شماره ۱۷۷۰ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ مرداد
صفحه را ببند
10 طرح نمایندگان برای مقابله با آمریکا در مجلس اعلام وصول شد
هالیوود را چطور گیر بیندازیم؟

شهروند| در جلسه علنی دیروز، ۱۰ طرح نمایندگان مجلس علیه آمریکا اعلام وصول شد. «الزام دولت به شکایت علیه‌ هالیوود در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل توهین به ملت و تاریخ ایران» و «ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم‌های آمریکا» ازجمله بندهای این طرح است. نمایندگان مجلس دلیل طرح خود برای شکایت از ‌هالیوود را «ساخت فیلم‌ها و سریال‌های ضد ایرانی و ارایه تصویر غیرواقعی و کذب از مردم و جامعه ایران» اعلام کرده‌اند. ایران پیش از این نیز تلاش‌هایی برای شکایت از‌ هالیوود انجام داده است. در زمان نمایش فیلم آرگو که با سوژه تسخیر لانه جاسوسی ساخته شده بود، وزارت ارشاد به قصد شکایت با یک وکیل فرانسوی وارد مذاکره شد. پس از آن ايزابل كوتان پير، وكيل فرانسوي به ايران آمد و در يك نشست خبري به تشريح شكايت ايران از آرگو و ‌هاليوود پرداخت. قرار بر اين بود كه خانم وكيل در فرانسه اقامه دعوا كند، اما با گذشت چند‌سال این پرونده بی‌هیچ نتیجه‌ای نیمه‌کاره ماند و با روي كار آمدن دولت جديد، رئيس سازمان سينمايي در نخستين روزهاي فعاليت خود از به خدمت گرفتن كوتان پير انتقاد كرد و از مبالغ کلانی که بیهوده برای این پرونده هزینه شده است، خبر داد. پس از آن نيز علي جنتي، وزير وقت  فرهنگ و ارشاد اسلامي، تير خلاص را بر پرونده شكايت از آرگو زد و در مصاحبه‌اي گفت: «اين ماجرا ارزش پيگيري ندارد.»
طرح تازه نمایندگان در حالی مطرح می‌شود که مشخص نیست شکایت از «هالیوود» بر اساس کدام مستندات قرار است انجام شود. یعنی قرار است با پیدا کردن شواهدی از فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی از شرکت‌های بزرگ صنعت فیلم و سریال شکایت شود یا شکایتی کلی از مفهومی به نام ‌هالیوود مد نظر است. این سوال هم مطرح است که چه اتفاق جدید و پرسروصدایی نمایندگان را به صرافت طرح انداخته است. چنین ابهاماتی در مورد بخش‌های دیگر طرح هم دیده می‌شود؛ مثلا بخش‌هایی که در آن به «الزام دولت به بازپس‌گیری درآمدهای آمریکا و انگلیس از نفت ایران بعد از کودتای ۲۸ مرداد»، «الزام دولت به پیگیری حقوق قربانیان و خسارت‌دیدگان کودتای ۲۸ مرداد» و «جریمه مدیران متخلفی که در جهت تحریم‌های خارجی اقدام نمایند» اشاره شده و از نظر برخی از کارشناسان چنین اقداماتی یا غیر عملی است یا نیاز به تعاریف دقیق‌تر و شفاف‌تر دارد. نمایندگان همچنین در طرح خود خواستار تحریم جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا؛ استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا و تد کروز، سناتور و سیاستمدار آمریکایی شدند. «الزام نیروهای نظامی به افشای اطلاعات نظامی و امنیت آمریکا در منطقه غرب آسیا در چارچوب منافع ملی» از دیگر بخش‌های این طرح است. «طرح الزام دولت به حمایت از مراکز علمی - تحقیقاتی ضد استکباری»، «طرح الزام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حمایت از ساخت فیلم‌های ضد آمریکایی» و «طرح الزام دولت به حمایت و پشتیبانی از کنفرانس افق ‌نو» از دیگر بخش‌هایی است که به نظر می‌رسد در صورت شفاف‌نشدن و مشخص‌نشدن چارچوب‌ها می‌تواند به صرف هزینه‌هایی بینجامد که اثری بر آنها مترتب نیست و در گذشته بودجه‌های کلان و کم‌فایده‌ای به آنها اختصاص داده شده است. «طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران» هم یکی از طرح‌هاست که با پرسش‌هایی در مورد چیستی ماجرا و چگونگی اجرا مواجه شده که شاید در جریان بررسی جزییات آن مشخص‌ شود.

