شماره ۴۵۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
پیشنهاد یک‌میلیون یورویی به کاپیتان تیم ملی
«معروف» والیبال در «تور» روس‌ها

شهروند| بعد از درخشش تیم‌ملی والیبال در مسابقات بین‌المللی سال‌های اخیر یکی از سوالاتی که در ذهن اکثر والیبال‌دوستان ایرانی به‌وجود آمد، این بود که چرا ستارگان والیبال ایران از تیم‌های بزرگ اروپایی پیشنهاد ندارند و والیبال ایران با وجود
 قرار گرفتن در بین بزرگان دنیا هیچ لژیونری در لیگ‌های معتبر اروپایی ندارد. به نظر می‌رسد این اتفاق این‌بار درحال رقم‌خوردن است، البته اگر مسئولان داخلی مانع پیوستن کاپیتان تیم‌ملی ایران به زنیت‌کازان روسیه نشوند.
پیشنهاد از روسیه
بعد از رقابت‌های لیگ جهانی در دوسال گذشته خبرهایی از گوشه و کنار مبنی بر این‌که بازیکنان اصلی تیم‌ملی والیبال ایران از باشگاه‌های اروپایی پیشنهاد دارند به گوش می‌رسید که اکثرا از والیبال ایتالیا بود؛ بازیکنان ایرانی اما هیچ‌کدام حاضر نشدند به این پیشنهادات پاسخ مثبت بدهند و دلیل خود را نیز پیشنهاد مالی نسبتا پایین باشگاه‌های اروپایی عنوان می‌کردند. به نظر می‌رسد با توجه به بحران اقتصادی در کشوری مثل ایتالیا باشگاه‌های این کشور حاضر به پرداخت مبالغ زیادی به بازیکنان خارجی نیستند و والیبالیست‌های ایرانی نیز با مقایسه آن ارقام با پیشنهادهای داخلی ترجیح می‌دادند که در ایران به کار خود ادامه دهند. این بار اما درحالی لیگ والیبال ایران به نیمه خود رسیده، یک پیشنهاد بسیار خوب از لیگ روسیه به دست کاپیتان تیم ایران رسیده که ذهن او را به شدت درگیر کرده است. تیم زنیت‌کازان روسیه
 در پی جذب سعید معروف است و پیشنهاد یک‌میلیون یورویی را به او ارایه کرده است.
دردسر جدايي
پیشنهاد مالی بالای تیم روسی و همچنین
 قرار داشتن لیگ این کشور در بالاترین سطح والیبال دنیا سعید معروف را که جزو بهترین پاسورهای جهان در‌ سال 2014 است، مجاب کرده که خواستار جدایی از تیم فعلی‌اش (شهرداری ارومیه) شود و به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهد. کاپیتان تیم‌ملی کشورمان که در ابتدای فصل به شهرداری ارومیه تیم زادگاهش پیوست، حالا کار سختی برای راضی کردن مردم و مسئولان این شهر جهت جدایی‌اش دارد. تیمی که با حضور او در نیم فصل نخست در صدر جدول قرار دارد، شاید با رفتن بهترین پاسور ایران ضربه سنگینی بخورد.
مخالفت ارومیه‌ای‌ها
باشگاه شهرداری ارومیه که اصلا تصور ارایه چنین پیشنهادی به ستاره خود را در میانه فصل نمی‌کرد، مخالفت خود را با این انتقال اعلام کرده است. جهانگیر سیدعباسی، سرمربی تیم شهرداری ارومیه دراین‌باره می‌گوید: «من به‌عنوان مربی تیم ارومیه اصلا دوست ندارم بازیکنی مثل سعید معروف را از دست بدهم. من نظرم را به باشگاه هم گفتم. باشگاه شهرداری ارومیه متعلق به مردم این شهر است. در سایر مسائل تصمیم گیرنده نیستم. باشگاه برای سعید معروف و سعید معروف برای باشگاه بسیار با ارزش هستند.» اما عبدالکریم حضرتی، شهردار ارومیه و مدیرعامل این باشگاه کمی منطقی‌تر به این مسأله نگاه می‌کند: «معروف از قهرمانان ملی است و امسال بخاطر عرقش به ارومیه آمد تا برای تیم شهرش بازی کند و این موضوع نباید باعث شود تا به والیبالش ضربه‌ای وارد شود. از نگاه تیمداری من راضی نیستم معروف به روسیه برود اما اگر بخواهم وی را به زور هم نگه دارم کاری پیش نمی‌رود. مردم ارومیه نیز مخالف این مسأله هستند اما باید شرایط را طوری مهیا کنیم که درک کنند، معروف به‌عنوان نماینده این شهر به روسیه می‌رود.»
