شماره ۴۵۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي
صفحه را ببند
دبیر اجرایی دهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان:
عفونت‌های زمستانی چالش برانگیزترین بیماری‌ها در کودکان هستند

دبیر اجرایی دهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان، عفونت‌هایی را که در زمستان حادث می‌شوند یکی از مباحث چالش‌برانگیز در بیماری‌های کودکان خواند و گفت: عفونت‌های دستگاه تنفسی و آسم به ویژه در فصل زمستان یکی از بیماری‌های شایع در کودکان  هستند.
دکتر رضا شیاری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر اجرایی دهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان ضمن بیان برخی از بیماری‌های شایع کودکان گفت: به طور شایع عفونت‌های دستگاه تنفسی و آسم یکی از مباحث چالش‌برانگیز در کودکان است. همچنین حوادثی که اطفال به آن دچار می‌شوند به دلیل عدم رعایت سیستم‌های ایمنی در منزل و مراکز عمومی صورت می‌گیرد یا مسائلی که ناشی از مسمومیت و تصادف است نیز از موارد شایع به شمار می‌آید.
این فوق‌تخصص روماتولوژی کودکان در این‌باره گفت: در حیطه رماتیسم اطفال و دردهای عضلانی و التهاب مفصل را داریم که به دلایل متعدد از قبیل عفونت‌های ویروسی یا گاهی در زمینه ژنتیکی قابل انتقال است. در زمینه بیماری‌های اعصاب، با تشنج کودکان مواجه هستیم که می‌تواند با تب یا بدون تب باشد. بیماری‌های دستگاه گوارش و همچنین معضل چاقی کودکان را داریم که به‌تازگی حادث شده است و نیاز به ارزیابی دارد. همچنین دیابت کودکان می‌تواند با عوارض همراه باشد.
شیاری خاطرنشان کرد: در مورد بیماری‌های ریوی هم آسم بسیار شایع است که عمدتا در فصل سرما به آن مبتلا می‌شوند.
این فوق‌تخصص کودکان درباره بیماری‌هایی که ممکن است کودکان در زمستان به آن مبتلا شوند،‌ عنوان کرد: این موضوع بستگی به این دارد که کودکان در سنین مختلف کودکی واکسن‌های موردنیاز را دریافت کرده باشند یا نه. در سنین قبل از مدرسه به دلیل تکامل سیستم ایمنی عفونت‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. سیستم ایمنی به دو صورت تقویت می‌شود؛ یکی از طریق مصنوعی   که توسط واکسن صورت می‌گیرد و دیگری به صورت طبیعی است که به علت ابتلا به بیماری‌های مختلف صورت   می‌گیرد.
وی ادامه داد:  ابتلا به برخی بیماری‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. یک‌سری بیماری‌ها هم مثل برونشیت‌ها، کروپ، اوریون و آنفلوآنزا به صورت متداول صورت می‌گیرد. برخی از این عفونت‌ها به صورت خود به خود بهبود می‌یابند و برخی نیز نیاز به مداخله دارویی دارند، برخی هم در بدن می‌مانند و می‌توانند بعدها برای فرد مشکل‌ساز  شود.
دکتر شیاری کمبود نقص ایمنی در کودکان را به دو دسته طبقه‌بندی کرد و گفت: یک دسته به علت مادرزادی‌ اتفاق می‌افتد و یک دسته اکتسابی است. بیماری‌هایی که به صورت مادرزادی است به صورت ژنتیکی به فرد انتقال پیدا می‌کند. این نقص ایمنی در سیستمی است که پادتن تولید می‌کند و یک گروه از بیماری‌ها که سلول‌های دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و گروه دیگر مربوط به قسمت‌های دیگر سیستم ایمنی بدن است.


تعداد بازدید :  205