شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
بررسی وضع بازار سرمایه در هفته اول دی‌ماه 93
بازگشت نیم‌بند رونق در هفته نیمه‌تعطیل

الهه محمدی‌فرانی| بازار سرمایه در روزهای نخست دی‌ماه با چند تعطیلی همراه بود؛ در این هفته با وجود 2روز تعطیلی از سرگیری معاملات با روندی مبهم همراه شد. در اولین روز کاری، تسلط تعداد ملموسی از صنایع بازار در معامله‌ها دیده شد. فضای بورس با تغییر مدیریت و برخورد به تعطیلات چالش‌هایی را از سر گذراند که بر بعضی از نماد‌ها تأثیر مثبت و بعضی سرمایه‌گذاران را به صف فروش کشاند.
محمدرضا گیوکی در این رابطه در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: با از سرگیری معاملات در اولین روز کاری این هفته، شاهد تسلط روندی مبهم بر معاملات تعداد ملموسی از صنایع بازار بودیم و با نزديك شدن به ساعات پاياني بازار فشار خريد بر فشار فروش غلبه كرد و بيشتر نمادها مثبت شدند. این فعال بازار سرمایه در باب اتفاقات فرابورس اذعان داشت: شاخص فرابورس نيز در اولین روز از معاملات هفته جاری 5.2 واحد افزايش یافت.
وی افزود: در روند معاملات طی هفته، بیشترین ارزش معاملات به گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، حق‌تقدم بانک گردشگری و پتروشیمی خراسان تعلق داشت. محمدرضا گیوکی درخصوص روند بازار اینچنین بیان داشت: روند ریزش شاخص‌های بورس در هفته‌های اخیر موجب شده تا شاخص بورس برای اولین‌بار در ‌سال 1393 وارد کانال 69‌هزار واحدی شود.
وی در ادامه گفت: موضوع دیگر حایزاهمیت در بازار فعلی تغییرات مدیریتی در بدنه نهاد ناظر بازار سرمایه است که این تغییر موجب ابهاماتی در فضای بازار شده است.
گیوکی افزود: اما در کنار این عوامل سیرصعودی نرخ ارزها به‌خصوص نرخ دلار در بودجه‌ سال آینده، همچنین زمزمه‌های جدید درخصوص رفع ابهامات و مشکلات صنایع مهم و تأثیرگذار بورسی می‌تواند روزهای نسبتا خوبی را برای بازار رقم بزند.
وی در انتها متذکر شد: در این هفته با توجه به وجود تعطیلات، شاهد بازگشت رونق به معاملات بسیاری از صنایع بودیم. امری که شاخص کل را در مسیر صعود قرار داد و توانست به کانال 70‌هزار واحدی بازگرداند. هرچند وضعیت کنونی بازار سرمایه مناسب نیست و قیمت سهام اغلب شرکت‌ها با افت قابل توجه همراه شده‌اند، اما زمان برای خریدارانی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند از جمله سرمایه‌گذاران حقوقی، مناسب به نظر می‌رسد.
معاون مالی و اداری کارگزاری پارس نمودگر در باب گروه انبوه‌سازی خاطرنشان شد: بیشتر نمادها معاملات مثبت را پشت‌سر گذاشتند که نشأت گرفته از تغییر نرخ سود بانکی بود.
در گروه شیمیایی، گیوکی گفت: در این گروه نیز با خبر افزایش نسبی قیمت نفت در منطقه شاهد آن بودیم که اکثر نمادها مثبت معامله شدند.
وی اینچنین ادامه داد: شاید اگر از کاهش نرخ ارز با توجه به کسری بودجه جلوگیری به عمل‌ آید، بتوان رشد قیمتی سهام را برای این گروه متصور بود.
وی در ادامه در باب گروه خودرویی اینچنین گفت: در گروه خودرویی در آغازین روز معاملاتی هفته فشار عرضه بر فشار تقاضا غلبه کرده و بیشتر نمادها متعادل و رو به منفی معامله شدند اما در انتهای هفته بیشتر نمادهای این گروه وارد درصدهای منفی شدند.
این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: شایان ذکر است که با توجه به مذاکرات صورت گرفته اخیر توسط شرکت‌های خودرویی با سرمایه‌گذاران خارجی و ابراز تمایل آنها جهت خرید سهام این مجموعه‌ها در کنار پتانسیل‌های خودروسازان داخلی جهت تأمین تقاضای داخلی و خارجی می‌توان چشم‌انداز مناسبی را پیش‌روی گروه خودرو متصور بود.
گیوکی در زمینه گروه فلزات اذعان داشت: در گروه فلزات اساسی پس از تأثیر منفی فملی بر شاخص در اولین روز معاملاتی هفته، معاملات مثبت صورت گرفته و بیشتر نمادها در آستانه مثبت معامله شدند.
وی در ادامه به گروه غذایی اشاره کرد و خاطرنشان شد: غذایی‌ها نیز به جزء 2 مورد که در آستانه منفی معامله شدند بقیه نمادها مثبت بودند وغمینو همچنان صف خرید شد.


تعداد بازدید :  428