شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
جان گرفتن دوباره موسيقي
سازها کوک می‌شوند

شهروند |  حالا با اتمامِ روزهایِ عزاداری به مناسبت محرم و صفر  و اهالیِ موسیقی بارِ دیگر سازهایشان را کوک خواهند کرد. این درحالی است که فرصتِ چندانی نیز به برگزاری جشنواره موسیقی فجر نمانده است؛ جشنواره‌ای که قرار است آینه موسیقی کشور باشد و البته در این سال‌ها به هیچ‌روی نتوانسته است،  این نقش را ایفا کند. از آن طرف در برنامه کنسرت‌هایی که تا کنون ارایه شده است، همچنان همان نام‌های همیشگی دیده می‌شود و همچنان خبری از کسانی نیست که در این سال‌ها به دلایلِ مختلف امکانِ اجرایِ برنامه نداشتند و از آن جمله می‌توان به افرادی چون محمدرضا  شجریان اشاره کرد.
به هر روی اما،  سرانجام اختلافاتِ میان اداره اماکن و نیروی انتظامی با مرکزِ موسیقی ارشاد به پایان رسیده و مجوز تعدادی از برنامه‌های موسیقی داده شده است. بر همین اساس قرار است «شهرام شکوهی»،  «بنیامین بهادری» و «چارتار» به اجرای برنامه بپردازند. علاوه برآن اما علیرضا قربانی نیز به اجرایِ برنامه خواهد پرداخت و این درحالی است که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد همچنان این گروه‌های پاپ هستند که پیشتازِ اجرایِ برنامه‌های موسیقی هستند. گروه موسیقی «شهرام شکوهی» به سرپرستی و خوانندگی شهرام شکوهی،  روز 5 دی‌ماه 93،  هرشب دو اجرا ساعت 18 و 21 در تالار فروردین شهرستان سنندج،  با اجرای 28 قطعه،  قطعاتی چون نگو میرم،  لیلی،  گل و خار،  گریه کن و گروه موسیقی «چهارتار» به سرپرستی احمدی‌فر و خوانندگی غلامعلی گرشاسبی،  در روز 11دی‌ماه 93،  یک شب دو اجرا،  ساعت  18و 21،  در سالن سینما شیدای شهرستان سنندج،  با اجرای 12 قطعه،  قطعاتی چون قطار،  خوشا به من،  کلاغ و آشوبم روی صحنه می‌روند.
گروه بنیامین در استان بندرعباس به سرپرستی و خوانندگی بنیامین بهادری،  در روز‌های 2 و 13 دی‌ماه در تالار شهید آوینی بندرعباس هر شب دو اجرا ساعت 18 و 21 و در سیستان‌وبلوچستان،  7 و 8 دی‌ماه 93 در سالن چند منظوره استانداری این شهر،  هر شب یک اجرا در ساعت 18،  با اجرای 51 قطعه،  قطعاتی چون تولد،  پرسه،  قهوه و لکنت را برای علاقه‌مندان اجرا خواهد کرد. اما از آن طرف علیرضا قربانی قرار است کنسرت «شهرزاد» را اجرا کند؛ برنامه‌ای که تازه‌ترین تجربه‌های مشترک موسیقایی او با فردین خلعتبری است. او دراین‌باره به «مهر» می‌‌گوید:  «بعد از تجربه مشترکی که با فردین خلعتبری در اجرای زنده «مدار صفر درجه» در ‌سال 88 همراه با ارکستر مجلسی ایرانیان داشتیم همواره مترصد این بودیم که در یک اجرای مشترک دیگر کنسرتی را براساس تجربیات و کارهای ارزشمندی که توسط خلعتبری خلق شده داشته باشیم که در این سال‌ها به دلیل تراکم کاری هر دوی ما،  این اتفاق نیفتاد اما خوشبختانه بهمن‌ماه امسال فرصتی پیش آمده که هر دوی ما در کنار هم و با یک  ارکستر قوی تجربه مشترکی داشته باشیم.»
قربانی بر این اعتقاد است که با توجه به فرصت مناسبی که به وجود آمده تصمیم گرفته است با استفاده از یک ارکستر بسیار حرفه‌ای که همگی از بهترین نوازندگان آثار موسیقایی هستند کنسرت «شهرزاد» را در بهمن‌ماه امسال برگزار کند. گویا نام این کنسرت انتخاب و سلیقه فردین خلعتبری است؛ هر چند قربانی می‌گوید یکی از دلایل این نامگذاری محتوای قطعات است که هرکدام شیوه‌ای داستان‌گونه و روایت جدایی دارند که مانند قصه‌های شهرزاد قصه‌گو در قالب یک روایت موسیقایی به مخاطب ارایه می‌شوند. بخش مهمی از آثار، کارهای جدیدی هستند که فردین خلعتبری آنها را برای کنسرت آماده می‌کند ضمن این‌که برخی از آثار نیز قطعاتی هستند که خلعتبری در این سال‌ها آنها را ساخته،  مردم آنها را شنیده‌اند اما در قالب یک مجموعه واحد منتشر نشده اند. این آثار کارهایی هستند که مردم واقعا آنها را دوست داشتند و تصور می‌کنم مجموعه این کارها بتواند کنسرت ارزشمندی را به مخاطب ارایه دهد. همچنین ارکستر مجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس،  «شیپور صلح» را با آهنگسازی علی قمصری و صدای محمد معتمدی بار دیگر اجرا خواهد کرد.
