شماره ۱۷۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد
صفحه را ببند
بر اساس اعلام سازمان نظام پزشکی، تبلیغات پزشکی در فضای مجازی بدون مجوز ممنوع است
مقابله با پزشکان اینستاگرامی
مدیر نظارت سابق سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با «شهروند»: به دلیل گستردگی فضای مجازی این کار بسیار سخت است و عملیاتی‌شدن آن نیازمند عزم راسخ و کمک سایر بخش‌هاست

شهروند| مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، خصوصا اینستاگرام مدت‌هاست تنها شاهد تبلیغ پوشاک، کافه و خوراکی نیستند. آنها خیل عظیم پزشکانی را می‌بینند که با تصاویر زیبا و البته استفاده از سلبریتی‌ها، خدمات مطبشان را تبلیغ می‌کنند. دندانپزشکان و پزشکان زیبایی هرچند در صدر این تبلیغات قرار دارند، اما کم نیستند پزشکان اطفال و داخلی و قلب و عروقی که به تبلیغات جدید رو آورده‌اند و اینستاگرام را وسیله‌ای برای جذب مشتری می‌دانند. همین هم عاملی بوده که نظام پزشکی وارد عمل شود و  فربد رهنما، مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته با اشاره به این موضوع گفت: «تبلیغات پزشکی در اینستاگرام و فضای مجازی بدون مجوز ممنوع است و تخلفات تبلیغات پزشکی به هیأت‌های انتظامی سازمان نظام پزشکی یا پلیس فتا ارجاع می‌شود.» او گفته تمام شاغلان حرفه پزشکی و وابسته می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغ در فضای مجازی به‌ویژه در اینستاگرام اقدام کنند: «این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی‌آزمایی محتوا صادر می‌شود.»
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم هفته گذشته در گفت‌وگو با برنامه شبکه رادیویی گفت‌وگو به تبلیغات پرداخته و گفته بود که بیش از ۹۹‌درصد تبلیغات در بخش پزشکی و دارویی فاقد مجوز است: «تبلیغ دارو‌ها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه‌های عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم هستند، طبق قانون ممنوع است و براساس آیین‌نامه بند «ب» ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.» او همچنین منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی را هرگونه پیام یا اطلاع‌رسانی کـه به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات منجر شود، دانسته و گفته بود: «مشتری اطلاعات کافی ندارد یا تبلیغات برخی پزشکان که اغلب هم پزشکان مطرح و برجسته‌ای نیستند، به اشکال مکتوب، شنیداری و گزارش تنها برای جلب مشتری صورت می‌گیرد. از سوی دیگر تمام دارو‌هایی که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند، تقلبی است و از شبکه‌های غیررسمی و قاچاق وارد شده که معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده‌اند و مصرف آنها ممنوع است.»
منع تبلیغات در این حوزه درحالی اعلام شده که آماری دقیق از افرادی که از طریق تبلیغات صدمه خورده‌اند، مشخص نیست. شهریار خاقانی، مدیر نظارت سابق سازمان نظام پزشکی این را به «شهروند» می‌گوید: «آمار مشخصی وجود ندارد، اما می‌دانیم بیشترین میزان تبیلغات در گروه زیبایی انجام می‌گیرد. بخش زیبایی هم ازجمله بخش‌های ضروری به حساب نمی‌آید و در دسته اهداف نظام سلامت نیست، هرچند در جامعه مخاطب دارد. این وادی شروع به کار کرده و می‌تواند آسیب‌های فراوانی هم به دنبال داشته باشد.» او می‌گوید تحقیقی در زمینه زیبایی و از میان 400 نفر در تهران انجام گرفته که آنها تاثیرات تبلیغات در انجام کار زیبایی را بالا می‌دانستند: «به این ترتیب نظام سلامت باید با چنین مواردی مقابله کند، اما به دلیل گستردگی فضای مجازی این کار بسیار سخت است و عملیاتی‌شدن آن نیازمند عزم راسخ و کمک سایر بخش‌هاست. شاید هرازچندگاهی سازمان نظام پزشکی چند نفر را دستگیر و مجازات کند، اما در کل عملیاتی‌شدن این مورد سخت است.»
خاقانی همچنین درباره شبهاتی که درخصوص تبلیغ‌بودن یا نبودن بعضی از موارد که در اینستاگرام پخش می‌شود، وجود دارد هم می‌گوید در اینباره آیین‌نامه وجود دارد. حدود تبلیغ افراد مشخص است: «حتی بعضی وقت‌ها نظام پزشکی هم اغماض می‌کند و این تا حدی است که به بیمار آسیب نرسد. اما آیین‌نامه‌ای دقیق داریم که برای همه کشور یکسان است.»


تعداد بازدید :  302