شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
نرخ سود بانکی بدون تغییر تعیین شد
مردم: نرخ سود کمتر از تورم بانک‌ها را خالی می‌کند

شهروند| درحالی‌که در ابتدای اردیبهشت‌ماه‌ سال‌جاری با توافق بانک‌ها و بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های بانکی بین 10 تا 22‌درصد تعیین شده بود، عدم پایبندی برخی از بانک‌ها و موسسات به این نرخ‌ها یک بار دیگر بانک‌ها و بانک مرکزی را وادار کرد نرخ سود جدیدی برای سپرده‌ها تعیین کنند. این بار نیز کف و سقف نرخ‌های سود سپرده همان 10 تا 22‌درصد قبل است با این تفاوت که سود سپرده‌های مدت‌دار 6 ماهه و 9 ماهه به ترتیب با 2‌درصد افزایش به 18 و 20‌درصد افزایش یافته است. با این وجود وزیر اقتصاد اعتقاد دارد که نرخ‌های فعلی بالاست و باید در اولین فرصت کاهش یابد. نظر تعدادی از شهروندان را در این‌باره می‌خوانید.
ناشناس: طوری میگین نرخ سود تعیین شد انگار بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری منتظر دستور بودن. اونا کار خودشون‌رو می‌کنن.
 نادری: وقتی حساب نرخ بنزین، نان، مسکن، آب و برق و ... می‌شه، وزیر اقتصاد اصرار بر نرخ فوب خلیج فارس داره و حرف از اقتصاد آزاد می‌زنند. اما وقتی حساب رقابت در سود سپرده بانکی در اقتصاد آزاد و حقوق کارمندان می‌شه، حرف از محدودیت، بحران، تحریم و اقتصاد مقاومتی می‌زنند.
احمدی: از یک طرف برای افزایش حقوق کارکنان دولت، مبنا و ملاک را تورم پیش‌بینی شده برای ‌سال آینده (آن‌هم به میزان ۱۴درصد) برآورد می‌کنند و در کنار اینها افزایش نرخ سود بانکی و پرداخت آن‌ را متناسب با نرخ تورم سالیانه اعلام می‌کنند و از سوی دیگر نرخ سود ۲۲‌درصدی را برای سود سالیانه بانک‌ها مصوب می‌کنند.
شهرام: آخه با این تورم سود 22‌درصد معنایی نداره، من خودم به شخصه اگه اینطوری بشه پولمو می‌برم تو دلار و سکه.
ناشناس: این نرخ‌ها تا به حال 3 بار طی‌سال اخیر ابلاغ شده‌اند. بعید است که بانک‌ها بتوانند آنها را رعایت کنند.
احسان: آیا از لحاظ حقوقی بانک‌ها حق تعیین سقف برای سود سپرده‌ها دارند؟! مگر آنها وکیل مردم نیستند تا سپرده‌های آنها را در قالب عقود اسلامی به‌کار گیرند و حداکثر تلاش را کنند تا سود بیشتری به سپرده‌گذاران بدهند.
شهرام: درحالی‌که به‌طور مثال دولت روسیه با جذب نقدینگی در بانک‌ها از طریق تشویق به سپرده‌گذاری در بانک‌ها با سود بیشتر موجب افزایش قدرت پول کشورش در برابر دلار شده اما متاسفانه دولت تدبیر داره در جهت افزایش ارزش دلار کار می‌کنه!


تعداد بازدید :  191