شماره ۱۷۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد
صفحه را ببند
کارتخوان‌های خراب و سامانه هوشمند فرسوده
کارت سوخت‌ها به کار نمی‌آیند!

شهروند|  درحالی‌که ۱۰ روز از الزامی‌شدن استفاده از کارت‌های سوخت شخصی می‌گذرد، اما به گفته رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت، ‌تنها ۱۰ تا ۱۵‌درصد مردم از کارت‌های شخصی برای سوختگیری استفاده می‌کنند و بقیه کارت‌ها همچنان یا در کیف پول افراد یا در باجه‌های پست خاک می‌خورد. با وجود این‌که استفاده از کارت سوخت‌های شخصی از 22 مرداد ماه الزامی شده بود، به دلیل این‌که همچنان افرادی هستند که کارت سوخت‌های خود را دریافت نکرده‌اند، 90‌درصد افرادی که برای سوختگیری به پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند، از کارت سوخت‌های جایگاهداران استفاده می‌کنند. البته اغلب جایگاهداران می‌گویند کسانی هم که کارت سوخت دارند، ترجیح می‌دهند از کارت سوخت خود استفاده نکنند.
عدم استقبال مردم از کارت سوخت‌ها
از 22 مرداد ماه بود که اعلام شد در چهار شهر تهران، اصفهان، کرج و تبریز افرادی که کارت سوخت‌های خود را دریافت کرده‌اند، ملزم به استفاده از آن هستند و کسانی هم که هنوز بنا به هر دلیلی کارت‌شان به دست‌شان نرسیده، می‌توانند از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند. این اتفاق درحالی رخ داد که شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد سهمیه بنزینی که قرار است به جایگاهداران تعلق بگیرد، به تدریج کاهش پیدا می‌کند، تا مردم ملزم به استفاده از کارت سوخت شخصی‌شان شوند. با این حال، اخبار رسیده از جایگاه‌های سوخت حاکی از این است که مردم استقبال چندانی از کارت سوخت‌های شخصی خود نکرده‌اند. ناصر رئیسی‌فر، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های زنجیره‌ای تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «تاکنون که مردم استقبالی از کارت سوخت‌های شخصی خود نکرده‌اند و همچنان ترجیح می‌دهند از کارت سوخت‌های جایگاهداران استفاده کنند. متاسفانه تصمیمی که برای الزام دوباره استفاده از کارت سوخت‌ها گرفته شده، به دلیل نبودن زیرساخت‌های فنی، تصمیم درستی نبوده است. در حال حاضر تمام کارتخوان‌ها و سیستم‌های سامانه هوشمند فرسوده هستند و کار نمی‌کنند. در جایگاهی که خود من رئیس آن هستم، به دلیل خرابی کارتخوان و نقص‌هایی که در سامانه هوشمند به وجود آمده، سه نازل کار نمی‌کنند و عملا سوختگیری با آنها ممکن نیست. با این‌که به سازمان پخش و پالایش هم نامه زده‌ایم تا مامورانی برای برطرف‌کردن این مشکلات بفرستند، ولی هنوز خبری نشده و همین موضوع باعث ازدحام و صف و شلوغی در جایگاه ما شده است. جایگاه‌های سوختگیری زیادی هستند که با این مشکلات مواجه‌اند و ‌ای کاش تصمیم‌گیرندگان قبل از این‌که دوباره پرونده کارت سوخت‌ها را باز می‌کردند، اقدام به رفع مشکلات سیستم‌های هوشمند پمپ‌بنزین‌ها می‌کردند، ضمن این‌که مردم هم عادت کرده‌اند از کارت سوخت‌های شخصی خود استفاده نکنند و درحال حاضر حتی آنهایی که کارت سوخت‌های خود را گرفته‌اند، باز هم از کارت جایگاهداران استفاده می‌کنند. عوامل دیگری مانند معطلی کارت‌ها در باجه‌های پست، عدم‌محدودشدن کارت جایگاهداران و ‌عادت افراد به استفاده از کارت سوخت جایگاهداران هم باعث شده مردم از کارت سوخت‌های خود استفاده نکنند. نبود ابزار کنترلی مانند تفاوت قیمت یا سهمیه‌بندی هم عملا استفاده از کارت سوخت شخصی را هنوز برای افراد جدی نکرده است، ضمن این‌که جایگاهداران همچنان موظف هستند بدون هیچ وجه اضافه‌ای کارت خود را در اختیار مراجعان قرار دهند. اما اگر همین روند ادامه داشته باشد، به معنای این است که در روند سوختگیری اتفاق جدیدی نیفتاده است.»
سهمیه جایگاهداران محدود نشده است
ناصر رئیسی‌فر، رئیس سابق کانون جایگاهداران سوخت کشور با اشاره به این‌که هنوز سهمیه جایگاهداران محدود نشده، به «شهروند» می‌گوید: «ما هم شنیده بودیم که قرار است سهمیه جایگاهداران کاهش پیدا کند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده و بعید است سهمیه جایگاهداران کمتر شود. در حال حاضر هم محدودیتی برای دادن سهمیه به جایگاه‌های سوختگیری وجود ندارد و هر جایگاه بنا به فروشی که دارد، سهمیه می‌گیرد. با این حال، اگر قرار باشد کارت سوخت جایگاهداران جمع شود، بازار سیاه در اطراف پمپ‌بنزین‌ها شکل می‌گیرد و افرادی که مصرف کمتری دارند، کارت خود را می‌فروشند که همین موضوع منجر به فساد می‌شود.» رئیس‌فر با اشاره به این‌که قطعا بنزین سهمیه‌بندی نخواهد شد، ادامه داد: «آقای زنگنه وزیر نفت بارها تاکید کرده که بنزین سهمیه‌بندی نخواهد شد. ما هنوز تاوان سهمیه‌بندی بنزین در گذشته را پس می‌دهیم، چون بنزین کالای مصرفی است و مردم باید بتوانند بدون محدودیت هر میزان که می‌خواهند سوختگیری کنند و در مقابل برای جلوگیری از قاچاق باید قیمت‌ها را واقعی کنیم،‌ با این حال توجه به این نکته ضروری است که با افزایش قیمت بنزین،‌ مابه‌التفاوت آن باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود و به سمت بودجه جاری کشور نیاید.»
مشکلی برای تامین بنزین سوپر نداریم
در روزهای اخیر شایعاتی درباره کمبود بنزین سوپر مطرح شده که رئیسی‌فر دراین‌باره می‌گوید: «در حال حاضر فقط پالایشگاه‌های اراک و اصفهان بنزین سوپر تولید می‌کنند که گاهی اوقات با مشکلات فنی مواجه می‌شوند و همین باعث متوقف‌شدن یا کاهش تولید می‌شود. با این حال مشکلی نیست و بنزین سوپر به روال قبل عرضه خواهد شد.»


تعداد بازدید :  613