شماره ۱۷۶۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
خرید پرده کاهش 85 درصدی و خرید رومبلی افزایش داشت
روند معکوس واردات پرده و مبل
مردم به جای خرید مبل به تعویض روکش مبلمان شان روی آورده اند صادرات پرده به ترکیه و مصر و صادرات مبل به قطر، عمان، امارات،‌آذربایجان و ارمنستان رونق گرفته است

فاطمه صفری- شهروند| بازار پارچه فروش‌های مولوی با تغییر الگوی خرید مردم مواجه شده است. بازاریان می‌گویند حالا بازار پرده با جهش قیمت‌ها چیزی حدود 80 تا 85‌درصد مشتریان خود را از دست داده است و در عوض بازار پارچه رو مبلی داغ شده است. آنها می‌گویند مردم این روزها ترجیح می‌دهند که به جای تعویض مبلمان خود، روکش آن را عوض کنند. البته تولیدکنندگان ایرانی پارچه و منسوجات هم از این وضع ناراضی نیستند و می‌گویند که بازار پارچه و منسوجات به ‌طور کامل به دست تولیدکنندگان ایرانی افتاده است.
 بازار پرده تا چند‌ سال پیش به دست واردکنندگان ترک و ایتالیایی بود اما حالا دو سالی می‌شود که تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز بازار پرده‌فروشی را در دست ایرانی‌ها انداخته است.
قیمت هر متر پرده چند؟
قیمت منسوجات پرده در بازار تهران به چیزی حدود دو برابر ‌سال گذشته رسیده است. اگر تا ‌سال گذشته متوسط قیمت خرید یک متر پارچه پرده چیزی حدود 300‌هزار تومان تمام می‌شد، در حال حاضر قیمت یک متر پارچه پرده به‌ طور متوسط تا 600 یا 700‌هزار تومان هم می‌رسد.
بازاریان مولوی می‌گویند که تا قبل از افزایش قیمت ارز و این گرانی‌ها قیمت هر متر (پرده‌ای) پارچه اعم از تور، گیپور، ساتن و… با توجه به نوع پارچه و… بین ۶۰ تا ۳۵۰هزار تومان بود، البته پرده‌های گرانقیمت‌تری هم پیدا می‌شد اما این رقم نسبتا مناسبی برای خرید هر متر پرده بود هزینه دوخت هم با توجه به مدل و جنس پارچه که خوش‌دوخت باشد یا نه دوخت و دوز آن دشوارتر باشد، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان و در برخی از مدل‌ها تا ۴۰۰هزار تومان متغیر بود.
اما حالا این عدد و رقم‌ها تغییر کرده است و برای خرید مجموعه دو تایی پرده حریر ارگانزا مدل H01 با ارتفاع ۲۸۰ آن هم با جنس حریر باید  80‌هزار تومان هزینه کرد که جزو ارزان‌ترین پرده‌ها است. یا پرده مینوتو هوم مدل SA-350 دو تکه قیمتی 420‌هزار تومانی دارد و یا برای پرده مخمل سرمه مدل pm305 دو تکه 490‌هزار تومان باید هزینه کرد که هر کدام از آنها ممکن است باب میل شما هم نباشد.
میزان پارچه‌ای که برای پرده هر پنجره نیاز است حداقل 50 تا 70 سانتیمتر بیشتر از متراژ هر پنجره است و اگر کسی بخواهد پرده چین‌دار تهیه کند باید حدود سه برابر متراژ پنجره پارچه پرده تهیه کند. به عبارتی تهیه پرده برای هر پنجره حداقل چیزی حدود 700‌هزار تا یک‌میلیون تومان هزینه‌بردار است.
بازار پارچه رومبلی داغ شد
قیمت رومبلی‌ها هم چندان تعریفی نیست و  هر متر پارچه رومبلی به ‌طور میانگین بین 100 تا 300‌هزار تومان قیمت دارد؛ به‌عنوان مثال هر متر پارچه بایا مدل سورنا که یک نوع پارچه رومبلی گلدار است، متری 245‌هزار تومان قیمت خورده است و هر متر پارچه رو مبلی مدل شانتون 114‌هزار تومان قیمت دارد.
بازاریان مولوی می‌گویند که تقاضا برای پارچه رومبلی تقریبا 60 تا 70‌درصد رشد داشته است. آنها توضیح می‌دهند که قیمت یک دست مبلمان هفت نفره در بازار تهران به حدود 8 تا 9‌میلیون تومان رسیده است و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای تعویض مبل با تعویض روکش مبلمان‌شان آنها را بازسازی کنند.  به گفته فعالان بازار مولوی یک دست مبلمان 7 نفره حداکثر پارچه‌ای که نیاز دارد حدود 10 متر است و افراد با هزینه‌کرد یک تا 2‌ میلیون تومان می‌توانند مبلمان‌شان را به جای تعویض بازسازی کنند.
