شماره ۴۵۹ | ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي
صفحه را ببند
درباره مراسم «دختر شایسته جهان اسلام»
مد اسلامی جست‌وجوی یک آلترناتیو

طرح نو| «اگر خانه‌ای بزرگ یا کوچک، مشابه خانه‌های اطرافش باشد، نیاز اجتماعی سکونت را به راحتی مرتفع می‌کند، اما اگر یک خانه بزرگ در کنار یک خانه کوچک باشد، اعضای خانه کوچک، خود را در یک کلبه تصور می‌کنند.» بنا بر این گفته «جامعه‌شناس نامدار قرن نوزدهم»، میل به تغییر و واکنش به نابرابری روشن و ناگزیر است؛ آن‌قدر که حتی مسلمانان را وادار به برگزاری مراسم «دختر شایسته جهان اسلام» کرده است. مراسمی که شاید بتوان آن را به نوعی ایجاد فضا و محدوده مد اسلامی دانست که می‌خواهد با اتخاذ ترتیبی در برابر فضای غربی آن، قرار بگیرد.
 این جشنواره که چندی پیش چهارمین دوره‌اش برگزار شد، مراسمی است که به تقلید از مراسم «دوشیزه دنیا» (دختر شایسته جهان) - که هرساله برگزار می‌شود - شکل گرفته و 4 دوره را تجربه کرده است. «اکا شانتی» موسس انجمن «زنان مسلمان» هدف از برگزاری چنین رقابتی را ایجاد آلترناتیو اسلامی در مقابل رقابت‌های دختر شایسته جهان توصیف کرده است.
حالا دختران شایسته جهان اسلام با صورت‌هایی آرایش کرده سعی می‌کنند خود را در یک رقابت از لحاظ زیبایی و میزان پایبندی به اسلام برتر نشان دهند؛ دخترانی که برای حضور در این رقابت درخواست‌های خود را به صورت ویدیویی به محل برگزاری مسابقات ارسال کرده‌اند و تعداد این درخواست‌ها عدد 500 را هم گذرانده است.
مراسم «دختر شایسته جهان اسلام» پس از اعتراض زنان مسلمان کشور اندونزی به برگزاری مسابقه دوشیزه دنیا یا همان دختر شایسته جهان به وجود آمد. این جشنواره از طرف انجمن زنان مسلمان و با حمایت صنعت مد اندونزی 4 دوره است که برگزار می‌شود.
دوشیزه دنیا (Miss World) مسابقه‌ای بین‌المللی است که هر ‌سال در یکی از کشورها برگزار می‌شود. این جشنواره قدیمی‌ترین جشنواره زیبایی است که با حضور 120 کشور برگزار می‌شود. نخستین دوره این جشنواره در‌ سال 1951 در بریتانیا برگزار شد. تنها نقطه تمایز این جشنواره با مراسم «دختر شایسته جهان اسلام» شیوه پوشش شرکت‌کنندگان و معیارهایی است که برای انتخاب نفرات برتر عنوان شده. گفتنی است، جشنواره‌ای با نام «دختر شایسته» به ابتکار مجله «زن روز» از ‌سال 1965 در ایران برگزار می‌شده است.
در جشنواره «دختر شایسته جهان اسلام» ملاک برتری، پایبندی به آموزه‌های اسلامی عنوان شده است؛ هرچند که در تصاویر منتشر شده از این مراسم با دخترانی روبه‌رو می‌شویم که آرایش نسبتا غلیظی دارند و همانند مدل‌های غربی گام برمی‌دارند. برخی از معیارهای عنوان شده در این جشنواره عبارت است از حفظ قرآن، چگونگی بهترین مادر و همسر بودن، تحصیلات، آمادگی برخاستن از خواب در نیمه شب برای عبادت و دانستن مهارت‌های زندگی. در دور نهایی این مسابقه، دختران باید در ساعت 3 بامداد با صدای موذن از خواب بیدار شوند و بعد از عبادت صبحگاهی، گوش به سخنرانی‌‌هایی در مورد سیستم مالی - اسلامی، تربیت اسلامی و تفسیر قرآن بدهند.  «آبابیا عایشه آجیبولا» 21ساله از نیجریه برنده سومین دور از این مسابقات (سال 2013) است که در جاکارتا اندونزی برگزار شد. او بعد از انتخاب شدن در مسابقات دختر شایسته جهان اسلام گفته بود: «ما می‌خواهیم نشان دهیم که یک زن مسلمان می‌تواند زیبا و با استعداد باشد و پوشش اسلامی به هیچ‌وجه مانع او
 نمی‌شود.»


تعداد بازدید :  186