شماره ۱۷۷۳ | ۱۳۹۸ شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
یک عضو شورای شهر قم در واکنش به ممنوعیت تبلیغات تاکسی‌های اینترنتی در این شهر به «شهروند» گفت:
تحریم برای کشاندن اسنپ به پای میز مذاکره

شهروند| دیروز خبری آمد در مورد این‌که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم از ممنوعیت تبلیغات تاکسی‌های اینترنتی در این شهر خبر داده است؛  «مرتضی عزتی» عدم‌اطلاعات دقیق از پیشینه رانندگان و عدم‌ضمانت امنیت شهروندان در تاکسی‌های اینترنتی را هم دو عامل مهم برای این ممنوعیت اعلام کرده بود. عزتی با استناد به ماده 207 قوانین راهنمایی‌ورانندگی، حمل‌ونقل عمومی با خودرو‌های شخصی را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرده و در ادامه بر این امر تاکید کرده که ما نمی‌توانیم نسبت به امنیت مسافران بی‌تفاوت باشیم. اظهارات مرتضی عزتی درحالی مطرح می‌شود که اکثریت مسئولان شهری قم معتقدند فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در صورتی که مدیران آنها از قواعد و قوانین شهری پیروی کنند، فاقد مشکل بوده و بر ضرورت اجرای آن نیز تاکید کرده‌اند. کارشناسان حوزه شهری معتقدند استفاده از فضای مجازی و دنیای گسترده فضاهای تحت وب جزء جداناپذیر انسان امروز محسوب می‌شود. تاکسی‌های اینترنتی نیز به‌عنوان یکی از محصولات فضای مجازی جزو موضوعاتی است که در چند ‌سال گذشته اما و اگرهای بسیاری را پشت سر گذاشته و با وجود گزارش‌ها و خبرهای تاییدی و انتقادی هنوز جذابیت خود را برای هر دو گروه موافق و مخالفش حفظ کرده و به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شهری در کلانشهرها تبدیل شده است. اما فعالیت تاکسی‌های اینترنتی یک مانع بزرگ نیز دارد که طبق اظهارات رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری قم در صورت فعالیت تاکسی‌موبایل، امنیت شغلی 6‌هزار راننده تاکسی در این شهر به خطر می‌افتد.
زیر نظر سازمان تاکسیرانی
زین‌العابدین قراچورلو، عضو شورای شهر قم با بیان این‌که ما نمی‌توانیم از ورود «اسنپ» به قم جلوگیری کنیم، به «شهروند» گفت: «ما باید در این زمینه مدیریت داشته باشیم؛ این یک بحث کارشناسی و فنی است که باید با دقت به آن توجه کنیم و با یک مصوبه این مسأله حل نمی‌شود.» قراچورلو گفت: «با توجه به این‌که در شهرهای مختلف مجموعه‌هایی با نرم‌افزارهای اینترنتی خدمات شبه‌تاکسی بی‌سیم را انجام می‌دهند، سازمان تاکسیرانی در اقدام قابل تقدیری قبل از شکل‌گیری این گونه شرکت‌ها در قم که مجوز هم ندارند، پیش‌قدم شده و در این زمینه گام‌هایی برداشته است.» این عضو شورای شهر قم گفت: «با توجه به تمهیداتی که در سازمان تاکسیرانی درخصوص اجرای این طرح در نظرگرفته شده و نظارتی که بر شرکت‌ها خواهد داشت، راه‌اندازی موبایل‌تاکسی مشکلات اجتماعی در شهر ایجاد نخواهد کرد. ما مشکلی با تاکسی اینترنتی نداریم و مجموعه مدیریت شهری به این جمع‌بندی رسیده که متقاضیان تاکسی اینترنتی از قواعد امور شهری یا حمل‌ونقل شهری پیروی کنند. قواعد و قوانینی که مصوب ‌سال 80 است و جدیدترین آن به حساب می‌آید.»
حاضریم با اسنپ وارد مذاکره شویم
«عباس ذاکریان»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در این مورد معتقد است که «ما نمی‌توانیم از تکنولوژی عقب بمانیم و در شهرهای دیگر هم استفاده می‌شود، اما باید مراقبت کنیم مضراتی که اجرای این طرح در شهرهای دیگر داشته، دامنگیر قم نشود.» ذاکریان در ادامه گفته که «حاضریم با اسنپ وارد مذاکره شویم و با برنامه‌ریزی که سازمان تاکسیرانی انجام داده، شرکت موبایل‌تاکسی با شرکتی تاکسیرانی که از ما مجوز دارد، همراه می‌شود و در این مسیر جذب
 راننده می‌کند.»
لزوم راه‌اندازی موبایل تاکسی در قم
 «سیدمرتضی سقاییان‌نژاد»، شهردار قم نیز ازجمله مسئولان رده بالای شهری است که با راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی در این شهر موافق است و در این مورد گفته که «باید هرچه سریع‌تر در مورد راه‌اندازی موبایل‌تاکسی توسط سازمان تاکسیرانی تصمیم‌گیری شود. امیدواریم هر چه زودتر مباحث مربوط به این موضوع انجام شود و بتوانیم آن را در قم قانونمند کنیم و این لایحه به تصویب شورای شهر قم برسد.»
حجت الاسلام «سیدمحمد آتش زر» از اعضای شورای شهر قم نیز نیز با اشاره به ارایه خدمات ارزان و آسان به مردم توسط «اسنپ» گفته که «ما نمی‌توانیم جلوی فعالیت اسنپ را بگیریم و چه ما بخواهیم، چه نخواهیم مردم به طرفی سوق پیدا می‌کند که راحت‌ترین و ارزان‌ترین خدمات را بگیرند که اسنپ این خدمات را مهیا کرده است.»


تعداد بازدید :  251