شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
کنترل صداوسیما بر وی.او.دی‌ها؛ آسیب یا پیشرفت؟
داستان نتفلیکس‌های وطنی!

شهروند| چند وقتی است موضوع وی.او.دی‌ها به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز تبدیل شده است. به‌خصوص بعد از توقیف و خاموشی سرورهای سایت‌های دانلود فیلم، این پلتفرم‌ها به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفتند. اما از وقتی که چندی پیش اعلام شد که مسئولیت صدور مجوز تولید آثار در وی.او.دی‌ها (مثل فیلیمو و نماوا) از این پس به معاونت فضای مجازی صداوسیما محول شده، جنجال‌ها شدت بیشتری گرفته است.
چند روز پیش علی‌اکبر محمودی‌مهریزی، مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی ضمن تأیید شایعات موجود تأکید کرد که مجوز محتوای پخش‌شده از وی.او.دی‌ها به صداوسیما رسیده. از طرفی این اداره فراخوانی برای دریافت فیلمنامه نیز داده و قرار است سریال‌هایی را به صورت تعاملی و با نظارت کامل صداوسیما بسازد.
اگرچه مقامات دولتی فعلا این شایعات را تکذیب می‌کنند و مثلا یکی از مدیران سازمان سینمایی که در رابطه مستقیم با این موضوع است، در گفت‌وگو با «شهروند» گفت که هنوز چیزی به آنها ابلاغ نشده و اداره مربوطه همچنان در صدور مجوزها نقش اصلی را دارد، اما به‌ هرحال این موضوع که صداوسیما فاصله زیادی تا کنترل کامل این حوزه ندارد، نگرانی‌هایی را در میان فعالان این حیطه موجب شده است. نگرانی‌هایی از این جنس که «صداوسیما از ترس اینکه در معرض انتقادات و پرسش‌های گوناگونی درباره محصولات این حوزه قرار نگیرد، سعی خواهد کرد برای اینکه دچار دردسر نشود، با همان دست فرمان تولیدات خودش حرکت کند و این هم یعنی کپی‌های برابر بر اصل محصولاتی که درحال حاضر مردم آنها را در شبکه‌ها به رایگان تماشا می‌کنند!». این جملات را یکی از مدیران سازمان سینمایی می‌گوید که نمی‌خواهد نامش در این گزارش بیاید.
این موضوع البته موافقانی هم دارد؛ ازجمله مهدی فرجی تهیه‌کننده و از مدیران اسبق تلویزیون که الزامی‌شدن دریافت مجوز برای محتوای وی‌.او.دی‌ها از صداوسیما را اتفاقی مبارک می‌داند: به نظرم اینکه تولیدات فیلم و سریال خارج از شبکه‌های سیما در دستور کار بخشی دیگر از سازمان صداوسیما مثل معاونت فضای مجازی قرار گرفته است، یک اقدام مبارک است. وقتی معاونتی مثل فضای مجازی قرار است تولید فیلم و سریال را خارج از شبکه‌های صداوسیما تعریف کند و در دستور کار خود قرار دهد، طبیعی است که ظرفیت‌های جدیدی را شاهد خواهیم بود.
این تهیه‌کننده البته منظورش به تفاوت حوزه تولیدات این حیطه با تولیدات روتین تلویزیون است. فرجی البته از معدود افرادی هم هست که باور دارد این امر در زمینه ممیزی به نفع آثار خواهد بود: عموما گله‌مندی‌هایی هم وجود داشته است که تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به برخی ممیزی‌های سخت وزارت ارشاد انتقاد داشتند. به نظر می‌رسد آنچه که در صداوسیما رخ می‌دهد، ظرفیتی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند با ترکیبی از استانداردهای بین صداوسیما و وزارت ارشاد تولیدات جدید را بیشتر تضمین کند.
باید منتظر ماند و دید که آیا کنترل صداوسیما درحوزه  وی.او.دی‌ها موجد حرکتی رو به جلو خواهد بود یا نه.

مدیرکل تأمین معاونت فضای مجازی صداوسیما در گفت‌وگو با «شهروند»: محصولات ویدیویی همچنان زیر نظر وزارت ارشاد است
با انتشار خبر نظارت صداوسیما بر رسانه وی.او.دی این نگرانی به وجود آمده است که نکند استانداردهای سفت و سخت صداوسیما باعث ریزش مخاطب این شبکه شود. علی‌اکبر محمودی مهریزی، مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی صداوسیما البته در گفت‌وگو با «شهروند» این نگرانی‌ها را رد کرده و می‌گوید: «در طول این مدت سه تهیه‌کننده برای گرفتن مجوز پخش در وی.او.دی به ما مراجعه کرده‌اند.» او معتقد است که وی.او.دی رسانه‌ای انفرادی است اما وقتی یک رسانه از حالت انفرادی به رسانه جمعی تبدیل می‌شود، باید ضوابطی برای آن در نظر گرفته شود: «استانداردهای وی.او.دی همان استانداردهای قبلی است و فقط ضوابط صداوسیما برای آن اعمال می‌شود که بخش زیادی از آن همان ضوابط ارشاد است. نوع فعالیت برای صدور مجوز سلبی نیست و کاملا حمایتی است؛  چون معتقدم نباید برای یک عده آدم باسواد که توانسته‌اند سرمایه خوبی جذب کنند، سلایق شخصی‌مان را حاکم کنیم.» مدیرکل تأمین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا این رویه صدور مجوز، تولیدات شبکه نمایش خانگی را هم در برمی‌گیرد؟ می‌گوید: «اشتباه نشود رسانه‌های ویدیویی هنوز زیر نظر وزارت ارشاد است اما وقتی قرار بر تولید و توزیع برای فضای مجازی باشد باید از ما مجوز بگیرد. هر کس بخواهد می‌تواند سریال نمایش خانگی را زیر نظر وزارت ارشاد تولید کند اما اگر قصد توزیع آن را در وی.او.دی داشته باشد درواقع یک کار تأمینی است؛ بنابراین نیاز به مجوز دارد. حالا اگر این سریال هنگام تولید، ضوابط ما را رعایت نکرده باشد، محصول خود را از رقم بزرگی از سود و انتشار در وی.او.دی محروم کرده است.»