کاپیتان به دنبال فسخ یکطرفه؟
3 هفته قبل، سازمان لیگ فدراسیون والیبال ایران به‌طور یک طرفه قانونی را تصویب کرد که چنانچه بازیکنی پیشنهاد بازی در تیم‌های خارجی داشته باشد، فدراسیون والیبال می‌تواند آن بازیکن را آزاد اعلام کند و نیازی به موافقت باشگاه نیست. این مسأله البته از سوی باشگاه شهرداری ارومیه اعلام شده و مسئولان سازمان لیگ فدراسیون والیبال نیز آن را تأیید نکردند و حضور معروف در باشگاه روسی را منوط به داشتن رضایتنامه دانستند.
معروف: این پیشنهاد در تاریخ بی‌سابقه است
سعید معروف، کاپیتان تیم‌ملی ایران درخصوص پیشنهاد زنیت کازان روسیه می‌گوید: «قبل از آخرین بازی نیم فصل این پیشنهاد ویژه به صورت رسمی از طرف باشگاه کازان روسیه مطرح شد. پیشنهادی که به‌زعم خیلی از کارشناسان و والیبال دوستان در تاریخ والیبال ایران بی‌سابقه بوده و شاید دیگر در طول دوران کوتاه بازیکنی سعید معروف تکرار نشود. مهم‌ترین چیزی که در این تصمیم برخی‌ها را به اشتباه وا داشت، بحث‌های مالی مطرح شده در این قرارداد است که به جرات می‌توانم بگویم که مسائل مالی کمترین تأثیر را در اتخاذ این تصمیم داشته است.» وی همچنین می‌افزاید: «احساس قلبی من این است که طرفداران واقعی والیبال و سعید معروف و مردم شهر ارومیه، با این تصمیم بنده موافق خواهند بود. باید بگویم در صورتی به باشگاه روسی پاسخ مثبت خواهم داد که از حضور یکی از 3 پاسور تیم‌های ملی فرانسه، صربستان و بلغارستان در تیم محبوبم شهرداری ارومیه اطمینان حاصل کنم تا روند موفقیت باشگاه شهرداری ارومیه دچار خلل نشود.»
خوش‌خبر: این انتقال شروع یک اتفاق بزرگ است
امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم‌ملی والیبال در رابطه با پیشنهادی که از باشگاه روسی به دست معروف رسیده، به «شهروند» می‌گوید: «به این مسأله باید یک نگاه ملی داشته باشیم. اگر معروف به این تیم روسی برود که بهترین بازیکنان دنیا را در اختیار دارد، قطعا نفعش به والیبال ایران نیز می‌رسد. از طرفی با درخشش کاپیتان تیم‌ملی ایران در بالاترین سطح والیبال جهان نگاه دیگر تیم‌های این لیگ نیز به سوی بازیکنان ایران معطوف می‌شود و درواقع این انتقال می‌تواند یک شروع برای یک اتفاق بزرگ که همان حضور بازیکنان ایرانی در لیگ روسیه است، باشد.» وی همچنین می‌افزاید: «شاید معروف در رویایش هم نمی‌دید که روزی بخواهد به چنین تیم سطح بالایی برود، پس باشگاه شهرداری ارومیه نیز باید به او کمک کند. در ورزش حرفه‌ای این اتفاقات زیاد رخ می‌دهد و وقتی خود بازیکن می‌خواهد برای پیشرفتش جدا شود، همه باید به او کمک کنیم. از سویی شهرداری ارومیه از قدرت بالایی برخوردار است و قطعا به یک بازیکن متکی نیست و می‌تواند کمبود معروف را جبران کند.»
معروف را فراری ندهید
مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت‌ ورزش در واکنش به مخالفت باشگاه شهرداری ارومیه با انتقال معروف در صفحه اینستاگرامش نوشت: «معروف را فراری ندهید. سعید نخبه والیبال دنیا با یک قرارداد یک‌میلیون یورویی تیم بزرگ کازان روسیه روبه‌روست، تیمی که مجموعه‌ای از بزرگان دنیا را دارد. حالا شهردار ارومیه یک نفره جلوی معروف را گرفته و می‌گوید که نمی‌شود. سعید هم قهر کرده و در تهران است.»


تعداد بازدید :  106