شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
گزارش اختصاصی «شهروند» از یک پرونده مالی زیرگوش پایتخت
دهکده آبی طلبکاران

پرونده دهکده آبی پارس همچنان بلاتکلیف است. پرونده‌ای با بیش از 1200 شاکی که براساس گفته‌ها، جمع مطالبات آنها به بیش از 120‌میلیارد تومان می‌رسید. شاکیان می‌گویند روزی به امید سرمایه‌گذاری مطمئن به‌عنوان سهامدار جذب این مجموعه عریض و طویل شده‌اند، اما حالا حتی نمی‌توانند اصل پولشان را پس بگیرند. این پرونده نجومی زیرگوش پایتخت، درحالی باز شده که در این مدت کمتر صدایی از آن شنیده شده است. با این همه، اما روال قضائی این پرونده در دادسرای مفاسد اقتصادی در جریان است. این خبر را برای نخستین بار خبرگزاری فارس منتشر کرد. گزارشی از آن‌چه در این مجموعه رخ داده و البته صحبت‌ها و اظهارنظرهای مسئولان استان البرز و شهر گرمدره که این مجموعه آبی در آن منطقه واقع است. درواقع ماجرای مجموعه دهکده آبی پارس از طریق تماس‌های مردمی رسانه‌ای شد. در پیگیری‌های بعدی هم مشخص شد رقم قابل توجهی در این مجموعه تحت عنوان مشارکت از مردم گرفته شده است. سرمایه‌گذاران اما می‌گویند نزدیک به یک‌سال است که این مجموعه توان پرداخت سود‌های وعده داده شده را ندارد و حتی در پرداخت اصل پول سرمایه‌گذاران هم وا مانده است.

اواخر بهار ‌سال 97 بود که مشکلات دهکده آبی پارس عیان شد. آن‌طور که سهامداران می‌گویند 36‌درصد سود سالانه چیزی بود که در قرارداد این مجموعه عریض و طویل به آنها وعده داده شده بود. سودی که بنا به گفته صاحبان این مجموعه قرار بود از عواید حاصل از بلیت‌فروشی و توسعه تجهیزات کسب و به حساب سهامداران واریز شود. عده‌ای از سرمایه‌گذاران می‌گویند برای دریافت پول‌هایشان به این مجموعه مراجعه کرده‌اند، اما مسئولان این مجموعه هر بار به دلایلی این افراد را از تصمیمشان منصرف می‌کردند. رفته‌رفته به تعداد سهامدارانی که خواهان بازپس‌گیری اصل پولشان بودند، اضافه شد. پرونده قضائی تشکیل شد، اما هربار روند رسیدگی به این پرونده به دلایلی به تاخیر می‌افتاد. با این همه، اما افزایش تعداد مالباختگان این حادثه باعث شد مقامات و مسئولان استان البرز و شهر کرج به این ماجرا وارد شوند. اردیبهشت‌ سال‌جاری بود که حاجی رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرج از پیگیری قضائی این پرونده خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «افرادی که در دهکده آبی فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پرونده مربوطه را در دادگاه تشکیل دادند.» او همچنین با اشاره به تشخیص دادسرا در غیرکیفری‌بودن این پرونده به مالباختگان توصیه کرد که برای بازپس‌گیری مطالبات خود به صورت حقوقی اقدام کنند. البته محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج در گفت‌وگو با همان رسانه از تشکیل پرونده در یکی از شعب دادسرای تهران خبر داد: «پرونده سرمایه‌گذاران دهکده آبی پارس در یکی از شعب دادسرای تهران مورد بررسی قرار گرفته و مکاتباتی نیز با این شعبه برای تسریع انجام امور صورت گرفته؛ اصل رسیدگی به این پرونده به مجموعه فرمانداری واگذار شده و فرمانداری کرج مسئول رسیدگی به این معضل است.» از سوی دیگر صحبت‌هایی هم درباره فروش بخشی از این مجموعه 11 هکتاری به منظور پرداخت مطالبات طلبکاران مطرح شد تا جایی که هومن قدوسی، شهردار گرمدره اردیبهشت ماه ‌سال‌جاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «طبق