شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی:
عده‌ای فکر نکنند همه کاره‌اند
لکه سیاه حرف‌ها و کارهای چند سال پیش را نگه نداریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته در ادامه سفرهای استانی‌اش به استان خراسان‌جنوبی سفر کرد. به گزارش ایرنا، او در یازدهمین سفر استانی‌اش، پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی بیرجند، در بدو ورود مورد استقبال «وجه‌اله خدمتگزار» استاندار خراسان جنوبی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی رضایی» نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌جنوبی و امام جمعه بیرجند قرار گرفت و پس از آن با حضور در استادیوم بیرجند به سخنرانی پرداخت.  روحانی در این سخنرانی علاوه بر خبرهای خوش استانی برای مردم خراسان‌جنونی به کاهش تورم، رشد اقتصادی و قیمت نفت هم اشاره کرد.  
حسن روحانی با بیان این‌که می‌دانید ما از آغاز این دولت با دو معضل بسیار بزرگ مواجه بودیم و لازم بود این دو معضل را از پیش پای مردم برداریم، اظهار کرد: تورم بالای 40‌درصد نخستین معضل بود.  لازم بود با کمک مردم و همت مسئولان قدم به قدم این تورم را کاهش دهیم.  امروز خوشحالیم که تورم را به 17درصد رسانده‌ایم. رئیس قوه‌مجریه ادامه داد:  در‌ سال 93 در پایان 3ماهه اول با محاسبات بانک مرکزی توانستیم، 3ماه اول 93 نسبت به 3ماه اول 92 دارای رشد و حرکت رو به جلو باشیم. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در 3ماهه اول رشد بالای4‌درصد بود، گفت: در حالی‌ که در 2‌سال گذشته ‌سال 92 و 91 رشد ما منفی بوده است، نه‌تنها به جلو حرکت نداشته‌ایم بلکه رشد منفی داشته‌ایم.   رئیس‌جمهوری گفت: امروز افتخار دارم در خراسان‌جنوبی به ملت بزرگ ایران اعلام کنم، براساس آماری که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، در 3ماهه دوم نیز، کشور دارای رشد مثبت است.
روحانی با بیان این‌که ما مجموعا در 6ماهه اول دارای 4‌درصد رشد هستیم، افزود:  این را با ‌سال 91 مقایسه کنید که 8/6 رشد منفی داشتیم، در ‌سال 92 هم رشد منفی داشتیم، البته مقداری کمتر از‌ سال 91 و امسال بعد از 2سال، اولین سالی است که دارای رشد مثبت هستیم و در 6ماهه اول دارای 4‌درصد رشد هستیم.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: این در تاریخ  سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و ما حدود 22‌هزار‌میلیارد تومان بودجه عمرانی در‌ سال‌جاری در 9ماه پرداخت کردیم که این رقم در سال‌های گذشته نیز بی‌سابقه بوده است که در ظرف 9ماه یک حرکت خوبی به جلو در زمینه عمران و آبادانی کشور و استان‌ها آغاز شده است.  
روحانی با بیان این‌که ما در زمینه نفت و گاز امسال حرکت خوبی داریم، اظهار کرد: در زمینه گاز رشد بسیار خوبی تا امروز و ان‌شاءلله تا پایان‌ سال خواهیم داشت  تا پایان ‌سال رشد تولید گاز ما روزانه 100‌میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد.  
روحانی همچنین افزود:  قیمت نفت هم به صورت فعلی باقی نمی‌ماند، هر چقدر هم که توطئه کنند، بالاخره افق آینده ما روشن است.  
مسائل ریز و جزئی را کنار بگذاریم
وی با تأکید بر این‌که ملت ما در تمام صحنه‌ها پیروز خواهد بود، یادآور شد: این یک شرط بیشتر ندارد، امیدمان را حفظ کنیم، وحدت و انسجام و یکپارچگی‌مان را روزبه‌روز بیشتر کنیم و در مسائل جزئی اختلافات را کنار بگذاریم.   رئیس‌جمهوری افزود:  ما همه اهل یک کشور هستیم، ما همه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران هستیم، ما همه زیر خیمه اسلام و زیر خیمه ایران زندگی می‌کنیم، ما همه به قانون اساسی‌مان، به رهبری‌مان، به وحدت و انسجام‌مان پایبند هستیم، مسائل ریز و جزئی را کنار بگذاریم، این جناح و آن جناح و راست و چپ و این سمت و آن سمت، این مذهب و آن مذهب و این دین و آن دین را کنار بگذاریم.   رئیس‌جمهوری با تأکید بر وحدت، اتحاد، یکپارچگی، برادری و اخوت گفت: یک کسی، یک گروهی یک فردی 3‌سال پیش، 4سال، 5‌سال پیش، 10‌سال پیش،15‌سال پیش ...  این‌قدر لکه‌های سیاه را نگه نداریم، خود آفتاب لکه سیاه را سفید می‌کند.  بگذارید آفتاب تابان ایران زمین و آفتاب اسلام و آفتاب‌برادری و اخوت اگر لکه سیاهی که روی این پیراهن سفید اسلام و ایران است بزداید، هی به آن لکه سیاه اشاره نکنیم، به سفیدی دل پاک این ملت افتخار کنیم.
