شماره ۴۵۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
پیروزی سکولارها در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس
السبسی از جناح سکولار با کسب بیش از 55‌درصد آرا در دور دوم انتخابات بر المرزوقی پیروز شد

شهروند | «الباجی قائدالسبسی» با کسب 55.68درصد آرا مردم تونس پیروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس شد. السبسی با کنار زدن، «منصف المرزوقی»، رئیس‌جمهوری پیشین تونس و رقیب انتخاباتی‌اش در اولین انتخابات آزاد تونس پیروز شد. بنابر اعلام کمیسیون عالی انتخابات تونس، منصف‌المرزوقی تنها 44.32‌درصد آرا انتخابات را به دست آورد و با اختلافی 10‌درصدی پذیرای شکست شد. مرزوقی پس از اعلام نتیجه این انتخابات، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به شکست خود اذعان کرد و پیروزی السبسی را تبریک گفت.
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس روز یکشنبه گام آخر گذار این کشور به دموکراسی کامل بود، رویدادی که 4‌سال پس از قیامی که به سرنگونی «زین‌العابدین بن‌علی»، دیکتاتور پیشین این کشور منجر شد، تحقق یافت. السبسی 88‌سال یکی از مقامات سابق دولت تک‌حزبی زین‌العابدین بن‌علی بود، که در این انتخابات خود را به‌عنوان تکنوکراتی از حزب سکولار خود که با نام «ندای تونس» شناخته می‌شود معرفی کرد.به دنبال دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس، پلیس این کشور روز دوشنبه و در جنوب شهر «حما» با صد‌ها تن از جوانانی که در اعتراض به اعلام پیروزی از سوی السبسی با آتش کشیدن لاستیک خیابان‌های این شهر را مسدود کرده‌ بودند درگیرشد و با استفاده از گاز اشک‌آور این معترضان را متفرق کرد.یکی از ساکنان محلی حما در این خصوص می‌گوید «تمامی مغازه‌ها بسته‌اند و آنها فریاد می‌زنند «نه به رژیم پیشین.» به دنبال این اعتراضات، منصف‌المرزوقی نیز در تماسی تلفنی با السبسی ضمن تبریک به وی گفت «تحقق منافع تونس برقراری آرامش در شهر‌های جنوبی را می‌طلبد.» السبسی نیز در سخنانی تأکید کرد که وی رئیس‌جمهوری تمام مردم تونس خواهد بود.با این حال گزارش‌ها روز گذشته از بازگشت ثبات و پایان اعتراضات در شهر‌های جنوبی تونس خبر می‌دهند. در شامگاه روز یکشنبه و کمی پس از بسته شدن صندوق‌های رأی، السبسی از پیروزی خود با اختلاف چشمگیر در این انتخابات خبر داد و به دنبال آن حامیان‌اش که سر از پا نمی‌شناختند به خیابان‌های پایتخت تونس آمدند و با فریاد «رئیس‌جمهور الباجی!» به پایکوبی پرداختند. یکی از حامیان السبسی در این خصوص می‌گوید: «من به السبسی رأي دادم زیرا تجربه زیادی دارد و ما ایمان داریم که می‌تواند کشور را نجات دهد.» ارزیابی‌ها حاکی از آن است که انتخابات تونس در شرایط آزادانه و عادلانه‌ای برگزار شده ‌است و میزان مشارکت رأی‌دهندگان نیز 60.11‌درصد اعلام شده‌ است که البته از مشارکت 70‌درصدی رأی‌دهندگان در انتخابات پارلمان تونس در ماه اکتبر کمتر بود.السبسی 88ساله که حزب‌اش به‌تازگی در پارلمان تونس به پیروزی رسیده‌ بود، با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری این فرصت را دارد تا قدرت خود را در صحنه سیاسی تونس تحکیم کند.السبسی در مصاحبه‌ای با یکی از تلويزیون‌های محلی تونس پیروزی‌اش را به شهدای این کشور تقدیم کرد و گفت: «من از مرزوقی تشکر می‌کنم، ما حالا باید با هم همکاری کنیم، بدون آن‌که دیگری را کنار بگذاریم.»
دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس به‌عنوان نقطه‌عطفی سرنوشت تونس را از وضع آشفته دیگر کشور‌های عربی که درگیر اعتراضات ‌سال 2011 و جنبش‌های موسوم به «بهار عربی» بودند جدا کرد.
مرزوقی که در دور نخست انتخابات در ماه گذشته 33‌درصد رأی تونسی‌ها را به دست آورد پیش از این هشدار داده بود که پیروزی السبسی سیاست‌های استبدادی رژیم پیشین را دوباره زنده خواهد کرد.
به گزارش الجزیره، با این حال مردم تونس در شرایط فعلی بیش از آن‌که هیجان‌زده ‌باشند نگرانند، چرا که هنوز برایشان مشخص نیست که پیروزی السبسی چه با خود همراه می‌آورد.مردم تونس نگرانند که پیروزی السبسی، به خاطر ارتباط او با رژیم پیشین و همکاری‌اش با زین‌العابدین بن‌علی موجب از دست‌رفتن دستاورد‌های انقلاب تونس و عقب‌گرد  دموکراسی شود.


تعداد بازدید :  78