آخرین پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد که بخشی از مجموعه دهکده آبی پارس با هدف پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران به فروش برسد.» اما طلبکاران می‌گویند همه اینها فقط در حد وعده‌هایی بوده که تا امروز هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود ندیده است. حالا خبر دستگیری و بازداشت رئیس هیأت‌مدیره دهکده آبی پارس نشان می‌دهد این پرونده و حواشی آن از آن‌چه به نظر می‌رسید جدی‌تر است. سیدجمال جلیلی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری کرج به خبرنگار فارس گفته: «در مکاتبات صورت گرفته، آگاه شدیم تعدادی از عوامل اصلی مجموعه دهکده آبی پارس ازجمله رئیس هیأت‌مدیره و مالک اصلی دستگیر شده‌اند.» همه اینها بهانه‌ای شد تا «شهروند» برای پیگیری آخرین وضع این پرونده سراغ مالباختگان برود، تا شاید چند و چون این ماجرا کمی روشن‌تر شود. به گفته وکیل مدافع شاکیان، شعبه پنجم دادسرای جرایم و مفاسد اقتصادی در تهران رسیدگی به این پرونده را عهده دارد و بازپرسی به مراحل نهایی خود نزدیک شده است، یعنی این پرونده سنگین اما کم‌سروصدا به‌زودی به دادگاه می‌رود.
نفرات اصلی کجا هستند؟
آن‌طور که نماینده سهامداران شاکی دهکده آبی پارس به «شهروند» می‌گوید حالا چند وقتی است که نفر اصلی این مجموعه با نام «م .پ» در بازداشت است، اما هنوز نفرات دیگری هم هستند که با وجود صدور حکم جلب در دسترس نیستند. مرتضوی درباره شاکیان و پولی که از آنها توسط این مجموعه گرفته شده، می‌گوید: «تقریبا از خرداد 97 برای همه ما مسجل شد که این مجموعه توان بازپرداخت مطالبات را ندارد، از همان موقع پرونده تشکیل شد. درحال حاضر 1200 سهامدار از این مجموعه شکایت کرده‌اند، رقم تقریبی مطالبات حدود 120‌میلیارد تومان است. از 18 نفر شکایت شده است، شنیده‌ام 4 نفر متواری هستند و بیشتر این افراد هم به صورت صوری در این مجموعه حضور داشته‌اند. مثلا بعضی از حساب‌ها به اسم پسر و دختر 10ساله است یا برای یک کارمند ساده حکم مدیرعاملی زده شده و چک‌ها و حساب‌ها به نام او صادر شده. خیلی از معاملات صوری بوده. کل مجموعه از سوی یک پدر و پسر و اعضای خانواده آنها اداره می‌شد، همه پول‌ها دست همین خانواده است.» او درباره نحوه آشنایی با دهکده آبی پارس و این‌که چطور در این مجموعه سرمایه‌گذاری کرد هم توضیح می‌دهد: «من اولین بار برای نصب سیستم صوتی به دهکده آبی پارس رفتم، بعد هم وقتی تبلیغات گسترده این مجموعه را دیدم، اعتماد کردم. 600‌میلیون تومان در این مجموعه سرمایه‌گذاری کردم. براساس قرارداد و صحبت‌هایی که این مجموعه با همه سهامداران داشت، از سود ناشی از فروش بلیت و خرید و توسعه تجهیزات چیزی حدود 36‌درصد سالیانه به سهامداران پرداخت می‌شد. بعد از ورود من هم چندماهی این روال ادامه داشت، اما بعد از مدتی پرداخت‌ها دچار مشکل و بعد هم اصل ماجرا برای ما روشن شد.» او ادامه می‌دهد: «با پیگیری قضائی مشخص شد صاحبان این مجموعه وام‌های بلند مدت و کم بهره از بانک‌ها گرفته‌اند، ارز دولتی برای واردات را در بازار آزاد می‌فروختند و به عده‌ای مغازه‌هایی را پیش فروش کرده‌اند. روسای مجموعه به همه اعلام کرده‌اند که قرار است به‌زودی ساخت یک فروشگاه بزرگ در جنب دهکده آبی پارس ساخته شود و  از خیلی‌ها به همین بهانه پول گرفتند. بعضی از طلبکاران زندگیشان متلاشی شد. رقم‌های عجیبی در این مجموعه وارد شده، 5 میلیارد و 3 میلیارد.»
