شماره ۴۵۶ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۹ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین
شهروند | مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه و با رای اکثریت قریب به اتفاق اعضا، قطعنامه‌ای را درخصوص به رسمیت شناختن حق قانونی مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود ازجمله حق تشکیل دولت و کشوری مستقل به تصویب رساند. این پیش‌نویس درحالی با رأی موافق 180 کشور از اعضای سازمان ملل روبه‌رو شد که تنها با مخالفت 7 کشور ازجمله آمریکا و اسراییل مواجه شده‌ بود. «ریاض منصور»، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد در توضیح این پیش‌نویس گفت این قطعنامه از همه کشور‌ها، نهاد‌های بین‌المللی مرتبط و سازمان ملل متحد می‌خواهد تا به حمایت خود از مردم فلسطین ادامه دهند و به آنها در دست‌یابی هر چه سریع‌تر به استقلال‌شان یاری رسانند. این پیش‌نویس در روز چهارشنبه توسط اردن و به نمایندگی از فلسطین به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه شد که در آن خواستار پایان حضور اسراییل در مناطق اشغالی ژوئن 1967 از طریق مذاکرات شده‌اند.
در صورتی که این قطعنامه به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد نخستین اقدام شورای امنیت درخصوص پایان دادن به درگیری‌ها، با استفاده از معیار‌های تعیینشده توسط مجمع‌عمومی سازمان ملل صورت خواهد گرفت.
در این قطعنامه بر نیاز فوری پایان دادن به اشغالگری‌ها در مدت 12ماه تأکید شده‌است که این مسأله خط‌قرمز‌ مقام‌های آمریکایی را نادیده می‌گیرد که عنوان کرده‌اند از هیچ اقدام یک‌جانبه‌ای از سوی شورای امنیت حمایت نخواهند کرد.

پایان محاصره سنجار و آزادی ایزدی‌ها به دست پیش‌مرگ‌ها
شهروند | نیرو‌های کرد پیش‌مرگ در روز گذشته از موفقیت غیر‌منتظره‌ای در نبرد با داعش و دست‌یابی به کوهستانی که صد‌ها نفر از قوم ایزدی در آن به دام افتاده‌اند خبر دادند. به گفته مقامات کرد، مبارزان پیش‌مرگ در نبرد با داعش راه خود را به سوی کوه‌های سنجار که صد‌ها نفر از مردم غیرنظامی به آن پناه برده‌اند باز کردند. حمله مبارزان پیش‌مرگ که با حمایت حملات هوایی ائتلاف مبارزه با داعش صورت گرفت به محاصره چند ماهه ایزدی‌ها در کوه‌ سنجار از ماه آگوست پایان داد.
«مسرور بارزانی»، رئیس شورای امنیت ملی کردستان عراق در مرکز این عملیات در نزدیکی مرز با سوریه گفت «نیرو‌های پیش‌مرگ به کوه‌های سنجار رسیده‌اند و محاصر این منطقه برچیده‌ شده ‌است.» رئیس شورای امنیت ملی کردستان عراق درخصوص شرایط ایزدی‌ها گفت «تمامی ایزدی‌هایی که در این کوهستان به دام افتاده بودند حالا آزادند»، هرچند که عملیات خروج آنها هنوز از سوی نیرو‌های پیشمرگ آغاز نشده ‌است.
بارزانی همچنین مدعی شد که در جریان این حمله 100 نفر از اعضای داعش نیز کشته شده‌اند.
عملیات نیرو‌های کرد برای شکستن محاصره این کوهستان و همچنین شهر سنجار از چهارشنبه هفته پیش آغاز شده‌ بود.

شبه‌نظامیان نیجریه‌ای 185 نفر از زنان و کودکان یک روستا را ربودند
شهروند | گروهی از شبه‌نظامیان مشکوک به همکاری با بوکوحرام در هفته گذشته دست‌کم 185 تن ازجمله زنان و کودکان را در شمال شرق نیجریه ربودند. مقامات نیجریه‌ای در روز پنجشنبه درحالی از این جنایت خبر دادند که ارتش این کشور ماه‌هاست تلاش می‌کند تا از غیرنظامیان نیجریه در برابر حملات شبه‌نظامیان بوکوحرام حفاظت کند.
شبه‌نظامیان مجهز و مسلح در این حمله که یکشنبه‌ هفته پیش رخ داد، جان 32 تن از ساکنان شهر «گومسوری» را نیز گرفتند. نام شبه‌نظامیان گروه بوکوحرام در ماه آوریل و پس از ربودن 200 دختر دانش‌آموز از مدرسه‌ای در «چیبوک» بر سر زبان‌ها افتاد و از آن پس جنایات و آدم‌ربایی‌ها در نیجریه تا به امروز ادامه داشته است. با وجود این‌که بوکوحرام مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است بسیاری از منابع محلی افراطیون این گروه شبه‌نظامی را عامل اصلی می‌دانند، گروهی که در جریان شورش 5 ساله‌اش بیش از 13‌هزار نفر جان باخته‌اند و 1 و نیم‌میلیون دیگر نیز از خانه‌هایه‌شان گریخته‌اند.


تعداد بازدید :  250