شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
سرنگونی هواپیمای ائتلاف و اسارت خلبان اردنی توسط داعش

شهروند | شبه نظامیان داعش روز گذشته یک هواپیمای جنگی را در استان «رقه» در شمال شرقی سوریه سرنگون کردند و خلبان اردنی این هواپیما را نیز به اسارت گرفتند.
گزارش سرنگونی این هواپیمای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در مقر اصلی این گروه در شهر رقه توسط دیده‌بان حقوق بشر سوریه مورد تأیید قرار گرفت و کمی بعد نیز تصاویری منتشر شد که خلبان اردنی را در اسارت شبه‌نظامیان داعش نشان می‌داد. اهمیت این تصاویر منتشر شده از آن جهت بود که پوشش رویداد‌ها و اخبار سوریه به جهت محدودیت رسانه‌های در دسترسی به مناطق جنگی امری بسیار دشوار است.
روز گذشته صفحات منتسب به داعش در شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که شبه‌نظامیان مسلح داعش را نشان می‌داد که جوانی بهت زده که ظاهر نامناسبی دارد و تنها یک پیراهن سفید بر تن دارد، همراه خود دارند. در زیر این تصاویر عنوان شده بود که این جوان سفیدپوش خلبان اردنی جنگنده‌ای است که توسط شبه‌نظامیان داعش سرنگون شده‌ است. گروه داعش مدعی است که هواپیمای «معاذ یوسف الکساسبه»، خلبان اردنی را با استفاده از موشک‌های ضد‌هوایی حرارتی هدف قرار داده ‌است. خلبان اردنی که در چنگال داعش گرفتار شده پس از سقوط هواپیمایش با استفاده از چتر نجات در منطقه تحت کنترل داعش فرود
آمده بود.
تقریبا تمامی بخش‌های استان رقه در مرز با ترکیه در کنترل شبه‌نظامیان داعش قرار‌ دارد. شبه‌نظامیان داعش با استفاده از تسلیحاتی که از ارتش عراق به دست آوردند در اوایل‌ سال گذشته دیگر شبه‌نظامیانی را که در این منطقه حضور داشتند کنار گذاشتند و پایگاه‌های نظامی دولت سوریه ازجمله یک پایگاه‌ هوایی را در اختیار گرفتند.در صورت تأیید ادعای داعش، این نخستین جت جنگنده ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش است که  پس از ماه‌ها حملات هوایی توسط نیرو‌های داعش سرنگون می‌شود. به گزارش راشاتودی، همچنین در بیانیه ارتش اردن عنوان شده‌ است «اردن این گروه -داعش- و حامیانش را مسئول جان و امنیت این خلبان می‌داند.» 2 تن از بستگان این خلبان اردنی در گفت‌وگو با رویترز عنوان کردند که آنها از سوی مقامات نیروی هوایی اردن در جریان این خبر قرار گرفته‌اند. همچنین کارت شناسایی نظامی این خلبان 28 ساله اردنی از سوی مرکز رسانه‌های رقه منتشر شده‌ است.
با این حال در ساعات اولیه انتشار خبر سرنگونی این هواپیما، هیچ اظهارنظری از سوی دولت سوریه و مقامات کشور‌های حاضر در ائتلاف مبارزه با داعش صورت نگرفت. مقامات آمریکا نیز از بررسی گزارش‌های رسانه‌ای خبر دادند اما از اظهارنظر بیشتر در این‌خصوص اجتناب کردند.
یکی از مقامات پنتاگون در واشنگتن از اطلاع خود از ادعای داعش درخصوص سرنگونی این هواپیما خبر داد اما اضافه کرد که نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده را تأیید کند و گفت: سوالات درخصوص این هواپیما باید به دولت اردن ارجاع داده ‌شود.
اردن در کنار عربستان، قطر، بحرین و امارات از اعضای عربی ائتلاف بین‌المللی آمریکا در مقابله با داعش هستند که از طریق حملات هوایی و حمایت از ارتش عراق و نیرو‌های کرد به مبارزه با داعش می‌پردازند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه از مرگ ‌هزار و 171 نفر از اعضای داعش و جبهه النصره در جریان حملات هوایی ائتلاف مبارزه با داعش از آغاز این عملیات در اواخر ماه سپتامبر خبر داد. براساس این گزارش در حملات هوایی نیرو‌های سوریه در استان رقه و در همان روز، 20 تن از
شبه نظامیان کشته شدند.


تعداد بازدید :  109