شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

مرگ یک سیاه‌پوست دیگر به ضرب گلوله پلیس آمریکا
مرگ یک جوان سیاهپوست دیگر به‌ دست پلیس آمریکا در حومه شهر سنت لوییس بار دیگر شمار زیادی از معترضان را به خیابان‌ها کشاند.  معترضان پلیس را به ممانعت در امدادرسانی و ارایه خدمات مناسب پزشکی به این جوان متهم کردند.
 به گزارش رویترز در فیلمی که از صحنه کشته شدن این جوان 18ساله منتشر شده است، نشان می‌دهد پمپ بنزینی که این جوان در آن مورد حمله واقع شده است، به وسیله نوارهای زردرنگ محصور و مورد حفاظت نیروهای پلیس قرار گرفته است. در همین حال یکی از روزنامه‌های
 سنت لوییس گزارش داده است، حدود 60 تن از اهالی در این منطقه تجمع کرده‌ و دست‌کم سه تن از آنها بازداشت شده‌اند. به گفته پلیس، این جوان در پمپ بنزین، هفت‌تیری را به سمت پلیس گرفته بوده که درحال نزدیک شدن به او بوده است.
سخنگوی اداره پلیس سنت‌لوییس نیز در واکنش به این واقعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد:  مامور پلیس برکلی از ترس جان خود چند بار اقدام به تیراندازی کرده که منجر به مرگ مرد جوان شده است.  برکلی تنها چند دقیقه با فرگوسن فاصله دارد؛ جایی که پلیس به مایکل براون شلیک کرد و باعث ایجاد موجی از اعتراضات در سراسر کشور شد.  

دبیر کل ناتو:  اوکراین باید اصلاحات را اجرا کند
«ینس استولتنیرگ»، دبیرکل ناتو اعلام کرد که اوکراین باید برای ارایه درخواست عضو در این ائتلاف، اصلاحات را به‌طور تمام و کمال به اجرا گذارد. به گزارش اینترفاکس، استولتنیرگ در این‌خصوص گفت: کی یف باید اصلاحات اصلی را به اجرا گذارد، مبارزه با فساد اقتصادی را سازماندهی کند.  وی ادامه داد:  ائتلاف ناتو قصد ندارد هیچ ابتکار عملی را در ارتباط با این مسأله به دست گیرد و اوکراین در صورت تمایل به پیوستن به ناتو، باید مشکلات ارضی را که پیش نیازی برای عضویت در این ائتلاف است، حل‌وفصل کند. وی یادآورشد که این مسأله به شبه جزیره کریمه و مناطق جنوب شرقی اوکراین مربوط می‌شود.  دبیرکل ناتو همچنین عنوان کرد که پروسه عضویت اوکراین در ناتو دست‌کم 6‌سال زمان نیاز دارد. همچنین معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین نیز طرح مسأله پیوستن اوکراین به ناتو را در این مقطع زمانی زود دانست.
 
انتخاب مجدد شینزو آبه به‌عنوان نخست‌وزیر ژاپن
پارلمان ژاپن به دنبال پیروزی حزب شینزو‌ آبه در انتخابات زودهنگام ماه گذشته، بار دیگر وی را به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد.  به گزارش ایسنا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در جلسه ویژه دیروزمجلس عوام توانست 328 رأی از
470 آرای اخذ شده از قانونگذاران را به دست آورد.  آبه در سخنانی ضمن بی‌اعتنایی به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که حضور کمرنگ رأی‌دهندگان در انتخابات زودهنگام، پیروزی وی را کم‌ارزش کرده، متعهد شد تا سیاست‌های اقتصادی خود را پیش برده و هدفش در مورد یک موضع امنیتی قاطعانه‌تر را دنبال کند.

چین دخالت در قطع اینترنت کره‌شمالی را تکذیب کرد
وزارت امورخارجه چین اعلام کرد، گزار‌ش‌ها درباره دخالت پکن در مورد قطع اینترنت در کره‌شمالی غیرمسئولانه است. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امورخارجه چین در جریان یک کنفرانس خبری گفت گزارش‌ها درباره دخالت پکن در قطع اینترنت کره‌شمالی صحت ندارد.  این مقام مسئول دولت پکن ادامه داد:  ما به اظهارنظرهای اخیر آمریکا و کره‌شمالی پرداخته‌ایم و معتقدیم که واشنگتن و پیونگ یانگ باید دراین‌باره به گفت‌وگو و همکاری بپردازند. کره‌شمالی روز سه شنبه چندین ساعت با قطعی اینترنت روبه‌رو بود و تنها خط ارتباطی اینترنتی این کشور هم از طریق چین است.  مقام‌های آمریکایی نیز که درباره حملات سایبری کره‌شمالی علیه شرکت سونی پیکچرز فعال هستند، گفتند که آمریکا هیچ حمله سایبری علیه پیونگ یانگ انجام نداده است.

پایان بن‌بست سیاسی در ایرلند شمالی
بن‌بست سیاسی در ایرلند شمالی عصر روز سه‌شنبه و در آخرین زمان‌های تعیین شده، به‌دنبال توافق رهبران احزاب سیاسی این منطقه   روی مسائل کلیدی مورد مذاکره، شکسته شد. به گزارش ایرنا، گفت وگوهای بلفاست که از ماه سپتامبر گذشته برای حل اختلافات موجود در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی آغاز شده بود، باید تا پیش از فرا رسیدن کریسمس به نتیجه می‌رسید، درغیر این صورت انتخابات زودهنگام در ایرلند شمالی برگزارمی شد که این به معنای پایان دولت ائتلافی شکننده در این منطقه که متشکل از احزاب پروتستان و کاتولیک است، به‌شمار می‌آمد.  دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز ضمن استقبال از این توافق که پس از 11هفته مذاکره فشرده در بلفاست مرکز ایرلند شمالی به‌دست آمد، یک توافقی «تاریخی» خواند و گفت موافقت رهبران سیاسی ایرلند آینده بهتر و روشن‌تری را برای این منطقه ترسیم خواهد کرد.

 


تعداد بازدید :  193