شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
آلودگی دهلی نو 3 برابر بیشتر از حد خطرناک
پرواز هواپیماها در دهلی نو به دلیل آلودگی هوا لغو شد

شهروندان پایتخت هند این روزها آلوده‌ترین آب و هوای ممکن را در این شهر شلوغ تحمل می‌کنند. آلودگی آن‌قدر زیاد بوده که حتی برخی از پروازها از فرودگاه بین‌المللی دهلی‌نو به دیگر نقاط کشور تعلیق شده است. دلیل تعلیق این پروازها این بود که خلبان‌ها نمی‌توانستند از پس حجم ضخیم آلودگی مقابل خود را ببینند. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده سطح آلودگی دهلی‌نو طی یک هفته اخیر سه‌برابر بیشتر از سطح هشدار قرار داشته است.
روز گذشته شاخص آلودگی در دهلی‌نو روی عدد 800 قرار گرفت و بدترین میزان طی سه‌سال گذشته است. سازمان هواشناسی هند اعلام کرده اگرچه طی روزهای آینده هوای سرد بر کشور حاکم می‌شود و نسیم خنکی وزیدن خواهد گرفت اما همچنان نمی‌توان گفت آلودگی طی روزهای آینده مرتفع خواهد شد. در همین راستا در هند وضع اضطراری سلامت اعلام شده است. کار کارگران ساختمانی تعطیل شده و برخی محدودیت‌های ترافیکی به اجرا درآمده است. مدارس نیز تعطیل شده‌اند و بسیاری از شهروندان دهلی‌نو از خانه خارج نشده‌اند. اما طبقه کارمند همچنان مجبور هستند به محل کار خود بروند، کارشناسان گفته‌اند این تمهیدات هیچ کمکی به رفع آلودگی هوا نخواهد کرد. گفته می‌شود حجم عظیمی از آلودگی به دلیل سوزاندن محصولات زراعی غیرقابل استفاده توسط کشاورزان حومه شهر تولید می‌شود. تلاش‌های پیشین برای ازمیان‌بردن این مشکل فصلی ناموفق بود. پیشتر به کشاورزان راه‌هایی پیشنهاد شده بود تا دیگر محبور نباشند این محصولات را بسوزانند اما این راهکارها کشاورزان را مجبور می‌کرد که هزینه کنند و کشاورزان نیز از زیربار هزینه‌کردن شانه خالی می‌کردند. دولت هند اعلام کرد 300 تیم عملیاتی برای اعزام به حومه شهر بسیج کرده است تا مانع از اقدامات کشاورزان در سوزاندن محصولاتشان شوند.
دهلی‌نو همواره درگذشته در رتبه‌های نخست آلوده‌ترین کلانشهرهای جهان قرار داشته است. مسأله ترافیک نیز یکی دیگر از معضلات اساسی دهلی‌نو است. این ترافیک موجب آلودگی زیاد شهر نیز می‌شود. از همین‌رو بود که مقامات شهری دهلی‌نو مقرراتی برای محدودیت آمدوشد خودرو‌ها در برخی نواحی شهر درنظر گرفتند و جریمه‌ای 4‌هزار روپیه‌ای نیز برای متخلفان درنظر گرفتند. مقامات انتظار دارند بتوانند از آمدوشد 4‌میلیون خودرو در شهر جلوگیری کنند.

 


تعداد بازدید :  203