شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
مسمومیت 59 زائر در رستوران مشهد

شهروند| 59 زائر قربانی مسمومیت غذایی در مشهد شدند. گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از آن است که علت مسمومیت این زائران خوردن غذای آلوده در یکی از رستوران‌های مشهد بوده است.
حادثه تلخ برای زائران مشهد
9 صبح روز سه‌شنبه 2 دی‌ماه وقتی چند مسافر یک سوئیت آپارتمان در مشهد با حالت‌های مسمومیت روبه‌رو شدند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تعداد مسمومان رو به افزایش است. تعداد زیادی از آنها در اتاق‌های هتل با حالت‌های سرگیجه و حالت تهوع دست و پنجه نرم می‌کردند و هر لحظه به تعدادشان اضافه می‌شد. با اعلام این خبر به مرکز اورژانس بلافاصله عملیات امدادرسانی به مسمومان حادثه آغاز شد. چند آمبولانس به محل حادثه واقع در خیابان امام رضا(ع) اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد این زائران همگی در آخرین وعده غذایی، غذایی مشترک خورده‌اند.
شهرام طاهرزاده کارشناس مسئول مدیریت بحران مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مسمومیت 59 زائر به «شهروند» گفت: «صبح روز سه‌شنبه خبری مبنی بر مسمومیت تعدادی از زائران در یکی از سوئیت آپارتمان‌های مشهد به مرکز اورژانس مخابره شد. با دریافت این خبر بلافاصله 5 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به همراه یک پزشک به محل اعزام شدند.
بررسی‌ها نشان می‌داد زائران با حالت‌های مسمومیت ازجمله تهوع، سرگیجه و دل‌درد روبه‌رو شده‌اند. با توجه به زمان وقوع حادثه و حجم ترافیکی که در شهر وجود داشت پزشکان و متخصصان اورژانس از همان دقایق اولیه عملیات امداد رسانی به مسمومان را آغاز کردند. گروه‌های اعزامی مراقبت‌های اولیه را انجام و پس از آن زائران را برای ارایه خدمات درمانی به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد منتقل کردند.
تحقیقات نشان می‌داد استفاده از غذای مسموم دلیل اصلی مسمومیت زائران بود که بر این اساس برای پیگیری‌های بیشتر و انجام اقدامات بهداشتی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم وارد عمل شد. درحالی‌که ساعات بروز حالت مسمومیت در بین این 59 نفر متفاوت بود عملیات امدادرسانی به مسمومان این حادثه از ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه آغاز و تا ساعت 11 شامگاه سه‌شنبه ادامه داشت. این زائران بیشتر مرد و در میانگین سنی 25 تا 40ساله بودند که در بین آنها حال 4 نفر نسبت به بقیه وخیم‌تر گزارش شد با این حال صبح روز چهارشنبه همه این مسمومان از بیمارستان مرخص شدند.»
اقدامات درمانی براي زائران مسموم
دکتر مجید عبداللهی رئیس اورژانس عدالتیان مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا(ع) مشهد در رابطه با ارایه خدمات درمانی به مسمومان این حادثه گفت: «59 زائر با علایم مسمومیت به مرکز درمانی امام رضا(ع) منتقل شدند و تمامی تمهیدات برای پذیرش آنها انجام و به محض ورود اقدامات لازم درمانی و تشخیصی به شکل مطلوب صورت گرفت.
وی با اشاره به این‌که این تعداد زائر به علت استفاده غذای فاسد در یکی از رستوران‌ها دچار مسمومیت شده بودند، اظهار داشت: «از 59 زائر منتقل شده به این مرکز 35 نفر سرم‌تراپی، 4نفر بستری و بقیه دارو درمانی شدند. 35 بیمار سرم‌تراپی شده پس از 3 ساعت مرخص و 4 بیمار بستری شده نیز پس از ویزیت پزشکان متخصص مسمومیت‌ها و داخلی با وضعيت مناسب و قرار گرفتن در شرایط عادی صبح روز چهارشنبه مرخص شدند.»


تعداد بازدید :  199