شماره ۴۵۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نخستین برق اتمی جهان
63‌سال پیش، برابر با بیستم دسامبر 1951 میلادی، نخستین ژنراتور تولید برق با استفاده از نیروی اتم در 30 کیلومتری شهر «آرکو» واقع در ایالت کوهستانی آیداهو آمریکا آغاز به کار کرد. نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق انرژی آزاد شده از هسته اتم‌ها در فرایند شکافت هسته‌ای درون رآکتور هسته‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهند. در این نیروگاه حدود ۱۰۰ کیلو وات الکتریسیته به وسیله رآکتور هسته‌ای آزمایشگاهی «بریدر 1» تولید شد. این نیروگاه تا‌سال 1964 مشغول به کار بود.

درگذشت ابوالحسن صبا
57‌سال پیش، برابر با بیست و نهم آذر 1336 خورشیدی، ابوالحسن صبا، استاد برجسته موسیقی، آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی به علت ناراحتی قلبی در ۵۵ سالگی درگذشت و در قبرستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. بسیاری صبا را از برجسته‌ترین چهره‌های موسیقی ایران در 70‌سال گذشته‌ می‌دانند. بر طبق وصیت صبا، خانه‌اش در ۲۹ آبان ۱۳۵۳، توسط دانشکده هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد. از صبا صفحات بسیاری حاوی تکنوازی‌ها و همنوازی‌های او منتشر شده ‌است که مهارت فوق‌العاده‌اش را در نواختن ویولن نشان می‌دهد. او همچنین نوارهای خصوصی بسیاری پر کرده که مرجع هنرجویان و گویای تسلط فوق‌العاده او در نواختن سه‌تار است.

حمله آمریکا به پاناما
25‌سال پیش، برابر با بیستم دسامبر 1989 میلادی، ایالات متحده آمریکا با حمله نظامی به پاناما، ژنرال مانوئل نوریه‌گا رئیس‌جمهوری این کشور را به اتهام دست داشتن در قاچاق مواد مخدر و پولشویی از قدرت سرنگون کرد. عملیات با حمله 6‌هزار تفنگدار نیروی دریایی آمریکا به پاناما آغاز شد و پس از مدت کوتاهی نوریه‌گا دستگیر و به ایالات متحده انتقال داده شد. پس از پایان جنگ، با برگزاری انتخابات، رئیس‌جمهوری جدیدی برای پاناما برگزیده شد، ارتش پاناما منحل و آمریکا کنترل کانال پاناما را در دست گرفت.

 


تعداد بازدید :  389