شماره ۱۷۶۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
یک مصاحبه، چند تعبیر و یک اصلاح
کارگزاران سازندگی هنوز اصلاح‌طلبند!

همه چیز دیروز از یک مصاحبه آغاز شد. تیتر خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری این بود: «خروج‌ رسمی حزب کارگزاران از جبهه‌ اصلاحات». توضیح‌شان هم این بود که «کارگزاران که پیشتر به صورت علنی از لاریجانی حمایت و علیه فراکسیون امید فعالیت می‌کرد؛ امروز با عبور از سیدمحمد خاتمی و اعلام آن توسط دبیرکلش رسما از اصلاحات خارج شد.» این برداشتی بود که منجر به عکس‌العمل کارگزاران شد.
اما کرباسچی چه گفته بود؟ کرباسچی در مصاحبه‌ای با روزنامه سازندگی که تیتر و عکس تمام صفحه اول روزنامه بود، گفته:  «رهبری خاتمی در جبهه اصلاحات را قبول نداریم.» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر این‌که اصلاحات از ابتدا تاکنون رهبری نداشته است، گفته بود: «نه آقای خاتمی ادعای رهبری اصلاحات را داشته و نه جریان اصلاحات با هم بر سر رهبری این جریان توافق کرده‌اند.»
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اما پس از انتشار این مصاحبه با تکذیب خبر خروج این حزب از جبهه اصلاحات گفت: «برداشت‌های ناصوابی از مصاحبه دبیرکل (غلامحسین کرباسچی) صورت گرفته است.» عطریانفر با بیان این‌که اظهارات دبیرکل حزب «ارتباطی به خروج از جریان اصلاحات ندارد» تاکید کرد که این حزب «همچنان به اصلاحات پایبند است.»
بعد از آن هم مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران به بررسی اظهارات کرباسچی در کمیته سیاسی حزب کارگزاران اشاره داشت و تاکید کرد که «همچنان خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانیم.» او نظر کرباسچی در مورد سیدمحمد خاتمی و رهبری جریان اصلاحات را نظر شخصی دانست و گفت: «حزب کارگزاران همچنان خاتمی را رهبر این جریان می‌داند.»
در این میان واکنش زیباکلام به شایعه خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات چنین خلاصه می‌شد که «بی‌برنامگی خاتمی آنها را ناامید کرده» و محمد قوچانی هم که بانی مصاحبه کذایی بود، گفت: «انتقاد از شورایعالی به معنای عبور از خاتمی نیست.» سردبیر روزنامه سازندگی گفت: «پیش از این هم سعید حجاریان، عباس عبدی و احمد زیدآبادی اشاره کرده بودند که حتما باید در لیدری اصلاح‌طلبان مجلس و شورایعالی سیاستگذاری تغییر ایجاد شود.» اما صحبت‌های قوچانی، مرعشی و عطریانفر نتوانست آب روی آتشی که سخنان کرباسچی به پا کرده بود، بپاشد. شاید کرباسچی خودش باید موضوع را جمع‌وجور می‌کرد.
سرانجام هم پاسخ دبیرکل حزب کارگزاران به برداشت‌های نادرست از سخنانش منتشر شد.  کرباسچی گفت: «مصاحبه‌ام را دوباره بخوانید.» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به برداشت‌های نادرست از مصاحبه‌اش با ارگان مطبوعاتی این حزب گفت: «این‌که می‌گویم اشکالات اصلاحات باید برطرف شود، به معنای خروج از اصلاحات نیست؛ این را کسانی به خروج تعبیر کردند که آن معایب را دارند و نمی‌خواهند اصلاح شود. توصیه می‌کنم اگر فردی شبهه‌ای دارد، دوباره مصاحبه را بخواند.» به گفته او «دو سایت با مواضع مشخص با دستاویز قرار دادن سخنانش درباره رئیس دولت اصلاحات آن را به خروج کارگزاران از جبهه اصلاحات تعبیر کردند. من چنین چیزی را مطرح نکردم و این موضوع را از همان رسانه‌ها پیگیری کنید.»
کرباسچی در توضیح خود افزوده است: «محمدرضا عارف در شورایعالی اصلاحات و مجلس در این مدت چه ‌کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد او است. وی عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند. ناکارآمدی شورایعالی باعث شده رئیس دولت اصلاحات سراغ نهاد بالادستی برود. این‌که به شکل مبهم دایما حرف از اصلاحات بزنیم، به چه معناست؟ هر شخص یا حزبی نمی‌تواند خود را اصلاح‌طلب یا رهبر اصلاحات معرفی کند.»


تعداد بازدید :  405