شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی
احتمال تغییر وضعیت انتخابات

محمدابراهیم رضایی از اعضای کمیسیونی در مجلس است که مسئولیت بررسی طرح‌های مربوط به انتخابات و احزاب را برعهده دارد او معتقد است طرح بررسی سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورت تصویب مشکلات زیادی را حل می‌کند اما برخی مسائل مربوط به برگزاری انتخابات ممکن است همچنان باقی بماند.
چنانکه گفته‌شده احتمالاً قانون حد نصاب (1+50) در انتخابات آتی حذف خواهد شد به نظرتان این کار چه تأثیری بر کیفیت انتخابات خواهد گذاشت؟
فکر می‌کنم تا حد زیادی وضع انتخابات تغییر کند چون همین حالا هم افراد زیادی در مرحله دوم وارد مجلس می‌شدند که بعضاً با آراي بسیار پایین می‌آمدند و چنانچه قانون حد نصاب حذف شود دیگر نمی‌توان با رأی کم وارد مجلس شد.
مجموعاً بررسی این سیاست‌ها چه تأثیری بر کیفیت انتخابات در کشور خواهد گذاشت؟
به هرحال مشکلات زیادی در زمینه برگزاری انتخابات داریم ازجمله انتخابات ریاست‌جمهوری که هر کسی اراده می‌کند در این انتخابات ثبت‌نام کرده و هم در زمان ثبت‌نام بحران داریم و هم پس از بررسی صلاحیت‌ها. تجربه‌های گذشته نشان داده ضرورت دارد این رویه ساماندهی شود که از این نظر مجمع کار درستی انجام می‌دهد
فکر می‌کنید در نهایت بررسی و تصویب چنین قوانینی سیاسیون را به سمت تشکیل احزاب قدرتمند سوق خواهد داد؟
به نظر من که نه زیرا نفس وجود احزاب هم می‌تواند مشکل‌زا باشد ما وضع احزاب را در کشورهای مختلف بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که کشور ما هنوز به این مرحله نرسیده که احزاب در آن نقش داشته باشند و مردم به آنها اقبال پیدا کنند.


تعداد بازدید :  201