شماره ۴۵۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دفاع اوباما از سیاست خارجی‌اش در قبال ایران، روسیه و کوبا
باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای از سیاست خارجی‌اش در قبال ایران، روسیه و کوبا حمایت کرد.
به گزارش ایسنا، ‌روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: اگرچه کندی کرولی مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتقاد از سیاست خارجی اوباما اعلام کرد که سیاست خارجی ضعیف و نحیف است اما اوباما در این گفت‌و‌گو از سیاست خارجی‌اش دفاع کرد. به نوشته این روزنامه دیپلمات‌ها معتقدند هنوز استراتژی‌ها درباره روسیه و ایران ادامه دارد. اوباما در این مصاحبه با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 مدعی شد: از زمانی که ما مذاکرات را با آنها آغاز کرده‌ایم ایران در طول یک‌سال و نیم گذشته پیشرفتی در برنامه هسته‌ای‌اش نداشته که این برای اولین بار در طول یک دهه گذشته اتفاق می‌افتد.
به نوشته این روزنامه وی ادامه داد: این تحریم‌های بین‌المللی درباره ایران به همراه مذاکرات ادامه دارد تا بتواند برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند و این اجازه را به تهران داده است که پیشرفت هسته‌ای‌اش را کندتر کند. رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نارضایتی برخی از متحدانش از سیاست‌های اتخاذشده‌اش در قبال ایران، ‌روسیه و کوبا گفت: من به همه کشورهایی که معتقدند ما قوانین بین‌المللی را نقض کرده و برخلاف منافع آنها حرکت کرده‌ایم، احترام می‌گذارم اما هنوز اصرار دارم بگویم که در هر جایی که می‌توانیم مشکلات را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کنیم باید این کار را انجام دهیم.

شمخانی: تهران هرگز به دنبال عادی‌سازی روابط با آمریکا نیست
دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان گفت که تغییر نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق و ابقای بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر قدرت، باعث تقویت مواضع ایران در منطقه شده است. علی شمخانی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز بیان کرد که مواضع ایران در منطقه با تغییر دولت در بغداد و ادامه حضور بشاراسد در سوریه، قوی‌تر شده است.
وی ادامه داد: همچنین به قدرت رسیدن حیدرالعبادی به جای نوری المالکی به‌عنوان نخست‌وزیر موجب تقویت مواضع ایران در خاورمیانه شده است. شمخانی با اشاره به نقش ایران در عراق و کمک آن به دولت حیدرالعبادی در مقابله با داعش بیان کرد: دولت و ملت عراق بیشتر از گذشته به ایران نزدیک است چون آنها فهمیدند که ایران از نظر استراتژیک برایشان اهمیت دارد. علاوه بر آن اوضاع سوریه بیانگر پیروزی ایران در منطقه است. وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به از بین رفتن بحران در روابط تهران - ریاض افزود: بهتر است که نبود تفاهم و رقابت به سمت تحرکات سیاسی عادی تغییر کند. دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در ادامه به بررسی اوضاع منطقه و مذاکرات هسته‌ای پرداخت و تأکید کرد : تهران مایل نیست حتی بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با آمریکا بپردازد. وی ادامه داد: حتی در صورتی که توافق هسته‌ای به از بین رفتن بحران (در روابط) دو کشور بینجامد تهران هرگز به دنبال عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با واشنگتن نخواهد بود.
شمخانی با اشاره به روابط ایران و آمریکا بیان کرد: ایران و آمریکا می‌توانند روشی را در پیش بگیرند که براساس آن از توان‌شان علیه یکدیگر استفاده نکنند. توافق هسته‌ای نیز می‌تواند نقش سرنوشت‌سازی در این زمینه داشته باشد و طبیعتا همه چیز به میزان صداقت و راستی آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد. شمخانی ادامه داد: اگر به توافق هسته‌ای نرسیم، نمی‌میریم و اگر به توافق برسیم هم به بهشت نخواهیم  رفت.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس: رابطه حماس با ایران هیچ‌گاه قطع نشده بود
معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد: روابط ما با ایران هیچ‌گاه قطع نشده بود اما (امروز) به روال (قبلی‌اش) بازگشته که امیدواریم با ثبات و پیشرفت همراه باشد. به گزارش ایسنا، موسی ابومرزوق در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که ایران به این جنبش وعده داده تا حمایت‌هایی که طی سال‌های گذشته از این جنبش داشته است را ادامه دهد.
وی همچنین درخصوص سفر هیاتی از حماس به تهران نیز بیان کرد که این سفر اولین این سفرها نبوده است بلکه پیش از این نیز سفرهای اعلام‌نشده‌ای انجام می‌شده است. همچنین روابط با ایران هیچ‌گاه قطع نشده بود اما (امروز) به روال (قبلی‌اش) بازگشته که امیدواریم با ثبات و پیشرفت همراه باشد.
 ابومرزوق همچنین ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر ایجاد بحران در روابط میان جنبش حماس و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس ازجمله عربستان را به دلیل نزدیکی روابط این جنبش با تهران تکذیب کرد و گفت که روابط حماس با این کشورها   نیازمند تجدیدنظرهای زیاد است.


تعداد بازدید :  83