امیدواریم کیفرخواست به‌زودی صادر شود
وکیل شاکیان در این پرونده می‌گوید: «این پرونده از  آبان ماه‌سال 97 تشکیل شد. به دلیل تعداد بالای شاکیان مدتی زمان برد تا وکالت همه این افراد به‌طور رسمی ثبت شود. درحال حاضر وکالت 750 نفر را در این پرونده برعهده دارم. البته تعداد شاکیان دهکده آبی پارس بیش از اینهاست. حدود 400 نفر خودشان پیگیر پرونده هستند. مجموع رقمی هم که سرمایه‌گذاران از این مجموعه طلب دارند، چیزی بالغ بر 120‌میلیارد تومان است.»  اینها را ایرج مجدی نسب وکیل این پرونده به«شهروند» می‌گوید. به گفته این وکیل دادگستری هنوز کیفرخواست این پرونده صادر نشده، چراکه در چنین پرونده‌هایی به دلیل تعداد بالای شاکیان معمولا مراحل بازپرسی زمانبر است. اما مرحله تحقیقات به اتمام رسیده و تنها اعلام نظر نهایی کارشناس باقی مانده است. کارشناسی که درحال بررسی دقیق رقم مطالبات شاکیان است و به گفته او  طی چند روز آینده نظر نهایی خودش را اعلام می‌کند:  «اگر اتفاق خاصی رخ ندهد امیدوارم طی همین چند هفته کیفرخواست صادر و پرونده جهت رسیدگی و دادگاه ارسال شود.»
 مجدی‌نسب همچنین درباره تخلفات گسترده اعضای هیأت‌مدیره دهکده آبی پارس هم توضیح داد:  «مجموعه تخلفات دیگری هم دارد که طی بررسی همین پرونده آنها رو شد. اعضای اصلی این مجموعه از بدهکاران بزرگ بانکی هستند. در مجموع برای 5 نفر از آنها حکم جلب صادر شده، البته تا جایی که به ما اطلاع دادند، یکی از آنها بازداشت شده و الان در زندان است. بقیه این افراد متواری هستند. دلیل تشکیل این پرونده در تهران هم این است، که جرم در حوزه قضائی تهران واقع شده. هرچند مجموعه دهکده آبی پارس در گرمدره و استان البرز است، اما دفاتر روسای این مجموعه در تهران بود، به همین دلیل هم پرونده در پایتخت به جریان افتاد.»
«شهروند» به‌طور مستقل نمی‌تواند اظهارات و نقل‌قول‌های شاکیان را که در گزارش آمده تأیید کند. دراین‌باره تلاش زیادی کردیم تا با نزدیکان صاحبان مجموعه هم تماس بگیریم که ترجیح دادند فعلا نظری ابراز نکنند. ما برای انتشار پاسخ و واکنش آنها آمادگی کامل داریم.

