شماره ۱۸۲۹ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان
صفحه را ببند
مردم درباره چندهمسري چه می‌گویند؟

عباس عبدی روزنامه‌نگار

اين روزها تبليغات گسترده‌اي براي ترويج موضوع چندهمسري آغاز شده است و حتي درصدد هستند كه كارگاه‌هاي آموزشي براي اين كار برگزار كنند! جالب‌تر از همه اينكه يكي از كانال‌هاي مهم اصولگرايان معتقد است كه اين برنامه شبهه‌ناك است و بايد بررسي كرد كه اين طرح مشكوك چندهمسري در اين برهه زماني قرار است كدام پازل شبكه نفوذ دشمن را در اين مقطع زماني تكميل كند؟! استدلال‌هاي آنان در دفاع از اين برنامه‌ها بسيار شناخته شده است. براي نمونه حجت‌الاسلام محمد عسگری، مسئول واحد مشاوره موسسه چندهمسری، معتقد است: «برخی از اساتید کارگاه‌های ما خودشان تعدد زوجات دارند. ما در این کشور حدود ۱۰۰‌هزار خانواده‌ داریم که تعددی هستند؛ یعنی یک آقا چند همسر دارد. آیا اینها نیاز ندارند مرکزی باشد که به صورت علمی و مشاوره‌ای به آنها خدمت کند؟ ما در ایران بین ۳۰ تا ۴۹ سال حدود ۴ تا ۵‌میلیون زن داریم که اینها همسر ندارند. آیا اینها حق تأهل ندارند؟ متاسفانه این حق زنانی است که همسر ندارند و حق آنها ضایع می‌شود. یک مردی می‌خواهد بیاید و مسئولیت بپذیرد کجای این ماجرا بد است؟»
 يكي از اصولگرايان ديگر نيز در پاسخ به تبليغات مزبور نوشته است كه هيچ‌كس نمي‌توانست چنين تخريبي را عليه مفاهيم ارزشي و انقلابي كه پوستر تبليغ چندهمسري كرده بكند. با چفيه و چادر و چند زن در اطراف بَنِر تبليغ چندهمسري!
اين يادداشت درصدد است كه اطلاعات جالبي را درخصوص اين مسأله در اختيار قرار دهد؛ اينكه اصولا مردم چه نگاهي به ماجرا دارند. هر كسي از ظن و گمان خودش حرف‌هايي را مي‌زند ولي واقعيت چيست؟
در زمستان‌ سال 1396 پيمايشي ملي در کل کشور درباره خانواده انجام و از بيش از 5هزار نفر درباره موضوعات گوناگون مرتبط با نهاد خانواده سوال شد. اين پيمايش طبق الزام قانوني و از سوي جهاددانشگاهي دانشگاه خوارزمي انجام شد. موضوعات آن متنوع بود و از ازدواج گرفته تا طلاق و فرزندآوري، خشونت خانوادگي، رضايت جنسي و... را در برمي‌گرفت. يكي از پرسش‌هاي آن مربوط به چندهمسري بود.
از مردان و زنان پاسخگو پرسيده شده بود كه ميزان موافقت و مخالفت خود را با اين گزاره كه «مردان مي‌توانند چند همسر داشته باشند؟» اعلام دارند. 3‌درصد كاملا موافق، 12‌درصد موافق، 33‌درصد مخالف و 40‌درصد كاملا مخالف بودند. براي اينكه بدانيم اين پاسخ‌ها چه معنايي دارد، كافي است كه نتايج آن را مقايسه كنيم با اين گزاره كه «داشتن رابطه جنسي براي زني كه ازدواج نكرده است، اشكالي ندارد.» در اينجا هم 2‌درصد كاملا موافق، 6‌درصد موافق، 43‌درصد مخالف و 37‌درصد كاملا مخالف بودند. تقريبا نظرات مردم در اين دو مورد مشابه است. حال ببينيد كه آيا كسي مي‌تواند گزاره دوم را تبليغ كند؟ طبعا خير؛ چون از نظر مردم مطرود است و جامعه آن را نمي‌پذيرد ولي اين عدم پذيرش تقريبا به همان اندازه چندهمسري است.
جالب اينكه برخلاف ادعای این طرفدار چندهمسری پژوهش نشان می‌دهد که زنان بي‌همسر نيز نظر چندان متفاوتي با ساير مردم درخصوص مخالفت با چندهمسري ندارند بلكه تا حدي مخالف‌تر هم هستند؛ 14‌درصد اين افراد موافق و 72‌درصد آنها مخالف هستند. بنابراين نمي‌توان گفت كه آنان موافق چندهمسري هستند.

 


تعداد بازدید :  884