شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
امضای تفاهمنامه بین پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه قزاقستان

شهروند| تفاهمنامه همکاری بین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه فارابی آلماتی با حضور دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس دانشگاه فارابی و عبدی‌بیک مولدایف رایزن فرهنگی قزاقستان، همزمان با روز ملی قزاقستان در پژوهشگاه امضا شد و سپس نشان زرین دانشگاه فارابی به مناسبت هشتادمین ‌سال تأسیس دانشگاه فارابی قزاقستان توسط رئیس دانشگاه به دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه اهدا شد.
دکتر صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه، ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه باعث فعالیت‌های گسترده پژوهشی دو کشور شود.
دکتر گالیم خیر موتانوف رئیس دانشگاه آلماتی نیز همکاری این دو نهاد علمی را بسیار مهم دانست و آن را آغازی برای همکاری علمی بین دانشگاه‌های قزاقستان و ایران قلمداد کرد که باعث گسترش فعالیت‌های علمی می‌شود.
او افزود: آلماتی در‌سال 2015 به عنوان مرکز فعالیت‌های اسلامی برگزیده شده است که در دیدار یکی از روسای ایرانی در قزاقستان قرار شد   مرکز فعالیت‌های اسلامی در آن‌جا دایر شود.
دکتر قبادی معاون پژوهشی پژوهشگاه نیز همکاری ایران و قزاقستان در زمینه ادبیات فارسی و ادبیات قزاقستان را بسیار مفید دانست.
دکتر فاضلی رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی گفت: ایرانیان اطلاعات و تصویر کمی از قزاقستان دارند و بهتر است که دولت قزاقستان تلاش کند تا این کشور بیشتر به ایرانیان معرفی شود و همچنین ارتباط پژوهشگران این دو کشور گسترش
پیدا کند. دکتر بروجردی معاون فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه نیز در ادامه به مفاد این تفاهمنامه اشاره کردند که شامل تبادل دانشجو بین این دو نهاد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های ادبیات فارسی و زبان‌شناسی، تبادل اساتید بین دو نهاد و انجام کار مطالعاتی مشترک در زمینه‌های باستان‌شناسی و تمدن ایرانی و تمدن قزاقستان، چاپ کتاب‌های مفید و لازم در زمینه‌های مورد نظر پژوهشگاه و دانشگاه فارابی و چاپ مقالات اساتید پژوهشگاه و همچنین دانشگاه فارابی در نشریات علمی پژوهشی هر دو نهاد است.


تعداد بازدید :  248