اطلاع دقیقی ندارم

حجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه»، نماینده ملایر و عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس به سوالات «شهروند» در مورد   طرح دهگانه مجلس بر ضدآمریکا پاسخ داد که از نظر می‌گذرد.
 فراکسیون اقدام پیش دستانه مجلس علیه تهدیدات آمریکا، طرح‌ ده‌گانه را در ‏آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد اعلام وصول کرده است؛ گفته شده که در این طرح تقاضای شکایت از هالیوود مشخصا می‌گوید از چه فرد یا کمپانی شکایت شود یا قرار است شکایت شود نظرشما ‏چیست؟ ‏
در خصوص این‌که در سال‌های اخیر تکاپو و تلاش‌هالیوودی‌ها برای ساخت ‏فیلم‌های ضد ایرانی، زیاد شده است، تردیدی نیست. اگرچه کمپانی‌ها سالانه ‏برنامه‌ریزی می‌کنند که چه فیلمی بسازند، اما این چیزی است که از کودکی در ‏وجود آنها نهادینه می‌شود و از همان کودکی در درون افراد تفکرات نژادپرستی ‏را به وجود می‌آورند و همین‌طور جلو می‌آیند تا این تفکرات به رسانه‌ها و ‏تبلیغات بسط داده شود‎.‎‏ آنها تروریسم و خشونت را مدام در فیلم‌هایشان به اسلام ‏و ایرانی‌ها نسبت می‌دهند. در‌سال ۲۰۰۷ روزنامه واشینگتن پست از قول ‏برژینسکی که یک صهیونیست است، نوشته بود که آن‌قدر شخصیت‌های اسلامی ‏را ریش دار و روسیاه نشان می‌دهید که عن قریب یک هولوکاست به نام ‏مسلمانان راه می‌افتد. حتی خودشان هم معتقدند با هجمه روشنی پیش می‌روند‎.‎‏ ‏سینماگران متعهدی داریم که تلاش می‌کنند تا سینما را به سمت خدمت به انقلاب ‏سوق دهند و موفق هم هستند. اما این‌که در این طرح از‌هالیوود شکایت شود، از جزییات آن خبری ندارم.‏
 در این طرح مشخصا از چه فیلم‌ها و سریال‌هایی باید شکایت شود و می‌توانید نمونه‏ای از توهین‌ها و تصاویر غیرواقعی که در آن علیه مردم ایران ساخته شده را نام ‏ببرید؟
خبری از این‌که از چه فیلم‌ها و سریال‌هایی شکایت می‌شود، ندارم. اما انتظار ‏می‌رود سینمای ما هم فیلم‌های ضد غربی بسازد، اما گاهی خودمان هم فیلم‌هایی ‏نزدیک به رویکرد غرب می‌سازیم. یعنی عمدتا فیلم‌های ایرانی امروز عقاید و ‏باور‌ها و سبک زندگی خودمان را زیر سوال می‌برند. مثل فیلم «آشغال‌های ‏دوست داشتنی» که فارابی سرمایه‌گذاری کرده و اخیرا طی لیستی که منتشر ‏شده، یک‌میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است. فیلمی که تجلیل از ‏جریان فتنه و جریان‌های غربی در کشور است. فیلم «پذیرایی ساده» یا ‏‏«فروشنده» که مغایر با فرهنگ ما بودند یا فیلم‌های دیگری که سبک زندگی ‏اسلامی ایرانی را به انواع مختلف زیر سوال می‌برند و خانواده‌‌ها را مورد اهانت ‏قرار می‌دهند. ‏
 از سابقه شکایت ایران از فیلم «آرگو» اطلاع دارید و این‌که چه نتیجه‌ای داشت ‏و به کجا رسید؟
در این مورد اطلاعی ندارم که داستان شکایت از فیلم آرگو به کجا رسید، اما ‏معتقدم که اهمیت مسأله در این است که ما شکایت کنیم. حالا این‌که این شکایت ‏نتیجه دهد یا نه، از ارزش و اهمیت کار ما کم نمی‌کند. آن‌چه در این‌جا اهمیت ‏دارد، دنبال کردن مسائل و ماجراهایی است که محتوای ضد ایرانی دارد و مهم ‏این است که ما از این‌که به تمدن و مردم و فرهنگ‌مان توهین شود، کوتاه نمی‌‏آییم.‏
 آیا سینمای ما می‌تواند فیلم‌های ضد آمریکایی بسازد که فقط مصرف داخلی ‏نداشته و اکران آن در خارج از کشور نیز بتواند اثرگذاری لازم را داشته ‏باشد. نمونه‌هایی از این فیلم‌ها (البته در صورت ساخت و تولید) را نام می‌برید؟
بله؛ سینمای ایران بعد از انقلاب و در دو دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است. ‏البته سینمای قبل از انقلاب نیز فیلم‌های خوبی را خلق کردند، اما سینمای ایران ‏در سال‌های اخیر فیلم‌ها و سریال‌های فاخری را در داخل و خارج تولید کرده ‏است. معتقدم سینمای ایران این ظرفیت را دارد که با خلق فیلم‌های ضد ‏آمریکایی درواقع درصدد پاسخگویی به فیلم‌های ضد ایرانی آنها برآید. البته ‏مطمئن هستم که فیلم‌هایی با محتوا و مضامین ضدآمریکایی ساخته شده است، اما ‏من دقیقا حضور ذهن ندارم. برای مثال فیلمی که در مورد حادثه طبس و نقش ‏آمریکایی‌ها در این کودتای نافرجام داشتند، از جمله این فیلم‌ها محسوب می‌‏شود.  سینمای آمریکا یا حوزه فرهنگی این کشور نیز مانند حوزه سیاستش متاثر از لابی قدرتمند صهیونیسم است. آنها برخی بحران‌ها، ضعف‌ها و کم‌وکاستی‌های جامعه ایران را در فیلم‌های ضدایرانی خود برجسته می‌کنند. سینمای ما هم می‌تواند در فیلم‌های ضدآمریکایی خود، بحران‌ها و معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این کشور را برجسته کند؛ ناامنی حاصل از رواج یا بحران اسلحه گرم، تبعیض یا آپارتاید نژادی، رنج سیاهپوستان و پدیده استعمار نوین علیه برخی از کشورها را می‌توان به‌عنوان مبنا و مفهوم ساخت و خلق آثاری با محتوای ضدآمریکایی فیلم‌های ایرانی در نظر گرفت.


تعداد بازدید :  612