شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
لزوم وقف متناسب با نیازهای روز

فخرالدین صدیق‌شریف  بازیگر سینما و تلویزیون

بهترین تعریف برای «وقف» همان صدقه جاریه است. من «وقف» عام را بیشتر از «وقف» خاص می‌پسندم، چرا که در «وقف» عام افراد بیشتری منتفع می‌شوند، بنابراین این «وقف» از نظر من ارزش بیشتری دارد. ثواب واقف عام نیز بیشتر است. در دهه‌های گذشته از «وقف» عام سوءاستفاده‌هایی می‌شد، اما امروزه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه این سوءاستفاده‌ها به حداقل کاهش یافته است. متاسفانه اطلاع‌رسانی صحیحی به واقفان نسبت به نیازها در عرصه‌های مختلف صورت نگرفته است. باید نیازهای روز جامعه اعم از اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، هنری و... در کنار نیازهای آموزشی از سوی سازمان‌های مرتبط مطرح شود و همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می‌تواند با سوق دادن واقفان و خیران به سمت نیازهای مختلف نسبت به رفع کمبودها اقدام کند. اقدام خوبی که نسبت به وقفیات آستان قدس رضوی صورت گرفته، آن است که بخشی از موارد «وقف» که مربوط به آسیاب‌ها و چراغ‌های روغنی بوده تبدیل به روشنایی فرودگاه تا حرم امام رضا(ع) شده است.
برای مثال باید از امور وقفی متناسب با نیازهای روز بهره بگیریم؛ همانند اقدامی که در آستان قدس رضوی صورت گرفته است. واقفان و خیران نیز باید علاوه‌بر توجه به امور آموزشی، به عرصه سینما توجه کنند. واقفان باید با ساخت موسساتی که در آن فیلم‌هایی براساس موازین اخلاقی ساخته می‌شود، به گسترش هنر سینما کمک کنند.
متاسفانه این‌گونه تبلیغ شده که در حیطه آموزش و پرورش نیازمندی‌هایی وجود دارد و ثواب اخروی آن زیاد است و این درحالی است که امروزه تأثیرگذاری سینما بیش از آموزش و پرورش و مدرسه است؛ بنابراین اختصاص موسساتی خاص برای تولید فیلم‌هایی براساس آموزه‌های اسلام برای نوجوانان و جوانان بسیار موثر است. در عرصه‌های مختلف سینمایی کمبود داریم. واقفان باید مکان‌هایی را «وقف» کنند که درآمدهای آن صرف هزینه‌های تولید فیلم و هنرمندانی شود که از آنان حمایت نمی‌شود. باید از سوی واقفان و خیران مکان‌هایی برای تولیدات سینمایی با نظارت افراد صالح و قابل اعتماد در نظر گرفته شود. شناسایی هنرمندان فراموش شده و نیازمند به حمایت مالی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و سوق دادن واقفان به رفع مشکلات آنان اقدام قابل توجهی خواهد بود که برای تمامی متولیان امر علاوه‌بر ثواب دنیوی، ثواب اخروی نیز در پی خواهد داشت. هویت ایرانی و اسلامی ما از طریق سینما به نوجوانان و جوانان بیشتر منتقل می‌شود. برای جلوگیری از گرایش جوانان و نوجوانان به الگوپذیری غربی، بهترین راه، عرصه سینما است.

 


تعداد بازدید :  197