شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
حمله به کنسولگری ایران در کربلا
زائران تا اطلاع ثانوی به عتبات عالیات سفر نکنند سرکنسول ایران: درحال حاضر اوضاع آرام و تحت کنترل است

شهروند| عده‌ای از تظاهرکنندگان عراقی در کربلا به کنسولگری ایران متعرض شدند و پرچم عراق را به جای پرچم ایران قرار دادند. آنطور که برخی از خبرگزاری‌های عراقی نوشته‌اند، نزدیک به ‌هزار تظاهر‌کننده در کربلا کنسولگری ایران را محاصره کردند. آنها پرچم ایران را پایین آوردند و پرچم عراق را به جای آن قرار دادند.
اما سرکنسول ایران در کربلا خبر داده که پس از ناآرامی حالا شرایط در اطراف کنسولگری ایران عادی و آرام است. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا تاکید کرد که نیروهای امنیتی بر اوضاع کنترل دارند و شرایط در اطراف این مقر دیپلماتیک کشورمان به حالت طبیعی بازگشته است.فرماندهی پلیس کربلا نیز گفته است اوضاع در اطراف کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا تحت کنترل است. شبکه العالم در گزارشی بیان کرده است گروه متعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا، از پیروان فرقه صرخی (از مدعیان دروغین و وابسته به سرویس‌های بیگانه) هستند که از استان‌های بابل و الدیوانیه به کربلا منتقل شده‌اند.
اما به نظر می‌رسد این مسأله موجب شده کنسولگری ایران در کربلا هشدارهایی را خطاب به زائران عتبات عالیات مطرح کند. کنسولگری ایران در کربلای معلی از زائران عتبات عالیات خواست سفر خود را تا بازگشت امنیت به تاخیر بیندازند. کنسولگری ایران در استان کربلای طی بیانیه‌ای از مناسب‌نبودن شرایط کنونی برای سفر به عتبات عالیات خبر داد. در این بیانیه از زائران ایرانی خواسته شده سفر به عراق را تا بازگشت امنیت به کربلای معلی به تاخیر بیندازند.
وزارت خارجه عراق نیز نسبت به تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است. در این بیانیه بر پایبندی وزارت خارجه عراق به تعهداتش درباره مصونیت هیأت‌های دیپلماتیک براساس توافق وین و ضرورت دور نگه داشتن این هیأت‌ها از هرگونه خطر امنیتی تاکید شده است. وزارت خارجه عراق افزود که امنیت هیأت‌های دیپلماتیک و کنسولگری‌ها خط قرمز ما است و دستگاه امنیتی کشور همه تدابیر لازم برای جلوگیری از هرگونه تعرض امنیتی به هیأت‌های دیپلماتیک را اتخاذ کرده است. وزارت خارجه عراق در ادامه این بیانیه تاکید کرد که چنین اقداماتی بر روابط دوستانه و حسن همجواری دو کشور تاثیری نخواهد گذاشت. از سوی دیگر اما دونالد ترامپ که فعالیتش در توییتر زبانزد خاص و عام است، به تجمع افرادی در مقابل کنسولگری ایران در کربلا واکنش نشان داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به وضع ناآرامی که شب گذشته توسط برخی نیروهای آشوبگر برای کنسولگری ایران در کربلا پیش‌ آمد، دو ویدیو را که در صفحه‌های توییتری منتشر شده بود، بازتوییت کرد.
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تنش‌های منطقه‌ای راه‌شان را به درگیری‌های عراق باز کرده‌اند. چندی پیش نیز نیروهای امنیتی عراق اعلام کرده‌اند یک گروه را که از سوی دولت امارات حمایت می‌شدند، دستگیر کرده‌اند که در میانه تظاهرات اقدام به تحریک معترضان به اقدامات خشونت‌آمیز می‌کرده‌اند.


تعداد بازدید :  149