شماره ۱۷۷۲ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد
صفحه را ببند
هزینه یک کارشناس حقوقی چقدر است؟‏

امیرحسین خواجوی روزنامه‌نگار

سریال«بوی باران» که بی‌تردید بدترین مجموعه ساخته‌شده رسانه ملی در چند ‌سال اخیر بوده، آن‌قدر از هر نظر اشتباهات ریز و درشت دارد که به نظر می‌رسد منتقدان را هم خسته و کلافه کرده است. با وجود این، در میان انبوه نقدهایی که به این سریال ضعیف وارد شده، تاکنون کمتر به نواقص بزرگ و عجیب حقوقی این مجموعه پرداخته شده است؛ ایراداتی که در ادامه به برخی از آنها به‌طور مختصر اشاره می‌شود:  
1- بازپرس پرونده در این سریال چه نقشی دارد؟ کاراکتری که تا نیمه‌های شب درگیر تنها همین یک پرونده است و بارها به منزل و محل کار مطلعان و مظنونان پرونده مراجعه می‌کند، در مقابلِ وکیل پرونده درمانده و در موضع ضعف قرار دارد و حتی در سکانس‌های با صدای بلند مورد توهین قرار می‌گیرد! از وقوع هیچ حادثه‌ای جلوگیری نمی‌کند و سایر شخصیت‌های فیلم به انحای مختلف او را دست می‌اندازند! و موارد متعدد دیگری که در این سریال فقط شأن و مقام قضائی را به استهزا گرفته است. این همه  مطلب نامربوط  در یک سریال رسانه ملی در حالی است که راقم این سطور چند سالی است در دادسرای جنایی تهران به حسب حوزه خبری رفت‌وآمد دارد و از نزدیک در جریان شکل‌گیری یک پرونده جنایی و رسیدگی مقدماتی از سوی بازپرس‌های جنایی است. بی‌اغراق شخصیت ساخته و پرداخته شده بازپرس در سریال بوی باران و رفتارهای او هیچ شباهتی به بازپرس قضائی ندارد و چیزی نیست به جز توهمات بی‌پایه و اساس عوامل سازنده این سریال.
2- نقش پلیس در این سریال چیست؟ واقعا پلیس و ماموران آگاهی چه نقشی در کشف رازهای این پرونده به ظاهر معمایی داشتند. تنها پلیس حاضر در این پرونده راننده شخصی بازپرس است! راننده‌ای که هنوز وظیفه و نقش او برای بیننده معلوم نیست. در یکی از سکانس‌های این سریال که اتفاقا همین شب‌های اخیر پخش شد، راننده بازپرس تا پاسی از شب در اداره‌ای که هیچ شباهتی به دادسرا ندارد، درحال بازبینی تصاویر ثبت‌شده یک دوربین مداربسته برای شناسایی یکی از متهمان پرونده است. یعنی راننده بازپرس کار تحقیقات پلیسی را انجام می‌دهد؟ یا مامور آگاهی در این پرونده راننده بازپرس شده؟! این افتضاح در فیلمنامه نه‌تنها با واقعیت همخوانی ندارد، بلکه به نوعی جایگاه پلیس به‌عنوان حافظ نظم و امنیت جامعه را مخدوش کرده است.
3- نقش وکیل مدافع چیست؟ وکیل مدافعی که یک پزشک جوان را به انجام رفتارهای غیر قانونی ترغیب می‌کند و حتی پا را از این فراتر گذاشته و این دختر جوان را برای جمع‌آوری ادله وادار می‌کند که کارهای غیراخلاقی انجام دهد! چطور یک وکیل می‌تواند به خودش اجازه دهد تا با شدیدترین الفاظ به بازپرس به‌عنوان یک مقام قضائی توهین کند. درحالی‌که وظیفه وکیل دفاع قانونی از حقوق موکل و البته کمک به قاضی برای رعایت عدالت و قانون است.
چه خوب بود که عوامل سازنده «بوی باران» در کنار چند‌میلیارد تومانی که برای ساخت این سریال هزینه کرده‌اند، از نظریات یک کارشناس حقوقی هم بهره می‌بردند تا حداقل این مجموعه بی‌سر و ته و پر غلط از حیث حقوقی سر و شکل قابل تحمل‌تری می‌داشت. مگر هزینه بکارگیری یک کارشناس حقوقی چقدر است؟


تعداد بازدید :  220