شماره ۴۵۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر
صفحه را ببند
برترین جست‌وجوهای تاریخی‌ سال 2014
شهرام شهيدي/طنزنویس

سایت گوگل 10 عبارتی را که در‌ سال 2014 بیش از بقیه مورد جست‌وجوی کاربرانش قرار گرفته  منتشر کرده، البته این 10 عنوان را ما این‌جا به نقل از سایت الف اعلام می‌کنیم. حالا چه شده که ما در کشوری که اصلا ذکر منبع مهم نیست و کسی بابت عدم‌اعلام منبع و ماخذ سخنانش، ککش هم نمی‌گزد،  این را اعلام می‌کنیم حتما دلیلی دارد که بعدها می‌فهمید. یعنی حتما به این تشکیک شما پاسخ می‌دهیم اما مهم‌ترین عناوین جست‌وجو شده در سایت گوگل توسط کل جمعیت جهان به ترتیب زیر است.   
1- رابین ویلیامز 2- جام‌جهانی فوتبال ۳- بیماری ابولا۴-خطوط هوایی مالزی۵- چالش سطل یخ
۶-بازی flappy bird ۷-کنچیتا وورست خواننده دگرجنس پوش اتریشی، متاسفانه نام  او در رده هفتم این لیست قرار دارد. ما از بابت این اتفاق متاسفیم!  ۸-داعش ۹- انیمیشن  ۱۰-frozen  المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی
حالا نکاتی که بنده از این فهرست استخراج می‌کنم، چیست؟
1- قبل از هرچیز دلیل ذکر منبع را بگویم. یک نفر در یک جای جهان کاری کرده و عده‌ای او را در گوگل جست‌وجو کرده‌اند آن وقت سایت الف بابت آن اظهار تاسف کرده. این در حالی است که این سایت بابت حضور داعش در رتبه هشتم ابراز تاسف نکرده است.
2- این فهرست نشان می‌دهد باید از مردم جهان بابت نحوه جستجویشان ممنون باشیم چون این فهرست خیلی نیاز به ممیزی ندارد و می‌توانست خیلی بدتر از این باشد.
3- احتمالا فردا کیم کارداشیان و جنیفر لوپز و برخی دیگر از گوگل شکایت کنند که تقلب شده و بگویند مگر می‌شود ما در فهرست پربیننده‌ترین‌ها نباشیم؟
4- انتخاب رابین ویلیامز، ما طنزنویسان و فعالان حوزه کمدی را امیدوار کرد که می‌شود به اوج و مدارج بالا رسید. زنده باد رابین ویلیامز که کیم کارداشیان و داعش و ابولا و حتی جام‌جهانی فوتبال را پشت‌سر گذاشت.
در بخش دوم تصمیم گرفتیم ما هم 10 عنوان پر‌جست‌وجوتر امسال را در موتورهای جست‌وجوی فارسی ردیابی و اعلام کنیم و اما نتایج کار.   
1-سه مورد اول اصلا قابل اعلام نبوده و ما مثل مسئولان سایت الف از این‌که چنین کلماتی توسط مردم جست‌وجو شده و در بالای فهرست قرار دارند شرمنده‌ایم و از همان مردم عذر می‌خواهیم.
2-دو مورد بعدی هم قابلیت اعلام ندارند چون این‌بار اعلام کنیم گرفتاری دارد و بهتر است این‌بار از مسئولان و مقامات به‌خاطر جست‌وجوی چنین واژه‌هایی آن هم در این برهه حساس کنونی عذرخواهی کنیم.
3-گزینه ششم واژه یارانه است که نشان می‌دهد چقدر این چندرغاز برای جامعه ایرانی حیاتی و راهگشاست
4-گزینه هفتم نیز با درخواست شادی برای روح خدابیامرز ادیسون باید از فهرست حذف شود. کلا انواع متعدد فیلمبرداری‌های داخل بیمارستان‌ها و عکس‌های سلفی با بیماران و اتفاقاتی که کنار زاینده‌رود  رخ می‌دهد سرچش بالاست اما هر که بامش بیش مصیبت برف روزنامه‌نگارش بیشتر است.
5-خدا خیر بدهد این بچه پولدارهای تهران را که در این جست‌وجو رتبه خوبی کسب کردند و می‌شود ازشان نام هم برد. دمتان گرم. ادامه دهید بابا جان. امیدوارم ‌سال بعد رتبه بهتری پیدا کنید که ما شرمنده خانواده‌ها   نشویم.
6-بازهم خدا خیر بدهد دعوای بین روزنامه‌نگاران و هنرپیشه‌ها از یک‌طرف و جامعه‌شناسان و هواداران یک خواننده از طرف دیگر را. دعوا و فحش و فحش‌کاری بین اینها باعث شد به رتبه‌های بالا صعود کنند و ما را از شر جست‌وجوهای بد نجات دهند.
7-ما نشان دادیم مردم ایران فوتبال‌دوست‌تر از مردم جهان هستند چون در لیست 10 نفره گوگل اسمی از لیونل مسی نیست اما در فهرست 10 گزینه پرجست‌وجوی ما مسی هم حضور دارد. حالا گیریم به خاطر حمله مجازی به صفحه شخصی‌اش باشد. مهم ارادتی است که داریم.


تعداد بازدید :  424