شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
وزیر بهداشت در سفر به کردستان به عیادت دختر دیواندره‌ای رفت
«شوخان» می‌بیند و دیگر نیازی به عمل جراحی نیست
صف کشیدن مردم کردستان برای دادن نامه به وزیر و معاینه وزیر بهداشت جراحی 4 کودک دیگر را برعهده گرفت

شهروند| وزیر بهداشت در سفر سه‌روزه‌اش به کردستان، عیادت از شوخان براخاصی دختر 7ساله دیواندره‌ای را در برنامه‌هایش قرار داده بود؛ دختری که چشمانش بهار امسال از سوی وزیر دولت یازدهم جراحی شد. حسن ‌هاشمی در ملاقات از شوخان، گفت: «براي بازگرداندن بينايي به چشمان شوخان 4 بار عمل جراحي شامل پيوند و آب مرواريد روي چشمان شوخان انجام شد. این دختر بر اثر حساسیت به پنی‌سیلین تا حدود زیادی بینایی خود را از دست داده بود، حالا ولی مي‌تواند ببيند، بازي كند و كتاب بخواند و ديگر نيازي به عمل جراحي نيست.»
وزیر بهداشت اسفندماه ‌سال گذشته چشم‌های شوخان را که بینایی خود را به دلیل حساسیت دارویی از دست داده بود، معاینه کرد و در فروردین‌ماه‌ سال جاری همراه تیمی از اساتید چشم پزشکی در چند عمل جراحی 4ساعته، همزمان عمل پیوند قرنیه و سلول‌های بنیادی را روی چشمان شوخان براخاصی و مادر او انجام داد. ‌هاشمی همچنین به درخواست خانواده شوخان و اهالی روستای کلکان مداوای چشمان چهار کودک دیواندره‌ای را هم بر‌عهده گرفت. او گفت: «به‌زودی با خانواده‌های این کودکان هماهنگ می‌کنم تا برای مداوای آنها به تهران بیایند.» او در این سفر تأکید کرد که برای برطرف کردن مشکلات، به این استان سفر کرده به همین خاطر یکی از برنامه‌ها، فراهم کردن زمینه ارتقای آموزش علوم پزشکی در رشته‌های مختلف و همچنین گسترش خدمات درمانی در سراسر استان کردستان است. او در این سفرش، از بیمارستان‌های امام خمینی(ره) دیواندره، مراکز بهداشتی و درمانی بانه، سقز و مراکز درمانی بیجار و بیمارستان 120تختخوابی بوعلی در شهرستان مرزی مریوان بازدید کرد. در شهرستان مریوان دو بیمارستان بوعلی و فجر تنها  چهار آمبولانس دارند. مسئولان شبکه بهداشت و درمان مریوان در جریان سفر وزیر اعلام کردند که این تعداد آمبولانس برای این دو بیمارستان کافی نیست و نیاز به افزایش آنها وجود دارد. وزیر بهداشت در بازدید سه‌روزه‌اش از کردستان، از شهرستان‌های قروه، دهگلان و سروآباد و همچنین از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی سایر مناطق و چندین روستای استان هم بازدید کرد.  او با تخریب و بازسازی بیمارستان فجر مریوان به‌دلیل فرسودگی و قدیمی بودن موافقت کرد. بیمارستان فجر مریوان با 19‌هزارمتر مربع مساحت در شهریور ‌سال 42 بهره‌برداری شده و یکی از بیمارستان‌های قدیمی استان است. به گزارش ایرنا، اهالی روستاها و شهرستان‌های بازدیدشده از سوی وزیر بهداشت برای دادن نامه‌های خود به وزیر جلوی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی صف کشیدند. برخی از کودکان و افراد نابینا و کم‌بینا هم از وزیر بهداشت خواستند تا آنها را معاینه و جراحی کند که ‌هاشمی نیز از آنها خواست با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی کنند تا آنان را شخصا در تهران مورد معاینه قرار دهند. وزیر بهداشت در این سفر همچنین از خبرنگاران خواست تا شش ماه دیگر به شهرهای مختلف استان کردستان سر بزنند. حتما شرایط متفاوتی را می‌بینند.
«همه قول‌هایی که دادیم عملی می‌شود.» به گفته‌ هاشمی، کمبود فضای مورد انتظار و نیروی انسانی متخصص، کمبود مجوز برای به کار گرفتن نیرو و کمبود تجهیزات تنها بخشی از مشکلات استان کردستان در حوزه سلامت و بهداشت و درمان است.  او کردستان را استانی محروم و برخی از شهرستان‌های آن را محروم‌تر دانست. وزیر بهداشت گفت: «با ادامه و حمایت از اجرای طرح تحول نظام سلامت، وضع بهداشت و درمان کشور درحال بهبودی است و تا شش ماه آینده نیز رشد چشمگیری در این حوزه ایجاد می‌شود.» او درباره وضع نظام ارجاع و میزان پیشرفت طرح در کشور نیز افزود: «این نظام، استاندارد نظام ارجاع کشورهای پیشرفته است و نیاز به گذر زمان دارد تا بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وضع مناسب بیمارستان بیجار و رضایت‌بخش خواندن اجرای طرح سلامت در این شهرستان هم اشاره کرد. «با توجه به گستردگی جغرافیایی بیجار، این شهرستان در برخی از تخصص‌های پزشکی نیازمند حمایت بیشتر است.» ‌هاشمی از تجهیز آزمایشگاه مرکزی و تأمین متخصص گوش و حلق و بینی در آینده نزدیک در بیجار خبر داد و تأکید کرد: «تلاش ما برقراری تعادل در استان است. وضع بیجار در بخش‌هایی نیاز به حمایت و تجدیدنظر دارد. در همین زمینه هم با هماهنگی‌های انجام‌شده یک دستگاه آمبولانس پیشرفته برای منطقه کرانی اختصاص می‌یابد.»

 


تعداد بازدید :  237