شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
سخنگوی دولت تکذیب کرد
برداشت 4/1 ‌میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صحت ندارد
بسیاری از اختلافات در مذاکرات حل شده است

شهروند| محمدباقر نوبخت، در پاسخ به این‌که منتقدان دولت بحث کاهش قیمت نفت را ابزاری برای تخریب دولت کرده‌اند، گفت: به‌هرحال فلسفه وجودی جناح‌های سیاسی مخالف همین است اگر آنها این حرف‌ها را نزنند چه باید بگویند؟ هیچ اشکالی نیست.
نوبخت روز گذشته در پایان جلسه هیأت دولت، درخصوص بحث کاهش قیمت نفت و این‌که دولت چه تدابیری برای جبران کسری بودجه اتخاذ خواهد کرد، گفت: آنچه ما برای قیمت نفت در لایحه دیده‌ایم، مربوط به قیمت نفت امروز و حتی تا پایان ‌سال نیست.  سخنگوی دولت گفت: مکانیزمی که ما در لایحه بودجه گذاشته‌ایم، به این صورت است که اگر قیمت هر بشکه نفت از ۷۲دلار کمتر شود ما هم به‌‌ همان میزان تخصیص را کاهش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم با مدیریت تخصیص با کسری بودجه مواجه نشویم. سخنگوی دولت همچنین در ادامه با اشاره به حرف‌های علی مطهری درخصوص مذاکرات و زمان پایان آن گفت: در روز پایانی مذاکرات همه طرف‌ها به دستاورد قابل ارزشی رسیدند که می‌توان برای نهایی کردن آن اقدام کرد و اظهار امیدواری کردند. خوشبختانه بسیاری از اختلافات حل شده و امیدواریم مابقی اختلافات میان دو طرف حل شود.
قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور صحت دارد
نوبخت ضمن تأیید قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور گفت: ما برای اقشار پردرآمد نیز خیلی حساب‌شده عمل می‌کنیم چراکه خواهان پرداخت یارانه به افراد پردرآمد نیستیم. اما نمی‌خواهیم بی‌جهت پیش از تکمیل اطلاعات استرس ایجاد کنیم و اذهان عمومی را مشوش نماییم. وی درخصوص دلیل قطع یارانه ایرانیان خارج از کشور گفت: ما در داخل کشور قیمت‌ها را تغییر دادیم به همین دلیل به شهروندانمان بار مالی وارد شد اما قطعا فردی که در خارج از کشور است از افزایش قیمت سوخت در داخل متضرر نمی‌شود که ما بخواهیم برای جبران آن به او پول بدهیم پس این اقدام دارای منطق است.  محمدباقر نوبخت با اشاره به مصوبات هیأت وزیران گفت: مصوبه هیأت وزیران به موافقت توزیع اعتباراتی بین ۴ استان اختصاص داشت که بر این اساس، هیأت وزیران موافقت کرد ۱۶۵‌میلیارد تومان در اختیار استانداری‌های خوزستان، مازندران، گیلان و چهارمحال و بختیاری قرار گیرد تا درخصوص خسارات و مرمت‌هایی که لازم است، درجهت جبران برخی از آسیب‌های ناشی از خشکسالی در ماه‌های گذشته، اقدامات لازم صورت گیرد و استانداری‌ها بتوانند به واحدهای آسیب‌دیده کمک کنند. نوبخت تأکید کرد: همچنین بخشی از مصوبه هیأت وزیران در مورد رسیدگی و تصویب برنامه جامع اصلاح نظام اداری بود و باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام اداری از سوی رهبری، قانون مدیریت خدمات کشوری و نقشه راه اصلاح نظام اداری دولت برای این‌که مردم در امور اداری و کارهای مربوط به خود مشارکت کنند و همچنین برای این‌که سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی و تعاونی‌ها فعال‌تر عمل کنند و برای چابک‌سازی ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و جلوگیری از مراجعات حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی و تسریع در انجام کار‌ها و ارایه خدمت بی‌منت به مردم و پاسخگویی به آنها، برنامه جامعی در ۸ سرفصل به تصویب رسید. محمدباقر نوبخت گفت: به این ترتیب با تصویب این برنامه و کارگروهی که برای تدوین آیین‌نامه زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل می‌شود، امیدواریم بتوانیم نظام اداری موجود را که از کارایی لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند به درستی مطالبات و انتظارات مردم را تحقق ببخشد، اصلاح کنیم و با اجرای این برنامه گامی درجهت اصلاح نظام اداری موجود برداشته باشیم.
انتقاد از انتشار اخبار غیرواقعی
سخنگوی دولت با انتقاد از سایتی که مصوبه محرمانه ستاد تدابیر ویژه را منتشر کرده بود، گفت: البته این مصوبه نامه‌ای بود که دیوان محاسبات به مجلس نوشته بود. این سایت اعلام کرد که دولت 4.1‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. بنابراین لازم است که ضمن تکذیب مجدد این مسأله عنوان کنم   هیچ برداشتی با این عنوان از سوی دولت از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است. نوبخت گفت: این 4.1‌میلیارد دلار ناشی از فروش نفت و میعانات گازی است و متعلق به بانک مرکزی است بنابراین نه‌تنها چیزی از صندوق برداشت نشده بلکه طبق همین نامه حدود ۹۱‌میلیون دلار نیز به حساب صندوق واریز شده است. سخنگوی دولت با اشاره به این‌که در این پروسه اقدامات کاملا قانونی انجام شده است گفت: نمی‌دانم چه کسانی پشت این مسأله هستند که این مطالب غیرواقعی را به دولت نسبت می‌دهند اگر قرار باشد که ما برداشتی انجام دهیم قطعا مسیرهای قانونی را طی می‌کنیم. ما برداشتی از صندوق نداشتیم بلکه تنها پول نفت را تقسیم کرده‌ایم. نوبخت گفت: مشخص نیست چرا برخی می‌خواهند ذهن جامعه را مرتب درگیر این مسأله کنند که دولت کار خلاف قانون و رویه انجام می‌دهد. ما هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌ایم. این اقدام در شرایط تحریم و در چارچوب قانون صورت گرفته است. مبلغ 4.1‌میلیارد دلار نیز موجودی صندوق توسعه ملی نبوده بلکه محصول فروش نفت خودمان بوده است. وی گفت: نباید در این شرایط کاری کرد که ما مجبور باشیم مدام برای پاک کردن ذهن جامعه اطلاعاتی بدهیم که ارایه آن نیز لزومی ندارد. لازم نیست که افراد آن طرف مرز‌ها باخبر شوند و بدانند که ما در شرایط تحریم از چه ساز وکارهایی استفاده می‌کنیم.  نوبخت با بیان این‌که صندوق توسعه ملی تنها زیر نظر قوه مجریه نیست، گفت: مطمئن باشید چنین حرفی بسیار کذب و غیرمستند است اما عده‌ای ممکن است هرچه ما می‌گوییم باز هم حرف خودشان را بزنند. سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که قائم‌مقام وزیر نیرو گفته که قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم، گفت: این حرف نادرست است، ما چنین تصمیمی نداریم که به اندازه نرخ تورم، قیمت آب و یا برخی از فرآورده‌ها را گران کنیم، افزایش قیمت تصمیمی است که برای مرحله سوم هدفمندی باید گرفته شود. نوبخت همچنین موضوع تغییر وزیر کشور را تکذیب کرد. وی در پایان اظهار داشت: روزهای بین تعطیلی هفته آینده تعطیل نیست.


تعداد بازدید :  224