شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
ضرورت به رسمیت‌ شناختن دیگری

شهروند: جامعه مدنی بیش از هر چیز نیازمند گفت‌وگو است تا از خلال آن تولید اندیشه صورت گیرد و گام‌هایی هر چند کوچک در جهت تحقق و یا تثبیت دموکراسی برداشته شود. این گفت‌وگوها اگرچه شاید برای عده‌ای خوشایند نباشد اما می‌تواند باب گفتن‌ها و شنیدن‌های دیگری را باز کند تا مشق به رسمیت‌ شناختن «دیگری» باشد.
سخنرانی‌ هادی غفاری در مراسم روز دانشجو در شیراز حاشیه‌های زیادی داشت حالا به دادگاه احضار شده و در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به حضور خود در دادگاه ویژه روحانیت یادآور شده‌است: براساس شکایتی که بنده نمی‌دانم از سوی چه کسی مطرح شده بود هفته گذشته به دادگاه ویژه روحانیت مراجعه کردم که البته برخورد صورت‌گرفته در جریان این احضار با بنده اخلاقی و محترمانه بود.  غفاری یادآور شد: مباحث من بیشتر حول مقوله خداشناسی بود اما با شروع پرسش‌های دانشجویان و پاسخ‌ها اقلیتی در سالن فضا را شلوغ کردند که البته من از دیگر دانشجویان خواستم به آنها اجازه صحبت بدهند که در پایان این شلوغی‌ها به نام ما تمام نشود.  وی همچنین در واکنش به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر این‌که غفاری با لباس مبدل از فرودگاه شیراز خارج شده است، گفت:  این حرف‌ها دروغ محض است بنده جرمی مرتکب نشدم که بخواهم با لباس مبدل از فرودگاه خارج شوم.

پاسخگویی مسئولان در یک نظام مردم‌سالار، از ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود به این صورت که وقتی مسئولان به نمایندگی از مردم برای اداره کشور ماموریت دارند، باید خود را ملزم به پاسخگویی هم بدانند. قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با ایلنا معتقد است که در یک نظام حزبی، انتخاب‌شدگان پاسخگو هستند، اکثرا مشاهده شده که فرد یا افراد انتخاب‌شده در یک نظام غیرحزبی، خود را پاسخگو نسبت به عملکرد و پایبند به برنامه‌ها و شعارهایشان نمی‌دانند درحالی‌که در نظام حزبی این مسأله رخ نمی‌دهد.
با این حال رسول منتجب‌نیا در ادامه در مورد این‌که چرا فرهنگ تحزب در کشور شکل نگرفته است، گفت: تا وقتی که نگاه مثبتی در کشور وجود نداشته باشد، تلاش احزاب برای شکل‌گیری نظام حزبی آب در‌هاون کوبیدن است.


تعداد بازدید :  174