شماره ۱۷۶۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
فیلم‌های تلخ و سیاه چگونه پرفروش می‌شوند؟
جواهری به‌نام نوید محمدزاده

شهروند| در تمام این چند سالی که از ورود و تثبیت نوید محمدزاده در سینمای ایران می‌گذرد، همواره به این موضوع درباره‌اش ‏اشاره شده که او از معدود بازیگرانی است که بدون این‌که در کارنامه‌اش فیلم کمدی یا حتی فیلم به اصطلاح بفروش داشته باشد، ‏تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین بازیگران سینمای ایران شده. بازیگری که بی‌تردید یکی از انگشت‌شمار بازیگرانی است که ‏حضورش در هر پروژه‌ای تضمینی است برای فروش آن اثر- و حتی تضمین‌شده‌تر از بازیگرانی چون گلزار و عطاران (که در ‏کارنامه‌شان در سال‌های اخیر فیلم شکست‌خورده هم دارند، اما نوید نه!)؛ که از نظر هنری- سینمایی نیز جایگاه بالایی دارد، ‏تاحدی‌که بزرگی چون عبدالله اسکندری او را «پس از بهروز وثوقی، توانمندترین بازیگر ایران» توصیف می‌کند!‏
دیروز یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور نوید محمدزاده را مرد ۸۰ میلیاردی سینمای ایران خواند که اگر با دقت بیشتری جمع ‏بزنیم، به رقم 87‌میلیارد تومان می‌رسیم. رقمی که اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم که شامل دوران تثبیت‌نشده کارنامه‌اش ‏نیز بوده، می‌توان نگاه دقیق‌تری به نفوذ و محبوبیتش در سال‌های اخیر داشت.‏
نوید محمدزاده در کارنامه‌اش 14 فیلم سینمایی دارد و این 80‌میلیارد تومان مجموع فروش این 14 فیلم است. فیلم‌هایی که نوید در ‏آنها هنوز نوید محمدزاده نشده بود. آثاری مانند آن دو، در میان ابرها، ناهید، سیزده، خشم و هیاهو و حتی عصبانی نیستم و ‏لانتوری که در مجموع 11‌میلیارد فروخته‌اند. ‏
نوید سوپراستار در 6فیلم اخیرش کارنامه شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد. یعنی از ابد و یک روز به این‌سو: بدون ‏تاریخ بدون امضا، خفه‌گی، مغزهای کوچک زنگ‌زده، سرخ‌پوست و متری شیش‌ونیم. 6فیلمی که هیچ‌کدام معیارهای مرسوم ‏فیلم‌های پرفروش را ندارند. فیلم‌های اغلب اجتماعی تلخ و سیاه و افسرده‌کننده. اما این آثار در مجموع 77‌میلیارد تومان ‏فروخته‌اند تا معلوم شود نوید جدید در هر فیلمش حداقل 12‌میلیارد فروش دارد و به‌گویشی بهتر برای سینمای اجتماعی ایران چه ‏جواهری است. ‏
امسال هم نوید دو فیلم سرخ‌پوست و متری شیش‌ونیم را روی پرده داشته. اولی 13‌میلیارد فروخته و دومی حدود 29 میلیارد؛ تا ‏تنها در‌سال جاری فیلم‌های نوید 42‌میلیارد تومان آورده داشته باشند. این همه درحالی است که در سینمای ایران تاکنون موفقیت ‏اقتصادی و فروش مترادف با کمدی قلمداد می‌شده است. درواقع نوید با همین 6 فیلم خود را در پانتئون بازیگرانی که به‌تنهایی ‏توان موفق کردن فیلمی را دارند، در جایگاه قابل احترامی نشانده است. آن‌هم با فیلم‌های اجتماعی که در این آب‌وخاک از همه‌سو با ‏فشار و دشواری مواجهند.


تعداد بازدید :  473