مانده است؟
من یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم که هواداران تراکتور را باید ارج بنهیم و درباره ‌آنها کم‌لطفی نکنیم. از وقتی تراکتور به لیگ برتر برگشته انرژی و شور و شوق هم تزریق شده است. مشکلات هم وجود دارد که باید با رسیدن به راهکار مناسب آنها را حل کنیم. در خیلی از کشورها برای حضور تماشاگران هزینه می‌کنند ولی هوادار ما با علاقه وارد ورزشگاه می‌شود باید قدر این سرمایه را بدانیم.


تعداد بازدید :  123