شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای تحویل گرفتن آثار عتیقه ایران
آثار تاریخی «خوروین» در موزه ملی به نمایش گذاشته می‌شوند
بازگشت 349 اثر تاریخی ایران از بلژیک، اموال میراثی کشور را در دنیا بیمه می‌کند

شهروند| برای بازگرداندن 349 قلم اموال میراثی ایران از بلژیک 2هزار ساعت کار کارشناسی، 33‌سال پیگیری و یک‌سال دیپلماسی فعال حقوقی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفته است.  این اشیا متعلق به اواخر هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلاد مسیح بوده و حدود 3‌هزار‌سال قدمت دارد. مقدمات انتقال این اشیا به ایران درحال انجام است و به‌زودی این اموال با انتقال به کشور در موزه ملی ایران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این مطالب به میراث آریا افزود: توانستیم در دفاعیه‌های خود در دادگاه استیناف بلژیک دو موضوع را ثابت کنیم: اول این‌که این اشیا به‌طور غیرقانونی از ایران خارج شده است دوم این‌که این اشیا متعلق به مردم ایران است.  او گفت: مدعیان مالکیت این اشیا نتوانستند اسناد و مدارک کافی برای مالکیت آنها و یا مدارک خروج قانونی از کشور ایران به دادگاه ارایه دهند و با استدلال‌های منطقی تیم حقوقی ایران، موضوع مشمول گذر زمان شدن این پرونده نیز منتفی شد. او با بیان این موضوع که اشیاي مذکور شامل 349 شیء تاریخی است که تاکنون تحویل سفارت ایران در بلژیک شده و مقدمات انتقال آنها درحال انجام است افزود: این پیروزی بزرگ حقوقی باعث شد تا اموال میراثی ایران در دنیا بیمه شود به‌گونه‌ای که هیچ شخص یا اشخاصی در هیچ نقطه‌ای از دنیا دیگر نخواهد توانست اشیاي تاریخی ایران را نزد خود نگه‌دارد. همچنین گالری‌ها و حراجی‌ها در دنیا دیگر رغبتی برای خرید اشیاي میراثی ایران نخواهند داشت چرا که دیدند عزم ایران برای بازگرداندن اموال میراث فرهنگی به کشور جدی است و حتی برای این امر از هزینه کردن و پیگیری یک پرونده تا 33‌سال نیز دریغ نخواهند کرد.
دستاورد و پیامد این رخداد همچنین بازدارندگی و پیشگیری از قاچاق اموال تاریخی ایران و بی‌انگیزه شدن قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز آثار تاریخی خواهد بود. چون بازاری برای فروش این اشیاء پیدا نخواهند کرد، همچنین این رأی، راه را برای بازگرداندن سایر اموال تاریخی ایران در کشورهای اروپایی و آمریکایی از طریق دادگاه‌های اروپا باز خواهد کرد.
گفتنی است پس از 33‌سال پیگیری و مبارزه حقوقی، سرانجام دیوان عالی کشور بلژیک در شهر «لی پژ» در دعوای مربوط به اشیاي عتیقه «خوروین» در محدوده ساوجبلاغ به نفع دولت ایران رأی داد.
رأی دادگاه بلژیک با تدابیر حقوقی لازم و طی یک هماهنگی فشرده که با سازمان میراث فرهنگی و وزارت خارجه به اجرا در آمد صادر شد. اشیای مذکور از موزه «سنکانتر» به سفارت مسترد شد و درحال فراهم کردن مقدمات انتقال به ایران و تحویل به سازمان میراث فرهنگی است. به موجب این رأی، یک مجموعه نفیس و گرانبها از میراث فرهنگی ایران که در سال‌های گذشته و قبل از انقلاب، به‌طور غیرقانونی از کشور خارج شده بود، بار دیگر به ایران باز می‌گردد.
موضوع پرونده مربوط به خروج غیرقانونی 349قلم اشیاء و آثار باستانی مکشوفه از ناحیه«خوروین» است که به دوره اواخر هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلاد مربوط می‌شود، در‌سال ۱۳۴۴ یک خانم فرانسوی به نام«وولف کاریوس» که به علت ازدواج با یک ایرانی به نام پروفسور ملکی، ملیت ایران کسب نموده و قریب ۱۸‌سال در ایران زندگی می‌کرده، از طریق یک دیپلمات بلژیکی، از اقوام نامبرده به تدریج از کشور خارج شده است همچنین محمد حسن طالبیان با تشریح برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای زمان بعد از بازگرداندن اشیاي خوروین از موزه سنکانتر بلژیک به ایران گفت: قرار است نمایشگاهی در موزه ملی ایران راه‌اندازی شده و کل اسناد حقوقی پیگیری این پرونده و روند استرداد و مراحل بسته‌بندی و انتقال آن از موزه سنکانتر بلژیک به ایران  در این نمایشگاه ارایه شود.  معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در موزه ملی ایران 228 قطعه اشیاي میراثی متعلق به تپه باستانی خوروین در ساوجبلاغ استان البرز وجود دارند که با پیوستن این 349 قلم شی جدید، تعداد آنها به 577 مورد خواهد رسید.  این اشیاء شامل ظروف خاکستری، سفالینه‌ها و اشیاي فلزی است که کاربردهای متعددی داشته است.  مجموعه این اشیا، گنجینه کاملی برای پژوهشگران و محققان این حوزه فراهم خواهد کرد تا به مطالعه تاریخ و فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش ازمیلاد مسیح بپردازند.  به گفته او همچنین برگزاری کارگاه علمی مرتبط با اشیاي بازگردانده‌شده و ارایه سخنرانی علمی از دیگر فعالیت‌هایی است که بعد از ورود این اشیاء به ایران، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

 


تعداد بازدید :  225