شماره ۱۸۱۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
آقای کارگردان در متن یک دعوای همیشگی
آیا واقعا این فیلم‌ها شهربازی هستند؟!

دریا فرج‌پور| در روزهای پرهیاهوی دنیای سینما -که در انتظار نمایش جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی و البته لذت ناشی از نمایش آخرین فیلم به‌نمایش درآمده کوئنتین تارانتینو یادآور روزگار اوج و شکوه سینماست- صحبت‌های مارتین اسکورسیزی درباره فیلم‌های ابرقهرمانی بحث‌های پردامنه‌ای را در میان سینمادوستان به‌وجود آورده است.
سال‌های اخیر، سال‌های اوج و شکوه سینمای ابرقهرمانی بوده؛ سینمایی که ایده اقتصاددانان‌ هالیوودی را مبنی‌بر لزوم توجه هرچه بیشتر‌ هالیوود به مخاطبان نوجوان به‌شکل عملی به اثبات رسانده است. این نوع فیلم‌ها که کمپانی مارول اصلی‌ترین و مهمترین سازنده‌اش است، البته در عین داشتن هواداران پرشمار و سفت‌وسخت به‌خصوص در میان نوجوانان، مخالفان سرسختی هم دارد که اغلب‌شان ازجمله کسانی هستند که نگاهی جدی به سینما دارند و آن را والاتر از این فیلم‌های یکبارمصرف مارول و شرکا از قبیل اسپایدرمن و آیرون‌من و دیگر من‌ها و اخیرا وومن‌های همه‌فن‌حریف می‌دانند. مارتین اسکورسیزی یکی از این مخالفان است که  چندی پیش درباره‌ این فیلم‌ها به مجله امپایر گفته بود که «هیچ‌وقت کامل نتوانسته‌ام فیلم‌های مارول را تماشا کنم، آنها سینما نیستند، هرچقدر بازیگرها تلاش می‌کنند بهترین بازی خود را ارایه دهند، اما درنهایت این فیلم‌ها برای من به شهربازی می‌مانند، نه سینما. اینها در بهترین حالت می‌شود گفت پارک‌های سرگرم‌کننده هستند. این سینمایی نیست که سعی داشته باشد، تجربه احساسی و روانی انسانی را به انسان‌ دیگری منتقل کند».
گفته‌های اسکورسیزی که با هر متر و معیاری از اساتید دنیای سینماست، واکنش‌های منفی هواداران فیلم‌های ابرقهرمانی یا به اصطلاح خود این سینما، سوپر هیرویی را به ‌سمت استاد روانه کرد. هوادارانی که ضمن اشاره به این‌که «به مارتین اسکورسیزی احترام می‌گذاریم» یا حتی «عاشق او هستیم»، اما به‌اظهارنظر او درباره شباهت فیلم‌های ابرقهرمانی کمپانی مارول به شهربازی عکس‌العمل‌های منفی نشان داده بودند.
ورایتی در این زمینه گزارش داده که بعد از صحبت‌های مارتین اسکورسیزی درباره شباهت جهان سینمایی مارول و فیلم‌های ‌میلیارد دلاری آن با تم پارک‌ها یا پارک‌های موضوعی تفریحی، فیلمسازانی چون جیمز گان و جاس ودون و برخی از شخصیت‌های فیلم‌های کامیک‌بوکی واکنش نشان دادند. در این زمینه خیلی‌ها به صحبت‌های جیمز گان، کارگردان «محافظان کهکشان» اشاره کرده‌اند که در توییتر نوشته بود: «خیلی خشمگین شدم وقتی مردم بدون آن‌که آخرین وسوسه‌های مسیح را ببینند، با آن مخالفت کردند. حالا هم غمگینم که او هم فیلم‌های مرا به همین شکل قضاوت می‌کند. با این حال، همیشه عاشق اسکورسیزی می‌مانم و قدردان تاثیر او بر سینما خواهم بود و اصلا نمی‌توانم بیش از این منتظر تماشای ایرلندی‌ باشم.»
بعد از این واکنش‌ها به‌ نظر می‌رسید مارتین اسکورسیزی دنباله این بحث را ول خواهد کرد. استاد اما همین یکی دو روز پیش یک بار دیگر بر موضعش پای فشرد و تاکید کرد که «فیلم‌های مارول شهربازی هستند، نه سینما.» گفته‌ای که پای رابرت داونی جونیور، یکی از بازیگران مطرح سینما و ایفاگر نقش مرد آهنی را هم به این درگیری باز کرد.
داونی جونیور البته برخلاف بقیه مارولیستن‌ها به اسکورسیزی حمله نکرد یا از گفته‌های او اظهار ناراحتی نکرده است. او گفته که نظر اسکورسیزی را محترم می‌شمارد: «من از نظر اسکورسیزی تقدیر می‌کنم، زیرا می‌دانم این فیلم‌ها شبیه هیچ چیز دیگری نیست؛ ما به همه چشم‌اندازهای مختلف نیاز داریم تا بتوانیم به دل سینما برسیم. در این میان اگر کسی بگوید آیرون‌من سینما نیست، آیا چیزی عوض می‌شود؟ نه چون برای من این سینماست».


تعداد بازدید :  394