شماره ۱۸۱۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
دستگیری روح‎الله زم توسط «سازمان اطلاعات سپاه»
قدرت‌نمایی اطلاعاتی کشورمان در مقابل گروه‌های معاند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، داده و نوشته است که او را در یک عملیات «اطلاعاتی هوشمندانه» و توسط «سازمان اطلاعات سپاه» دستگیر کرده است. در بخشی از بیانیه سپاه آمده است: «سازمان اطلاعات سپاه در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با بکارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت کرد و فریب داد و روح‌الله زم سرشبکه سایت ضد انقلاب و معاند آمدنیوز را که در سال‌های اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضد انقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها به‌عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای را برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور اداره می‌کرد، به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.»
روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم، پس از حوادث انتخابات ۱۳۸۸ برای مدتی دستگیر و سپس از کشور خارج شد و به مالزی و سپس به فرانسه رفت و در آن‌جا سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز (صدای مردم) را راه‌اندازی کرد. پس از وقایع دی ماه 1396 نام آمدنیوز بر سر زبان‌ها افتاد. هر چند پیش از آن و با بازداشت برخی خبرنگاران در داخل ایران به دلیل ارتباط با آمدنیوز، موضوع روح‌الله زم و کانال او بحث‌برانگیز شده بود؛ اما بعد از اتفاقات سال 96 بود که آمدنیوز به‌عنوان یک کانال ضد انقلابی زیر ذره‌بین قرار گرفت؛ کانالی که با صراحت مردم را دعوت به اغتشاش می‌کرد. فعالیت‌های آمدنیوز چنان بود که حتی تلگرام هم آمدنیوز را با شکایت ایران و به دلیل تبلیغ فعالیت‌های تروریستی از دسترس خارج کرد. با این حال کمی بعد همان تیم کانالی به نام صدای مردم به راه انداخت که اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.
در اسفند ۱۳۹۷ مستند ایستگاه پایانی دروغ از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن بیان شد روح‌الله زم در تور نیروهای اطلاعاتی ایران بوده ‌است؛ پخش این مستند واکنش‌های زیادی در پی داشت و جایگاه و اعتبار زم را دستخوش تغییر کرد. با این همه، دیروز پس از نزدیک به چهار سال بحث و جدل درباره پیدا و پنهان شبکه ضدایرانی آمدنیوز، روح‌الله زم در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفته تا بار دیگر قدرت اطلاعاتی کشورمان به رخ گروه‌های معاند کشیده شود. محمدعلی زم، پدر روح الله زم می‌گوید که در جریان آمدن فرزندش به ایران و بازداشت او نبوده است و این موضوع را از طریق زیرنویس تلویزیون متوجه شده است.
دو هفته پیش سرتیپ‌ هادی شیرزاد، رئیس‌پلیس بین‌الملل ناجا اعلام کرد که از طریق اینترپل به دنبال استرداد روح‌الله زم به ایران هستند. نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دستگیری روح‌الله زم سرشبکه آمدنیوز تقدیر و تشکر کردند. علی شمخانی، دبیر شورای‌ عالی امنیت‌ ملی، دستگیری روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز را «نماد غیر قابل انکار اقتدار اطلاعاتی کشور و ضعف سرویس‌های اطلاعاتی حریف و شایسته قدردانی و سپاس فراوان» خوانده است.


تعداد بازدید :  369