سعید رجبی فروتن: وی.او.دی‌ها در کنترل تلویزیون؟ هنوز قطعی نیست!
ماجرای وی.او.دی‌ها و کنترل آنها توسط صداوسیما را با یکی از مدیران و البته کارشناسان موفق این حوزه به بحث نشسته‌ایم. سعید رجبی فروتن؛ مدیرکل دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی در دو دوره که اشراف کاملی به این حوزه دارد و کارشناسی که همواره نظرات راهگشایی در این موارد ابراز کرده است.
آقای فروتن عزیز؛ در مورد اینکه اعطای مجوز وی.او.دی‌ها زیرنظر و تحت کنترل صداوسیما رفته، به ‌نظرتان اتفاق درستی است؟
البته هنوز به‌طور قطعی معلوم نیست این خبر.
اما رسانه‌ها این خبر را به‌طور قطعی اعلام کردند و حتی رسانه‌های مرتبط با صداوسیما از قول مدیر بخش مجازی صداوسیما گفت‌وگوهایی را هم کار کردند.
ما در تشکیلات دولتی فعلا داریم کارمان را می‌کنیم. اگر این امر قطعیت پیدا کند، حتما به ما نامه می‌آید که دیگر از این پس مجوز ندهید، نظارت نکنید، کنار بکشید و از این‌جور درخواست‌ها. اما تاکنون به ما که چیزی نگفته‌اند.
یعنی شما رد می‌کنید این خبر را؟
نه؛ من می‌گویم هنوز قطعی نیست و آنچه منتشر شده، گمانه‌زنی‌های افراد و رسانه‌هاست و رسما تاکنون چیزی اعلام نشده است.
حالا فرض بگیریم این اتفاق افتاد. شما به‌عنوان یکی از مدیران و کارشناسان این حوزه چه آسیب‌ها و محاسنی را برای این امر مترتب هستید؟
والله حقیقتش را بخواهید، دوست ندارم فعلا در این مورد حرف بزنم. ان‌شاءالله تا وقتی دیگر...

یک تهیه‌کننده شبکه نمایش خانگی در گفت‌وگو با «شهروند»: امیدوارم فضای تحت نظارت صداوسیما بر وی‌‌.او.‌دی‌ها سختگیرانه نباشد
نیره خادمی| سرمایه‌گذارانی که در این سال‌ها به شبکه نمایش خانگی کوچ کرده‌اند، چه نظری درباره نظارت صداوسیما بر رسانه‌های وی.‌او.دی و درواقع شبکه نمایش خانگی دارند؟ آیا این اتفاق فرصت است یا تهدید؟ صادق یاری، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری که این سال‌ها فعالیت نسبتا زیادی در شبکه نمایش خانگی داشته، معتقد است هنوز برای قضاوت درباره سرگذشت وی.‌او.دی‌ها در مواجهه با نظارت صداوسیما زود است. او به «شهروند» می‌گوید اگر این موضوع قطعی شده باشد، حتما باید درباره جزییات آن صحبت کرد تا درنهایت بتوانیم مخاطبان شبکه نمایش خانگی را حفظ کنیم: «مسیری که یک کار تولیدی بخواهد طی کند، طبیعتا مشکلات خاص خود را خواهد داشت، تا به ثبات برسد. درحال حاضر در شبکه نمایش خانگی این مسیر طی شده است. باید دید چه تغییراتی در مسیر نظارت صداوسیما بر وی.‌‌او.‌دی‌ها به وجود می‌آید و با فضایی که حالا زیر نظر ارشاد است، چقدر تفاوت دارد.» صادق یاری می‌گوید: «اگرچه شبکه نمایش خانگی هم فرزند صداوسیماست و کسانی هم که حالا با وی.‌او.‌دی و وزارت ارشاد کار می‌کنند، تفاوت زیادی با تلویزیون نمی‌بینند، اما در هر صورت فضای شبکه نمایش خانگی با فضای رسانه ملی کمی تفاوت دارد. یکسری ملاک‌ها و معیارها در صداوسیما وجود دارد، به همین دلیل معتقدم باید درباره جزییات آن صحبت کرد و به توافق رسید. درحال حاضر بازار شبکه نمایش خانگی که در همه دنیا هم وجود دارد، این روزها رونق گرفته است، بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی کرد تا این رونق حفظ شود.» البته منوچهر ‌هادی، سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سینما نظر دیگری دراین‌باره دارد و به نظر می‌رسد خیلی هم به این اتفاق خوشبین نیست. او دراین‌باره گفته است: «فقط امیدوارم کاری نکنند که سرمایه‌گذار فرار کند و حاضر نباشد در این بخش کار کند. زمانی بود که صدا‏و‏سیما در طول ‌سال 700 تله‌فیلم می‌ساخت. آن زمان همه عوامل دخیل در ساخت فیلم یا سریال درحال کار بودند. درحال حاضر این افراد در نمایش خانگی مشغولند. امیدوارم هر اتفاقی که رخ می‌دهد باعث به هم خوردن این شرایط نشود.» او هم معتقد است اگر قرار نباشد این آثار در تلویزیون پخش شود، نباید محدودیت‌های صدا‏وسیما بر آن اعمال شود.

 


تعداد بازدید :  325