تنها 15‌درصد پرده‌های تولیدی در ایران فروخته می‌شود
در این میان تولیدکنندگان پرده و منسوجات می‌گویند که با افزایش قیمت دلار بازار کارشان سکه شده است. آنها می‌گویند که تقریبا تمام برندهای ترک و ایتالیایی تولید پرده از بازار ایران رفته‌اند و بازار پرده و منسوجات کاملا به دست تولیدکنندگان داخلی افتاده است. آنها می‌گویند تولیدکنندگان داخلی به راحتی می‌توانند تمام تقاضای پرده در ایران را پاسخگو باشند و درواقع تا قبل از این حضور پرده‌های خارجی در بازار ایران بریز و بپاش بوده است.
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که آنها می‌گویند قدرت خرید مردم در بازار پرده و منسوجات کاهش داشته است و به همین دلیل آنها تنها چیزی حدود 10 تا 15‌درصد تولیدات‌شان را در ایران می‌فروشند و بقیه را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند.  
حسین دسترنج تولیدکننده‌ای که با یک برند ترکیه‌ای در ایران پرده و منسوجات تولید می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «در حال حاضر کارخانجات نساجی در کشور‌های دیگر  60‌درصد از مواد خود را از ایران تأمین می‌کنند؛ زیرا الیاف اصلی تولید پرده از محصولات پتروشیمی تأمین می‌شود. علاوه بر این هزینه‌های اولیه تولید در ایران بسیار پایین است؛ زیرا قیمت انرژی در ایران تقریبا یک‌سیزدهم کشوری مانند ترکیه است و علاوه بر آن حداقل حقوق کارگر در ترکیه 2600 دلار است که چیزی معادل 6 تا 7‌میلیون تومان ما درمی‌آید. این در حالی است که حداقل مزد یک کارگر ایرانی به 2‌میلیون تومان هم نمی‌رسد.
پارچه پرده ایرانی در بازار ترکیه
این تولیدکننده توضیح می‌دهد: «در حال حاضر هزینه تمام شده پرده در ایران برای مصرف‌کننده ایرانی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و همین پرده‌های تولید ایران در کشورهای مصر و ترکیه چند برابر قیمت ایران فروخته می‌شود. با وجود این قیمت پرده‌های ایرانی برای مصرف‌کننده خارجی هم به صرفه است و الان روند واردات پرده از ترکیه معکوس شده است و تولیدکنندگان ایرانی به ترکیه پرده صادر می‌کنند.»
صادرات مبل هم بالا گرفت
حسن احمدیان، رئیس اتحادیه  تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان کشور با اعلام این‌که تعویض رومبلی و بازسازی مبلمان جایگزین خرید مبل در بازار ایران شده است، به «شهروند» گفت:   «به خاطر سخت‌شدن و محدودیت واردات و کاهش آن  رفته‌رفته به سمت  تولید داخلی حرکت می‌کنیم و چون تقاضا برای خرید مبلمان در کشور کاهش یافته است، تولیدکنندگان به صادرات روی آورده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: «درحال حاضر صادرات ما با مشکلی مواجه نیست. زمانی که صحبت از  صادرات به میان می‌آید، با توجه به این‌که ویژگی‌های بسیاری در این صنعت داریم و کشور‌های هدف که اطراف‌مان هستند، نسبت به مبلمان و دکوراسیون بسیار از ما ضعیف‌ترند، قابلیت صادرات وجود دارد. نزدیک به 400‌میلیون مصرف‌کننده در کشور‌های هدف وجود دارد که یکی از بزرگترین ویژگی‌ها در تولید مبلمان کشور است.»
او در ادامه توضیح داد: «البته برای صادرات هم مشکلاتی داریم، چون انتقال ارز و مشکلات گمرکی وجود دارد که خوشبختانه گمرک  و وزارت صنعت در این رابطه پیوسته به ما کمک می‌کنند  تا با مشکلی مواجه نشویم.»به گفته احمدی تولیدکنندگان صادرات خود را به کشور‌های  همجواری چون قطر، عمان، امارات، جمهوری آذربایجان و ارمنستان  صادر می‌کنند.
احدیان همچنین تاکید می‌کند: «بحث صادرات تنها این نیست که ما  اجناس ایتالیایی داشته باشیم، زیرا بسیاری از کالاهای چینی  که به جای‌جای دنیا صادر می‌شوند، متوسط و متوسط رو به پایین است. ما هم با توجه به نیاز مصرف‌کننده، کالای مورد نظر را از متوسط به بالا تامین می‌کنیم که چنین مقولاتی بیشتر مربوط به رقابت‌پذیری بوده و در سطح قیمت،  نزدیکی و....  بین دو کشور انجام می‌شود.»


تعداد بازدید :  207