شماره ۱۸۱۶ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر
صفحه را ببند
بيگانه‌هراسی بي‌سرانجام

مجید عابدی| واقعا انسان متحير مي‌ماند كه برخی طرح‌ها چگونه از ذهن افراد تراوش مي‌كند؟ آيا اين بدان معناست كه يك يا دو نفر مي‌دانند دنبال چه هستند و بقيه همين‌طوري زير طرح را امضا مي‌كنند يا همه آنان متوجه ماجرا هستند.
قضیه از این قرار است که طرحی با عنوان پرطمطراق رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور از سوی ۵۷ نماینده برای رسیدگی و تصویب به مجلس داده شده است، ولی این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی نیست بلکه حذف زبان مزبور از نظام آموزشی کشور است. آن‌چه مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند تنوع آموزش زبان و منحصر نشدن به زبان انگلیسی است و این ایده درستی است. اين طرح به‌نوعي متضمن ايده بيگانه‌هراسي است. گويي يادگيري زبان ديگران نوعي خدمت به آنان است! در حالي كه عكس اين مطلب است. مگر آنان زبان فارسي را ياد مي‌گيرند، خدمت به ما مي‌كنند؟ ممکن است پشت دفاع از چنين ايده‌اي تأمین منافع آموزشگاه‌هاي زبان‌هاي خارجي باشد تا از اين طريق كسب و كار خود را رونق بيشتری بخشند. ولي طبيعي‌ترين نتيجه اجراي چنين ايده‌اي حذف طبقات فقير از آموزش زبان است و همه مي‌دانند كه بدون يادگيري زبان، شانس موفقيت علمي و حرفه‌اي بسيار كاهش پيدا مي‌كند.
جالب‌تر از همه نشدني بودن اجراي چنين طرحي است. براي نمونه فرض كنيد در كلاس آموزش رياضيات هستيم. در مثلثات و جبر بسياري از لغات و نوشتارهاي انگليسي به كار مي‌رود؛ مثلا sin  يا  cotg؛ كسي که زبان نخوانده و الزامي به خواندنش نداشته است، چگونه مي‌تواند از اين اصطلاحات استفاده كند؟ اگر بخواهیم به منطق پیشنهاددهندگان طرح معتقد باشیم باید بسیاری از دروس مانند شیمی و ریاضیات پیشرفته مثل انتگرال و مشتق را هم حذف کنیم چون برای کسانی که ادامه تحصیل نمی‌دهند کاربردی ندارد.
واقعيت اين است كه آموزش زبان خارجي اعم از انگليسي يا عربي و حتي فارسي در ايران بويژه در نظام آموزش رسمي چنان ضعيف است كه جز اظهار تأسف نبايد درباره آن چيز ديگري گفت. با وجود اين به جاي آن‌كه بر تقويت اين درس تأكيد شود با چنين طرح‌هايي مواجه مي‌شويم! آن هم در جهاني كه از طريق اينترنت هر لحظه در حال ادغام شدن است. به نظر مي‌رسد عده‌اي اصرار دارند برخلاف طبيعت و روند عادي زندگي و پيشرفت حركت كنند. البته ممکن است اين افراد به اندازه كافي پول داشته باشند كه براي فرزندانشان کلاس آموزش زبان انگليسي خصوصي در منزل برقرار و بعد هم فرزندانشان را راهي خارج كنند ولي چرا تا اين حد عريان و آشكار در پوشش بيگانه‌هراسي تيشه به ريشه عدالت آموزشي و نيز نظام آموزشي كشور زده مي‌شود؟


تعداد بازدید :  400