شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
واکاوی مسمومیت آسایشگاه معلولان روی میز پزشکی قانونی

  علت مرگ 3تن از معلولان آسایشگاه پاکدشت یک تا 2 ماه آینده مشخص خواهد شد
شهروند| عامل ناشناخته مسمومیت معلولان ذهنی آسایشگاه «پدربزرگ» در پاکدشت همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با گذشت 3 روز از مسمومیت مرگباری که 3 معلول را به کام مرگ فرو برد و 27 نفر دیگر را راهی بیمارستان کرد همچنان کارشناسان بهداشت و مسئولان پزشکی قانونی به دنبال رازگشایی از این عامل مرگبار هستند. غلامحسین اسماعیلی رئیس‌کل دادگستری استان تهران در رابطه با این خبر گفت:  «رسیدگی به پرونده مسمومیت معلولان آسایشگاه پاکدشت در مرحله مقدماتی قرار دارد و مسئولان مربوطه موضوع را بررسی می‌کنند، اما به دلیل این‌که رسیدگی به این پرونده به‌تازگی آغاز شده است از بیان جزییات در این راستا معذورم.»
دکتر بشیر نازپرور مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در رابطه با زمان دقیق اعلام نتیجه در رابطه با علت اصلی این مسمومیت مرگبار گفت: « علت مرگ 3تن از معلولان آسایشگاه پاکدشت حداقل یک تا2ماه آینده مشخص خواهد شد. تا نتایج نمونه‌برداری‌ها مشخص شود، زمان زیادی لازم است و نمی‌توان زودتر از 2 ماه آینده اظهارنظر کرد.»
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درباره علت مسمومیت معلولان گفت: «نمونه غذاها و موادی که این افراد مصرف کرده‌اند توسط تیم بهداشتی جمع‌آوری و به آزمایشگاه فرستاده شده است و اگر جواب آزمایش‌ها آماده شود دقیقا می‌توانیم بگوییم که مسمومیت به چه علت بوده است. البته نظارت بهداشتی ما روی آسایشگاه همچنان ادامه دارد. علاوه بر آن اورژانس نیز این آمادگی را دارد که اگر دوباره برای افرادی که دچار مسمومیت شده بودند مشکل گوارشی ایجاد شد سریعاً وارد عمل شود.»
این درحالی است که تحقیقات نشان می‌دهد در آسایشگاه پدربزرگ پاکدشت 132 معلول ذهنی نگهداری می‌شدند که در روز حادثه همگی سوپ جو خورده بودند. با این حال گمانه‌زنی‌های تیم‌های تحقیق نشان می‌دهد غذای آلوده علت این مسمومیت در بین 30 بیمار بوده است. اما این‌که چرا غذایی را که همه ساکنان آسایشگاه خورده‌اند و تنها تعدادی از آنها دچار مسمومیت شده‌اند، فرضیات متعددی را پیش روی کارشناسان و مسئولان قرار داده است. فرضیه توزیع داروی خاص و تاریخ مصرف گذشته که باعث این حادثه مرگبار شده است یکی از فرضیاتی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. مسئولان بهزیستی   تاکنون دراین‌باره اظهارنظری نکرده‌اند و هرگونه خبری را منوط به گزارش پزشکی قانونی کرده‌اند.


تعداد بازدید :  176