شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
گفت‌‌وگو با بهرام عظیمی در حاشیه مسابقه عصر جدید
برای حرکت هلی‌کوپتری من را کتک می‌زدند

 بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس، طراح کاراکتر و کاریکاتوریستی است که از ایام نوروز به بعد در کنار شرکت‌کنندگان عصر جدید حضور داشت و با 14 نفر از آنها کار کرد. او در حاشیه برنامه اعلام نتایج برنامه عصر به «شهروند» می‌گوید که برخی انتقادات از عصر جدید از روی بغض و کینه  است: «در فصل دوم بهتر است یک داور متخصص در حوزه ورزش‌های رزمی و یک داور هم در بخش نقاشی و هنرهای تجسمی به کار گرفته شود.»
  در طول این چند ماه حال و هوای شرکت‌‌کنندگان در باشگاه مهارت عصر جدید چطور بود؟
زحمت خوانندگان را بیشتر آقای ترکاشوند کشید و تاثیری که او در خواننده‌ها داشت بقیه نداشتند. به غیر از ورزشی‌ها که با ارشا اقدسی بودند و استندآپ‌ها که با کربلایی‌زاده کار می‌کردند، بقیه بچه‌ها با من بودند. روز اول که آمدم گفتم شاید به درد آنها نخورم. قرار بود فقط چند روزی باشم و آقای علیخانی هم نخواستند که بمانم اما خودم خواستم که به بچه‌ها کمک کنم.  من در برخی از رشته‌های تخصصی خودم در صحنه‌های بین‌المللی مثل ایتالیا و چین حضور و رقابت داشتم.
  پس خودتان در مسابقه استعدادیابی شرکت کرده‌اید.
نه به این شکل اما جاهایی با حضور 700 تماشاگر روی صحنه رفتم و حتی برنده شدم.
  این مسابقه در مقایسه با تلنت‌های خارجی چه تفاوت و نقصی داشت؟
همین که آقای علیخانی حکم مجری را داشت و رأی او قبول نمی‌شد، یکی از تفاوت‌ها بود اگر چه چند کارت طلایی داشت.
  البته در اکثر تلنت‌های بین‌المللی مجری حضور و رأی ندارد.
داریم اما در تلنت‌های اصلی که در آمریکا و انگلیس می‌شناسیم، مجری حضور ندارد ولی یکی از چهار داور، حکم سرداور را دارد و شاید به نوعی بتوان گفت که حکم مجری را هم دارد اما تلنت‌های معروف به این شکل جداگانه، مجری ندارند.
  در عصر جدید هم شاید این‌طور به نظر برسد که مجری سرداور است. به هر حال نظر و رأی او در رأی چهار داور دیگر تاثیر داشت.
 هر جایی که علیخانی از کسی طرفدارای کرد و حقش را گرفت، درست بود. انگار نماینده مردم بود که نگذارد حق کسی ضایع شود؛ اما در مقایسه با تلنت‌های درجه یک خارجی، خب این برنامه کمبودهایی داشت ولی به‌ عنوان اولین تجربه قابل قبول بود.
  این نقطه‌ضعف درواقع در کجای کار بود؛ آیا مقصر آن محدودیت‌ها بود، کیفیت کار شرکت‌کنندگان یا داوران؟
در ابتدای کار، از نظر هر چیزی که به تصویر ربط دارد؛ نور، دوربین، فضا، سن، لوازم و دامنه‌ای که بچه‌ها می‌توانستند کار کنند، دچار نقص بود اما هر چه جلوتر رفت، ایرادها را برطرف کردند و حالا از این نظر دیگر ایراد ندارد. بحث کپی بودن هم زیاد مطرح شد درحالی‌که خب، همه جای دنیا ممکن است کار کپی انجام شود. بله! کپی‌رایت ندادند که خب، به ما ربطی ندارد اما غیر از آن استانداردها رعایت شد. نقص دیگر درباره بچه‌هایی بود که برای اجرا می‌آمدند که برخی از آنها اجراهای بدی داشتند، اگرچه بعضی هم خوب بودند.
  بله، دقیقا. مثلا برخی منتقدان کیفیت اجراها و استعدادها را نقد و برنامه را با مسابقه محله مقایسه کردند.
این‌طور نیست. باید ببینیم نقد را از چه کسی می‌شنویم. یکسری نان‌شان در نقدکردن است، یکسری هم از روی حسادت حرف می‌زنند. نقد اگر تخصصی و بی‌طرفانه باشد باید به آن اهمیت داد. اکثر نقدها در ابتدای برنامه منصفانه نبود، اما بعد کمتر شد چون برنامه جذاب و حرفه‌ای‌تر شد.
  به نظرتان انتخاب داورها چطور بود؟ چون بعضی‌هایشان- جز حوزه خوانندگی و بازیگری- تخصصی نبودند و کمبود متخصص حوزه ورزش و هنرهای رزمی کاملا احساس می‌شد.
داورهای ما نسبت به داوران خارجی خیلی تخصصی‌ترند. در امریکن گات تلنت بیشتر سوپرمدل، مانکن، خواننده یا برنامه‌ساز هستند و حتی بازیگر هم به‌ندرت در آنها دیده می‌شود. کاش میان داوران دو بازیگر نداشتیم، هر چند امین حیایی از یک جایی به بعد با توجه به شناختش، نقش متخصص ورزشی را هم بازی کرد.
  شاید اگر کسی مثل ارشا اقدسی بین داوران بود، کیفیت داوری‌ها بهتر می‌شد.
قبول دارم اما سری اول تمام شد و از سری بعد اگر احساس کنند باید تغییر کند، این کار را انجام می‌دهند. من هم برای سری دوم پیشنهادم همین است که یک داور ورزشی و یک داور در حوزه هنرهای تجسمی داشته باشند.
  اگرچه این برنامه پربیننده بود، اما موضعگیری‌های زیادی هم علیه آن شد. در تلنت‌های خارجی چنین فضایی حاکم می‌شود؟
اطلاع ندارم، اما آن‌جا فقط داوران تصمیم می‌گیرند، این‌جا مردم هم دخیل هستند. هر کسی که موضع بگیرد، صددرصد در اشتباه است. عصر جدید با تمام ایرادهایش مخاطب زیاد داشت و باید این را قبول کنیم. اتفاقاتی در این برنامه افتاد که تا به حال نیفتاده است. یک زمانی من را به خاطر حرکات هلی‌کوپتری کتک می‌زدند و در این برنامه تمام این اتفاق‌ها افتاد. یک بخش از رأی‌های مردم و این‌که حتی به کسی رأی می‌دهند که کار باکیفیتی ندارد به خاطر گلایه و اعتراض به سال‌هایی است که از دیدن چنین اجراهایی محروم بوده‌اند. می‌گویند برنامه کپی است اما مگر عینک و ماشین و لباس من ایرانی است که این برنامه کاملا ایرانی باشد.


تعداد بازدید :  294