شماره ۴۵۷ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳ دي
صفحه را ببند
پاسخ اوباما در برابر انتقام کره‌شمالی

 شهروند| هیچ‌کدام از مسئولان کمپانی سونی پیش‌بینی نمی‌کردند که اکران فیلم«مصاحبه» بتواند چنین جنجال، حواشی سیاسی و جنگ لفظی بین دو کشورِ آمریکا و کره‌شمالی ایجاد کند. ابتدا این هکرهای گروه «نگهبانان صلح» بودند که کمپانی سونی را هک کردند و سینماهای نمایش‌دهنده این فیلم را به انجام حملات تروریستی همانند حادثه 11 سپتامبر تهدید کردند. اما پس از صحبت‌های  باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا  که قول واکنشی «متناسب» به حمله کشور کره‌شمالی داد و سخنگوی کره‌شمالی در پاسخ به او اعلام کرد که:  «حکومت کره‌شمالی به سختی از سازندگان این فیلم انتقام خواهد کرد.» این ماجرا رنگ و بوی دیگری به خودش گرفت و شاید اگر همین‌طور ادامه پیدا کند به جنگی میان این دو کشور تبدیل شود که پایانش قطعا خوشایند نیست.
انتقام تلخ کره‌ شمالی‌ها از آمریکایی‌ها
سخنگوی دولت کره‌شمالی هم مدتی بعد «شدیدترین ضد حمله» را در مورد ساختن فیلم کمدی «مصاحبه» وعده داد و اعلام کرد «انتقامی تلخ» در انتظار «دژهای امپریالیسم آمریکا» خواهد بود. سخنگوی کره‌شمالی در نطقی آتشین که از شبکه دولتی KCNA کره‌شمالی پخش شد، اعلام کرد: «جمهوری دموکراتیک خلق کره اکنون برای اقدام به شدیدترین ضدحمله آماده است. هیچ اشتباه محاسبه‌ای جدی‌تر از این نیست که گمان شود فقط یک شرکت تولید فیلم آماج این ضدحمله قرار خواهد گرفت. هدف ما همه دژهای امپریالیسم آمریکا خواهد بود که تلخ‌ترین انتقام همه کره‌ای‌ها را خواهند چشید. شدیدترین ضدحمله ما مستقیماً کاخ سفید، پنتاگون و کل سرزمین ایالات‌متحده آمریکا، این چاه مستراح تروریسم را هدف خواهد گرفت.» کره‌شمالی دو روز پیش برای همکاری با آمریکا به‌منظور یافتن هکرهایی که نماینده آن کشور هرگونه ارتباط آنها با حکومت جمهوری دموکراتیک خلق کره را منکر شده بود، اعلام آمادگی کرد. دولت آمریکا این پیشنهاد را رد کرد و خواستار عذرخواهی و پرداخت غرامت از سوی آن کشور به شرکت خسارت دیده سونی شد.
واکنش مقامات آمریکایی به کره‌شمالی
کاخ سفید هنوز واکنشی نسبت به این بیانیه دولت کره‌شمالی نشان نداده است. اوباما پیش از این مردم کشورش را به تماشای فیلم «مصاحبه» دعوت کرده بود و گفته بود آمریکا «در زمان و در جایی که خود انتخاب کند» به آن حمله پاسخ خواهد داد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با گفتن این‌که  آمریکا به‌طور علنی درباره جزییات واکنش خود اظهارنظر نخواهد کرد، هرچند«بخش‌هایی از این واکنش ممکن است عیان و بخش‌هایی غیرعیان باشد.» به این ماجرا واکنش نشان داده بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که خدمات اینترنتی در کره‌شمالی به‌طور گسترده قطع شده است. این اختلال چند روز پس از آن‌که آمریکا پیونگ‌یانگ را متهم کرد پیش آمد. هرچند مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر درباره دخالت احتمالی آمریکا در قطع اینترنت در کره‌شمالی خودداری کرده‌اند. با این حال «دیوید بویس»، وکیل کمپانی فیلمسازی «سونی پیکچرز» اعلام کرد، «سونی» تنها اکران «مصاحبه» را به تعویق انداخته، اما این فیلم پخش خواهد شد. علاوه بر اطلاعات خصوصی کارکنان این شرکت و نسخه اولیه فیلمنامه فیلم «جیمز باند»، فیلم « آنی» با بازی «کامرون دیاز» ازجمله فیلم‌های سونی بود که در حمله هکرها به سرقت رفته است، روی وب‌سایت‌های غیرقانونی اشتراک اطلاعات منتشر و حدود یک میلیون‌بار توسط کاربران دانلود شد. فیلم جدید «بردپیت» با عنوان «خشم» نیز که اخیرا اکران شده است روی همین وب‌سایت‌ها منتشر شد.


تعداد بازدید :  80