شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
مسیحیان ایران کریسمس را جشن می‌گیرند

شهروند| مسیحیان ایران و جهان امروز پنجشنبه 4 دی مصادف با 25 دسامبر کریسمس را جشن می‌گیرند.  جشنی که به مناسبت گرامیداشت زادروز عیسی مسیح(ع) برگزار می‌شود.  جشن‌های‌سال نو مسیحی در ایران مشابه مسیحیان سایر کشورهاست، با این تفاوت که اندکی کم سروصدا‌تر برگزار می‌شود. ارامنه کشورمان از 15 روز قبل درخت کریسمس را در خانه‌های خودشان تزیین می‌کنند.  همچنین بخشی از بازار‌های ایران در این روزها به کریسمس یا نوئل اختصاص یافته است.  بازاری که برای شهروندان غیرمسیحی ایران نیز جالب است. کریسمس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح(ع) برگزار می‌شود.  این جشن با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزارمی شود. درخت کریسمس درختی تزیین شده است که معمولا درخت همیشه سبز است مانند کاج و نراد.  درخت کریسمس از زمان‌های قدیم مربوط به کریسمس بوده است، یک درخت کریسمس مصنوعی شیئی است که به یک درخت شباهت دارد و معمولا از پلی وینیل کلراید ساخته شده است، درخت معمولا با اشیایی مانند سیب، آجیل و خرما تزیین می‌شود. در قرن هجدهم میلادی، تزیین کرد درخت با شمع روشن آغاز شد اما پس از اختراع برق لامپ و چراغ‌های برقی جایگزین این شمع‌ها شد.  امروزه، اشیای مختلفی ازجمله حلقه گل، زرورق و آبنبات عصایی بر روی درخت می‌گذارند، یک فرشته یا ستاره ممکن است در بالاترین قسمت باشد. مدت‌ها پیش از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختان سبز معنای ویژه‌ای برای مردم در فصل زمستان داشتند.  همین‌طور که امروزه مسیحیان درسراسر دنیا خانه‌های خود را با درختان کاج و صنوبر تزیین می‌کنند، مردم باستان نیز شاخه‌های درختان را بر روی در‌ها و پنجره‌های خانه‌های خود آویزان می‌کردند، در بسیاری از کشورها، مردم بر این باورند که این درختان سبز آنها را از جادوگری، ارواح، ارواح شیطانی و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد. تاریخ دقیقی در مورد این‌که این درختان برای نخستین بار از چه زمانی برای کریسمس استفاده شدند وجود ندارد، اما براساس یک گزارش احتمال می‌رود که درختان کریسمس از حدود ۱۰۰۰‌سال پیش در شمال اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ایام کریسمس بسیاری از آژانس‌های مسافرتی در ایران برنامه‌های سفری ویژه‌ای به اروپا ترتیب می‌دهند، در داخل کشور اما جشن‌هایی به مناسبت ‌سال نو برگزار می‌شود و تمام تالارها برای حضور فقط اقلیت‌های دینی مجوز دارند. اما درعین حال رسم است که خانواده‌ها در این روز دور هم جمع شوند و به دید و بازدید یکدیگر بپردازند.  چند سالی است که بیشتر مسیحیان به جای درخت کاج طبیعی از درخت پلاستیکی استفاده می‌کنند. «درخت کاج سبز کمتر شده است. سفارتخانه‌های خارجی خودشان کاج مصنوعی دارند اصولا به خاطر محیط‌زیست بریدن درخت‌ها را ممنوع کردند.  بسیاری از ارامنه هم درخت پلاستیکی می‌گذارند. البته یکی از سنت‌های ارمنی‌ها این است که درخت باید طبیعی باشد چون در فوریه که این درخت تا آن زمان خشک می‌شود آن را در آتش می‌سوزانند.  ولی درخت پلاستیکی را نمی‌شود سوزاند.»ارامنه دو جشن اصلی دارند؛ یکی میلاد مسیح و دیگری عید پاک.
همچنین در جشن رسمی یک بابانوئل کوچک زیر درخت همیشه هست، اما در خانواده‌ها هستند افرادی که لباس بابانوئل را در آن شب می‌پوشند.  انجمن‌هایی هم دارند که در آن شب بابانوئل دارند و افراد آنها را برای حضور در مجالس‌شان رزرو می‌کنند تا آن شب بیایند و به بچه‌ها کادو بدهند.
اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به فرا رسیدن جشن کریسمس گفته که برای حفاظت از محیط‌زیست و گونه گیاهی کاج بهتر است در زمان آغاز‌سال نو میلادی از درختان مصنوعی استفاده شود. البته در ایران از درختان کاج به هنگام‌سال نو میلادی یا جشن‌های کریسمس، زیاد استفاده نمی‌شود اما گاهی دیده می‌شود برخی افراد از درختان کاشته شده در طبیعت استفاده می‌کنند.
کهرم در عین حال افزود: در برخی کشورهای مسیحی این درختان را با هدف برداشت می‌کارند که بعد از یک تا دو سالگی برداشت می‌کنند بنابراین بهتر است هموطنان از این مکان‌ها درخت مورد نیاز خود را تأمین کنند. کهرم ادامه داد:  در کشورهای خارجی درختان کاج را با هدف استفاده در‌سال نو میلادی می‌کارند با این حال چند سالی است دوستداران محیط‌زیست استفاده از کاج‌های مصنوعی را توصیه می‌کنند تا از نابودی درختان کاج طبیعی جلوگیری شود.  او گفت:  متاسفانه در ایران برخی برای این منظور از درختان کاج تازه کاشته شده در فضای سبز استفاده می‌کنند. این درحالی است که نه‌تنها موجب از بین رفتن درخت می‌شوند بلکه در این درخت‌ها حشره‌هایی برای زمستان گذرانی به سر می‌برند که به‌محض قرار گرفتن در مکانی گرم مانند منازل از درخت خارج می‌شوند و موجب آزار اهالی منزل می‌شوند.  علاوه براین برگ‌های سوزنی شکل درخت شروع به ریختن می‌کند. مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود:  در کشورهای دیگر که این درختان را می‌کارند برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بدنه درخت را رنگ کرده و ضدعفونی می‌کنند و بر برگ‌ها اسپری تثبیت‌کننده می‌زنند. او تأکید کرد: نباید از درختان کاشته شده در فضای سبز استفاده شود زیرا این درختان به مرور به جنگل تبدیل شده و موجب تلطیف هوا و تثبیت خاک می‌شوند.


تعداد بازدید :  138