مالباخته 2.8 ‌میلیارد تومانی
علیرضا یکی دیگر از مالباختگان این پرونده است. جوانی 37 ساله که خودش می‌گوید همه زندگی وسرمایه‌اش را به این مجموعه داده. او به «شهروند» می‌گوید:  «سرمایه‌گذاری من در دهکده آبی پارس با 500‌هزار تومان در فروردین‌سال 95 شروع شد. رفته رفته سرمایه‌ام را افزایش دادم. چون هدفم خرید خانه بود، به سود پول‌ها هم دست نمی‌زدم. همه اینها روی هم جمع شد و به 2میلیارد و 800‌میلیون تومان رسید. اسفند‌سال 96 خانه‌ای خریدم. موعد یکی از قراردادهایم به ارزش یک‌میلیارد تومان در اردیبهشت‌سال 97 بود. خانه را خریده بودم چون  روی آن پول حساب کرده بودم. اما وقتی اردیبهشت به این مجموعه مراجعه کردم، بعد از کلی پاس کاری، وعده مهرماه همان‌سال را دادند، قرار بود همه پول را یکجا پرداخت کنند. اما مهرماه هم آمد و هیچ اتفاقی نیفتاد. الان هم همراه بقیه پیگیر پرونده هستم. مجبور شدم آن خانه را زیر قیمت بفروشم تا پول طلبکارها را بدهم. همه زندگی من در دهکده آبی پارس به باد رفت.» این مهندس جوان ادامه می‌دهد:  «خانواده‌ای که صاحب این مجموعه بودند از صادرکنندگان برتر هستند. چطور چنین چیزی ممکن است.  یکی از بانک‌ها‌ سال 93 با این مجموعه به مشکل خورد. بدهکاری‌های بزرگی به آن بانک داشتند. اما ظاهرا روابط این خانواده پر نفوذ این بانک را هم از پیگیری مطالباتش منصرف کرد. اگر همان موقع برخورد جدی با این مجموعه شده بود، الان این همه آدم بیچاره و گرفتار نمی‌شدند.» اظهاراتی که «شهروند» نمی‌تواند صحت و سقم آنها را تأیید کند.
 

با 10‌میلیارد نصف مشکل حل می‌شود
محمد یکی دیگر از افراد درگیر در این پرونده است. مرد 39ساله‌ای که یک‌میلیارد تومان پول خانه‌اش را به دهکده آبی پارس داد تا به خیال خودش بعد از یک‌سال یک خانه بزرگتر و بهتر تهیه کند، اما او هم گرفتار این کلاهبرداری شد. او به «شهروند» می‌گوید:  «دی ماه‌سال 94 بود که از طریق یکی از دوستانم با این مجموعه آشنا شدم. یک‌میلیارد تومان پول خانه را به آنها دادم. تا اواخر ‌سال 96 هم همه چیز به ظاهر درست بود. خرداد ماه‌سال 97 پولم برای خرید خانه جور شد، وقتی به دهکده آبی پارس رفتم تا قراردادم را فسخ کنم، تازه آن‌جا بود که متوجه شدم چه کلاهی سرم رفته. خیلی‌ها آمده بودند تا پولشان را پس بگیرند، بعضی‌ها از‌سال 96 دنبال اصل پولشان بودند، اما ما از این موضوع خبر نداشتیم. هم پولم رفت و هم خانه‌ام، الان هم مستاجر هستم.» به گفته محمد این مجموعه توسط یک پسر و پدر اداره می‌شود که از چهره‌های شناخته شده اقتصادی و از تجار برتر سال‌های اخیرند: «شنیده‌ام آنها چند واحد مسکونی بزرگ در لندن دارند، در امارات چند ساختمان بزرگ و شرکت دایر کرده‌اند. در این سال‌ها بیش از 11 شرکت در ایران توسط این افراد تأسیس شده که گویا همگی بعد از مدتی اعلام ورشکستگی کردند.» محمد درباره مالباختگان و پولی که آنها از این مجموعه طلب دارند هم می‌گوید: «آنها به هیچ‌کس نه نگفتند و از هرکسی که دم دستشان رسیده پول گرفته‌اند. با حدود 10‌میلیارد تومان، نصف شاکی‌ها مشکلشان حل می‌شود. خیلی‌ها زیر 10‌میلیون تومان در این مجموعه سرمایه‌گذاری کردند. آدم‌هایی که همین چند‌میلیون تومان همه دار و ندارشان بود.»

 


تعداد بازدید :  559