در این اجرا،  گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو و تکنوازانی مانند شروین مهاجر،  پاشا هنجنی،  پویا سرایی،  همایون نصیری هنرنمایی خواهد کرد. تالار وحدت 3،  4 و 17 دی‌ماه میزبان این رویداد هنری خواهد بود. «شیپور صلح» پیش از این 26 مهرماه نیز در برج میلاد اجرا شده بود. فروش بلیت  از سه‌شنبه 25 آذر ساعت 21 در سامانه «ایران کنسرت» آغاز شده است. قمصری درباره این اثر گفته است:  «۴‌سال هست که مشغول ضبط این مجموعه هستم و بعضی از نوازنده‌های حاضر در این گروه هم از‌‌ همان ۴‌سال پیش و هر ۶ ماه یک بار یکی از قطعات را در همراهی با من ضبط کرده‌اند. درنهایت به این نتیجه رسیدیم که «شیپور صلح» را روی صحنه اجرا کنیم و در ادامه آن را منتشر کنیم.»
اما چهارمین دوره جشنواره موسیقی «کلاسیک تا معاصر» یازدهم تا چهاردهم دی‌ماه در سالن رودکی برگزار می‌شود. این جشنواره توسط فریماه قوام‌صدری و علیرضا مشایخی راه‌اندازی شده و به اجرای آثار آهنگسازان نوگرای ایرانی اختصاص دارد،  از علیرضا مشایخی که امروز پیشکسوت این نگاه به موسیقی است تا دانشجویان جوان و خوش قریحه‌ای که قرار است آثارشان در این چهار شب اجرا شود.  رافائل میناسکانیان پیانیست برجسته ایرانی روز 5 دی‌ماه در تالار وحدت می‌رود و رپرتواری گوش نواز برای علاقه‌مندان موسیقی اجرا می‌کند. میناسکانیان قرار است «فانتازیا شماره 4» و «سونات پیانو شماره 10» از موتسارت را  اجرا می‌کند. از بلا بارتوک،  آهنگساز بزرگ مجار هم قطعه «15 آواز روستایی مجار» و از شومان هم «کرایسلریانا» را می‌نوازد. یک طرف ماجرا استاد برجسته‌ای مثل میناسکانیان است و این طرف هم قطعات مهم و شاخص که گفته شد. به نظر می‌آید اجرای درخشانی بعدازظهر جمعه 5 دی‌ماه در تالار وحدت اتفاق می‌افتد.
اركستر فیلارمونیك تهران به رهبری آرش گوران (15 و 16 دی تالار وحدت)،  رسیتال پیانو به نوازندگی فریدون ناصحی (13 دی فرهنگسرای نیاوران)،  رسیتال پیانو «100‌سال موسیقی ایرانی برای پیانو» به نوازندگی لیلا رمضان (4 و 5 دی سالن رودکی)،  ارکستر مجلسی رسا (3 دی تالار رودکی) و دوئت گیتار كلاسیك با اجرای مجید امانی و حامد حدیدی (5 دی‌ماه تالار رودکی) از دیگر اجراهای کلاسیک دو هفته اول دی‌ماه هستند.
گروه موسیقی بانوان «بهار» به سرپرستی و خوانندگی هنگامه اخوان نیز امروز -  4 دی‌ماه - در تالار وحدت روی صحنه می‌روند و کنسرتی در ادای دین به استاد محمدرضا لطفی برگزار می‌کنند. در این کنسرت در کنار اخوان این نوازندگان حضور دارند؛  آزاده امیری:   تار،  شیما بلوکی‌فر:   کمانچه، نسیم اربابی:   کمانچه، نازنین پدرثانی:   تنبک و مرجان راوندی:   عود.
رضا یزدانی در آستانه انتشار تازه‌ترین آلبومش و شاید هم بعد از آن (چون تاریخ قطعی برای زمان انتشار آلبوم جدید ارایه نکرده است) روی صحنه می‌رود. یزدانی در تاریخ 15 دی‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه طی دو سانس برنامه اجرا می‌کند. «سلول شخصی» عنوان آلبوم جدید رضا یزدانی است،  مجموعه‌ای است شامل دو آلبوم که یک آلبوم گزیده‌ای از سروده‌های اندیشه فولادوند و دیگری سروده‌هایی از دیگر ترانه‌سراهاست. احتمال دارد این کنسرت اولین اجرای این آلبوم هم باشد.


تعداد بازدید :  222