شماره ۴۵۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
دیپلماسی منطقه‌ای رئیس مجلس از عراق تا لبنان
لاریجانی به سوریه، لبنان و عراق سفر کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفرهای خود به چند کشور منطقه با مقامات سوریه، لبنان و مراجع نجف دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خانه ملت، در نخستین مقصد این سفرها علی لاریجانی در دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه اقدامات دولت سوریه برای حفظ کشور و تمامیت ارضی آن و مقابله با تروریست را ستودنی و بشار اسد را رهبری شجاع و مصمم خطاب کرد و گفت: از ابتدا تشخیص ایران این بود که حوادث در جریان در سوریه یک حرکت برای گسترش تروریسم و خشونت در منطقه است از این رو خود را در کنار مردم و دولت سوریه قرار داد بنابراین آمادگی ایران برای همکاری همه‌جانبه با دولت سوریه در راستای استقرار ثبات و امنیت در منطقه است.
بشاراسد نیز در این دیدار روابط ایران و سوریه را بسیار گرم و صمیمی توصیف کرد و گفت: این دو کشور در مراحل مختلف در کنار هم بوده و در مقابل مشکلات ایستادگی کرده‌اند و توانسته‌اند برنامه‌های دشمنان تروریست را با شکست مواجه کنند. رئیس‌جمهوری سوریه گفت: اکنون همه متوجه شدند که مبارزه دولت و ملت سوریه علیه تروریسم وحشی است، تروریست‌هایی که حتی قدرت‌های حامي آنها امروز مجبور به مقابله با آنها شده‌اند.رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در نشست خبری مشترک با رئیس مجلس سوریه با بیان این‌که این کشور تاوان ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را می‌دهد، گفت: ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که قطعاً باید حل شود اما اشکالات در مسائل مربوط به دموکراسی با توپ و تانک حل‌شدنی نیست. لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع کاهش قیمت نفت، اظهار داشت: نگاه ما در این زمینه به رهبران سوریه نزدیک است اما این هم یکی از اشتباهات است که تصور می‌کنند با موضوع نفت می‌توانند مسائل مهم و استراتژیک منطقه را تغییر دهند.وی افزود: ما روش‌ها و سناریوهای مختلفی را برای اداره کشور در شرایط مختلف داریم اما این‌بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود به لبنان رفت و در بیروت ضمن دیدار با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان گفت: مذاکرات هسته‌ای در چند وقت اخیر در جریان بوده اما شاهد بودیم که کشورهای غریی توافق هسته‌ای را به عقب انداختند که به نظر می‌رسد این اقدام دلایل داخلی برای آن کشورها دارد. لاریجانی همچنین در دیدار با سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان با برخی دیگر از مقامات لبنانی ازجمله نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور نیز دیدار و در دانشگاه دولتی بیروت سخنرانی و در نشست خبری رسانه‌های لبنانی شرکت کرد.
رئیس مجلس در ادامه این سفر در دیدار با گروه‌های مختلف فلسطینی گفت: تمام گروه‌های فلسطینی باید بدانند که اختلافات آنها بیشتر به نفع اسراییل است. او گفت: اطلاع داریم که سفیر سابق آمریکا در عراق در جلسه‌ای که با تروریست‌ها داشته است، به آنها وعده داده در صورتی که سر سلاح خود را به سمت ایران و شیعیان بگیرید، به شما سلاح و بودجه می‌دهیم. همه این مسائل نشان می‌دهد که جریانی بیرونی در تلاش است که میان امت اسلامی اختلاف‌افکنی کند. رئیس مجلس شورای اسلامی سپس ضمن سفر به عراق در نجف اشرف با آیات عظام سید سعید حکیم، بشیر نجیفی و فیاض دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی همچنین پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق گفت: ایشان برای کلیت مسلمانان، اهل سنت، شیعه، ترک و کرد، زندگی مسالمت‌آمیز می‌خواهند و امیدوارند شرایط امنی برای آنها فراهم شود.وی افزود: بنده و آیت‌الله سیستانی درباره مسائل مختلف ازجمله موضوع تروریست‌ها در منطقه سوریه، عراق و دیگر نقاط، صحبت کردیم، انشاالله تدابیر ایشان را دنبال خواهیم کرد و در مذاکرات آتی با مسئولان عراقی پیگیر این مسأله هستیم و از خداوند برای ایشان عمر با عزت طلب داریم زیرا وجود ایشان برای همه مسلمانان مخصوصاً مردم عراق پربرکت است.وی افزود: آیت‌الله سیستانی نیز خواستار انجام تلاش‌های موثری برای ایجاد فضای امن برای مردم منطقه بودند و نگاه دقیقی به مسائل منطقه داشتند. لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص احتمال تجزیه عراق، گفت: بحث مربوط به اقلیم کردستان عراق یک مسأله داخلی عراق است. رئیس مجلس ادامه داد: ایران از ابتدای بحران عراق کنار ملت و مردم این کشور بوده و ما از تلاش‌هایمان در این راستا کم نمی‌کنیم. لاریجانی در پایان سفر خود به نجف اشرف مرقد مطهر امیرالمومنین حضرت علی(ع) را زیارت کرد.


تعداد بازدید :  54