شماره ۴۵۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نخستین شناسنامه ایرانی
96 سال پیش، برابر با سوم دی 1297 خورشیدی، نخستین شناسنامه ایرانی (سجل) در دوران قاجار برای دختری به نام «فاطمه ایرانی» صادر شد. شناسنامه یکی از اسناد هویتی در ایران است که سازمان ثبت احوال کشور موظف است آن را برای هر شهروند ایرانی صادر کند. در فارسی افغانستان واژه «تذکره» و در فارسی تاجیکستان واژه «زادنامه» یا «شهادت‌نامه تولد» به جای شناسنامه به کار می‌رود. همچنین در تاجیکستان واژه شناسنامه به معنای گذرنامه (پاسپورت) است.

اولین سفر به مدار ماه
46 سال پیش، برابر با بیست و چهارم دسامبر 1968 میلادی، فضاپیمای
«آپولو 8» که 3 روز قبل به فضا پرتاب شده بود در مدار ماه قرار گرفت، به دور آن چرخید و 5 روز بعد به سلامت بر زمین نشست. به این ترتیب 3 فضانورد یعنی فرمانده فرانک بورمن، خلبان سفینه فرماندهی جیم لوول و خلبان ماه‌نشین ویلیام آندرس، به اولین افرادی تبدیل شدند که پا به فراتر از مدار نزدیک زمین گذاشتند، زمین را به شکل سیاره‌ای کامل دیدند، به طور مستقیم سمت پنهان ماه را مشاهده کردند و شاهد طلوع زمین شدند. آپولو 8 در مدت ۲۰ ساعت، ۱۰ بار به دور ماه چرخید.

مرگ ساموئل هانتینگتون
6 سال پیش، برابر با بیست و چهارم دسامبر 2008 میلادی، ساموئل هانتینگتون، متخصص علوم سیاسی که به خاطر نظریه برخورد تمدن‌ها و پیش‌بینی کشمکش جهان غرب با جهان اسلام شهرت جهانی پیدا کرده بود در 81 سالگی درگذشت. دکتر ساموئل هانتینگتون، دانش‌آموخته هاروارد و به مدت ۵۸ سال، استاد این دانشگاه بود. هانتینگتون از جمله متفکرانی بود که عقیده داشت در عصر مدرن جایی برای پادشاهی نیست و حزب نه صرفاً ابزار حکومتی نظارت بر توده‌ها بلکه حلقه رابطی است که فشار جامعه را به دولت و دستورات دولت را به جامعه انتقال می‌دهد.

 


تعداد بازدید :  123