دولت هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: دولت در زمینه‌های نفت و گاز، آب، محیط‌زیست، کشاورزی، گردشگری، فرهنگ، دانش، اقتصاد دانش‌بنیان و پیشبرد سیاست خارجی برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.   رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در زمینه امنیت غذایی قشرهای کم‌درآمد و محروم و همه آنها که زیر پوشش بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی(س) هستند سبد کالای غذایی را هم امسال و هم‌سال آینده ادامه خواهیم داد.   روحانی با اشاره به برنامه دولت در زمینه سلامت گفت:  در زمینه سلامت گام بسیار بلندی را برای کم کردن آلام همه بیماران برداشته‌ایم که البته شفا از خداست و او هم شفا خواهد داد و ما وسیله‌ایم. بیمارستان‌ها، پزشکان، پرستاران و خادمان شما در مراکز بهداشتی و درمانی، وسیله هستند.  روحانی همچنین به برخی مشکلات استان نیز اشاره کرد و از برنامه‌های دولت برای رفع این مشکلات هم خبر داد.  روحانی با بیان این‌که اگر آب در این استان کم است اما فرهنگ و ادب و اخلاق فراوان است، اظهار داشت: تمام قول‌هایی که خدمت شما می‌دهم قول‌هایی است که ان‌شاء‌الله در چند ماه باقی مانده‌ سال 1393،‌سال 1394 یا 1395 به حول و قوه الهی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.  
هیچ کشوری
 با انزوا نمی‌تواند به توسعه برسد
همچنین در جریان این سفر، روحانی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان خراسان جنوبی که در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد هم شرکت کرد.  رئیس‌جمهوری گفت:  هیچ کشوری را در دنیا نمی‌بینید که با انزوا توانسته باشد به توسعه دست پیدا کند.
وی ادامه داد:  نمی‌توانیم تنها به گوشه‌ای برویم و دروازه‌ها را قفل کنیم و بگوییم ما می‌خواهیم در همه‌چیز خودکفا باشیم.  
رئیس‌جمهوری گفت:  باید چرخه تولید را به‌گونه‌ای به حرکت دربیاوریم که مردم تشویق به تولید شوند؛ مسیری که در کشور ما در سال‌های گذشته وجود داشته بی‌تردید اشکالاتی داشته و امروز هم بی‌اشکال نیست که باید تلاش کنیم این اشکالات را برطرف کنیم.
روحانی تصریح کرد:  دنیای اقتصاد همچون دنیای سیاست، دنیای رقابت است و زمانی اقتصاد پا می‌گیرد که در شرایط رقابتی قرار گرفته باشد و مطمئنا در شرایط اقتصادی و شرایط رانتی، تولید درست نمی‌شود.
وی ادامه داد:  اگر مزایده و مناقصه‌ها به صورت واقعی انجام شود مشکل ما حل خواهد شد؛ مشکل ما در بسیاری موارد فساد، رانت و منافع زودگذر است.
روحانی تصریح کرد: در برخی موارد انحصار و رانت وجود دارد و شفافیت وجود ندارد، ما اگر همه به اصولی برسیم و باور کنیم و دنبال آن برویم که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مردم باید در صحنه به صورت دایمی بمانند و تا آخر بر دولت نظارت کنند، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود.  رئیس‌جمهوری افزود: مردم باید نظارت و هدایت‌کننده دولت باشند و از دولت انتقاد کنند و راه حل ارایه دهند؛ ممکن است ما اشتباه کنیم و مردم باید به ما بگویند که راه شما خطاست و وظیفه قانونی و شرعی ماست که به حرف مردم گوش کنیم.
روحانی با اشاره به این‌که پایین آوردن نرخ تورم سخت است و نگه داشتن آن سخت‌تر، گفت: می‌دانیم که در دنیای اقتصاد مسائلی وجود دارد که دست ما نیست؛ ما فروشنده نفت هستیم اما همه‌کاره بازار نفت نیستیم.  در اجناس و کالاهای دیگر هم این تغییرات وجود دارد اما کالای نفت سیاسی‌تر از کالاهای دیگر است و زود بالا و پایین می‌شود.  وی در ادامه گفت:  فضای کشور باید آرام باشد و اقتصاد در جنگ و دعوا و درگیری پدید نمی‌آید و ما به هیچ‌وجه نمی‌گذاریم فضای کشور ناآرام باشد.  روحانی گفت: همه باید تلاش کنیم که فضای سالم فرهنگی را در کشور ایجاد کنیم همه یکدیگر را نصیحت کنیم و عده‌ای فکر نکنند که آنها همه کاره‌اند و باید با نگاهی غضب آلود به جماعت بگویند این بشود و آن نشود.  وی گفت: رونق در کشور ما آغاز شده و باید به رونق مستمر و توسعه پایدار تبدیل شود.

 


تعداد بازدید :  222