شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد عیسی مسیح (ع)
طبق محاسبات تقويم نويسان عهد باستان، امروز 25 دسامبر زادروز حضرت عيسي(ع) است كه در بیت‌الحم فلسطين چشم به جهان گشود. نخستين كريسمس (جشن ميلاد مسيح) در‌سال 337 ميلادي برگزار شد كه از‌سال 352 ميلادي (15‌سال بعد) به صورت يك مراسم رسمي در آمد. طبق برخی محاسبات، مسيح 3 الی 7‌سال پيش از مبدايي كه به‌عنوان‌ سال میلادی قرار داده شده به دنيا آمده است. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و برخی دیگر آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر برگزار می‌کنند.

درگذشت چارلی چاپلین
37‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم دسامبر 1977 میلادی، سِر چارلز اسپنسر چاپلین، بازیگر، کارگردان و آهنگساز برجسته  بریتانیایی‌تبار سینمای آمریکا در سوییس درگذشت. چاپلین بیش از ۶۵‌سال در سینما فعالیت کرد که شروع کار او از سالن ویکتوریا در انگلستان بود و تا ۸۸ سالگی ادامه یافت. چاپلین یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین هنرمندان قرن بیستم میلادی و تاریخ سینما ست. بسیاری چارلی چاپلین را از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار قرن بیستم توصیف کرده‌اند.

فروپاشی ابرقدرت شرق
23‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم دسامبر 1991 میلادی، میخائیل سرگئیویچ گورباچف، در یک نطق رادیویی انحلال اتحاد جماهیر شوروی را اعلام کرد. شوروی پس از پایان جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد، بزرگترین رقیب ایالات متحده آمریکا در مسائل بین‌الملل بود. پس از فروپاشی این اتحادیه، ۱۵ کشور جدید تأسیس شدند و فدراسیون روسیه وارث حقوقی شوروی شد. این کشورهای جدید در اروپای شرقی عبارتند بودند از: بلاروس، اوکراین و مولداوی. در حاشیه دریای بالتیک: استونی، لتونی و لیتوانی. در قفقاز: گرجستان، جمهوری آذربایجان ارمنستان. در آسیای مرکزی: ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان.


تعداد بازدید :  310