شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با دبیر کانون طلاب کهگیلویه‌وبویراحمد
تلاش برای واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی به جوانان

شهروند| کانون‌های طلاب یکی از بخش‌های مهم سازمان جوانان هلال‌احمر است که در سال‌های اخیر مانند دیگر اعضای این سازمان نقش فعالی را در طرح‌های نیکوکاری و امدادی برعهده دارند و هر زمان که نیاز باشد با لباس مقدس روحانیت برای خدمت‌رسانی حاضر می‌شوند. اعتماد و اقبال عمومی مردم نسبت به طلاب باعث می‌شود این اعضا بتوانند در دورترین نقاط کشور و روستاها اندیشه نوع‌دوستی و خدمات بشردوستانه را ترویج دهند. ازجمله نیروهایی که از روزها و ساعات اولیه سیلاب خوزستان و لرستان با تمام توان خود به کمک سیل‌زدگان شتافتند، اعضای کانون‌های طلاب سازمان جوانان بودند. جمعیت هلال‌احمر می‌تواند بسترهای مناسبی را برای حضور طلاب در  فعالیت‌های اجتماعی و ارایه خدمات بشردوستانه فراهم کند. این نیروهای داوطلب امسال نیز در عملیات گسترده اربعین در کشور عراق حضور پررنگی داشتند و منشأ خدمات بسیاری به زائران حسینی بودند. هفتادودومین سالگرد تاسیس سازمان جوانان بهانه‌ای شد تا با یکی از دبیران کانون طلاب سازمان جوانان گفت‌وگویی داشته باشیم.
سعید محمدی یکی از اعضای جوان استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که هفت‌سال مقام دبیر کانون طلاب را داشته و سه‌سال است در پست دبیرکانون جوانان استان فعالیت می‌کند. او که فرزند تنها جانباز هلال‌احمری بالای 50‌درصد جنوب کشور است، از طریق همکاری مشترک با جمعیت هلال‌احمر در حفظ و نشر آثار و کتاب‌های مختلف به این نهاد مردمی علاقه‌مند شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. محمدی به «شهروند» از انگیزه خود برای ورود به هلال‌احمر می‌گوید: «در این جهان همواره جای خالی برای انجام کار بشردوستی احساس می‌شود و هر فردی به نوبه خود دوست دارد گوشه‌ای از آن را برعهده داشته باشد. همین امر باعث جذب‌ من به جمعیت شد و این‌که با گذشت سال‌ها از انجام این فعالیت خسته نشوم.»
کانون‌های طلاب وظیفه جذب طلاب متعهد و مشتاق به امر بشردوستی را برعهده دارند و دوره‌های کمک‌های اولیه را در سطح مقدماتی و تکمیلی برگزار می‌کند. آنها همچنین برای جوانان براساس چارتی که در کانون‌ها اعلام می‌شود، اقداماتی را انجام می‌دهند. به گفته محمدی کانون طلاب کهگیلویه‌وبویراحمد جزو 6 تیم مسئولان و رابطان دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان بودند که در سیل اخیر لرستان و خوزستان، همچنین در زلزله کرمانشاه فعالیت داشتند و علاوه‌بر کارهای فرهنگی؛ کمک‌های اولیه، امانتداری، رادیو فرهنگ و کارهای مربوط به نظم و انتظامات را انجام می‌دادند، در ضمن آنها هر جا نیاز بوده با لباس مقدس روحانیت در انجام کارهای یدی نیز شرکت داشته‌اند.
محمدی درباره اهداف کانون‌های جوانان و طلاب و میزان موفقیت آنها توضیح می‌دهد: «در هفتادودومین سالگرد تاسیس سازمان جوانان، ما پروسه‌ای را دنبال می‌کنیم که هر خانواده‌ای حداقل یک خادم و امدادگر داشته باشد، تا در زمان حوادث بتواند نیازهای اولیه را برطرف کند. می‌توانم بگویم رشد 80‌درصدی را در رسیدن به اهداف سازمان جوانان داشته‌ایم و امسال جوانان موفق شدند در جایگاه نیروهای فرهنگی و OTC در اربعین حسینی به صورت فعال عمل کنند. امسال ما سه گروه در کربلا مستقر داشتیم. من هم به عنوان مسئول تیم مابین نجف- کربلا حضور داشتم. بین عمود‌ها تیم‌ها مستقر بودند و هر چهار نفر در یک عمود حضور داشتند، صبح‌ها و عصرها پیاده‌روی می‌کردند تا اگر افرادی نیاز به کمک و پزشک داشتند، آنها را به مراکز درمانی ارجاع دهند، اما اگر نیازی به اقدامات جدی پزشکی نبود، بچه‌های تیم کارهای OTC یا همان فوریت‌های اولیه مانند درمان‌های سرپایی را انجام می‌دادند.» در  گذشته نیروهای امدادونجات مسئولیت امدادرسانی را برعهده داشتند، اما در سال‌های اخیر جوانان امدادگر توانسته‌اند در این امر همکاری داشته باشند و امروزه تمام شاخه‌های هلال‌احمر به صورت مقطعی با نیروهای سازمان جوانان همکاری می‌کنند، مانند جوانانی که در طرح‌های نوروزی شرکت داشتند.
محمدی معتقد است: «از لحاظ روانشناسی اگر بخواهیم فردی را پرورش داده و برای کار در نهادی او را تشویق کنیم، بهترین کار آن است که مسئولیت‌هایی را به آن شخص واگذار کنیم. این امر در هلال‌احمر نیز انجام می‌شود. در کانون‌های سازمان جوانان یک نفر به‌عنوان دبیر فعالیت می‌کند و چندین نفر نیز به‌عنوان شورای اجرایی همکاری دارند. در حقیقت زمانی که مسئولیتی به اشخاص واگذار شود، تلاش می‌کنند استعدادهای خود را به نحو احسن نشان دهند.» دبیرکانون طلاب کهگیلویه‌وبویراحمد از تجربه خود در 21 روز خدمت در عراق می‌گوید: «امسال توانستیم لهجه عربی را به‌خوبی یاد بگیریم و در داروخانه‌های عراق فعالیت کنیم. همچنین لباس مقدس هلال‌احمر باعث ‌شد زائران صاحب این لباس را به‌عنوان فردی بشر دوست بدانند.»


تعداد بازدید :  484