شماره ۱۷۶۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ مرداد
صفحه را ببند
بازنشستگی در اوج، مثل تارانتینو

در روزهایی که نهمین و آخرین فیلم کوئنتین تارانتینو یعنی «روزی روزگاری در‌هالیوود» هنوز بر پرده سینماهای ‏دنیاست، نکته‌ای که طرفداران خالق «داستان‌های عامه‌پسند» و «بیل را بکش» را به تلاطم انداخته تصمیم این کارگردان اهل ‏ناکسویل تنسی برای بازنشستگی، آن هم پس از ساختن دهمین فیلم خود است. نهمین فیلم همچنان روی پرده است و دهمین فیلم ‏که ظاهرا قرار است وصیتنامه هنری کارگردان باشد هنوز ساخته نشده، اما از همین حالا تارانتینوبازها عزا گرفته‌اند و به ‏دنبال راه‌حلی برای منصرف کردن سینماگر مورد علاقه خود از تصمیمش هستند. هرچند با توجه به کارنامه قابل قبول این ‏کارگردان و سن و‌ سال او که نیمه دهه پنجاه زندگی‌اش را می‌گذراند می‌توان به طرفدارانش حق داد که مخالف این تصمیم ‏باشند، اما تا این لحظه براساس اظهارنظرهای رسانه‌ای تارانتینو و برخی دوستان نزدیکش مثل برد پیت، به نظر می‌رسد ‏‏«فعلا» تصمیم‌ او برای بازنشستگی جدی است.
‏استوار در قول و عمل، همچون کری گرانت
تنها یک دلیل باعث شد از قید «فعلا» برای توصیف وضع فوق استفاده کنیم و آن وجود موارد مشابهی است که ‏سینماگران برجسته اعلام بازنشستگی کرده، اما مدتی بعد از تصمیم خود برگشته و دوباره پشت دوربین یا مقابل آن قرار ‏گرفته‌اند. البته از سوی دیگر بوده و هستند بازیگران و کارگردان‌های برجسته‌ای که همچون تارانتینو از قصد خود برای ‏خاتمه دادن به فعالیت‌های هنری در حوزه سینما پرده برداشته و تا انتها نیز سر حرف خود ماندند. به یاد بیاوریم بازیگر ‏بزرگی چون کری گرانت را که با سابقه بازی در فیلم‌های بزرگی چون «شمال از شمال غربی»، «بدنام»، «معما»، و... در ‏‏64 سالگی که اوج پختگی یک بازیگر به حساب می‌آید از دنیای سینما کناره گرفت و حتی التماس‌های کارگردان‌های بزرگی ‏چون آلفرد هیچکاک،‌ هاوارد‌هاکس و استنلی کوبریک نیز نتوانست در این تصمیم خللی وارد کند. گرانت 20‌سال دیگر بعد ‏از اعلام بازنشستگی زندگی کرد و در نوامبر 1986 در 82 سالگی درگذشت بدون آن‌که ذره‌ای از بابت این 2دهه دوری از ‏سینما دچار تألم باشد.‏
وودی آلن و کلینت ایستوود، همیشه جوان
از آن سو اما چهره‌های مشهور دیگری را نیز داریم که پس از کناره‌گیری خودخواسته طاقت نیاورده و دوباره خود را اسیر ‏جادوی سینما کردند. کسانی چون پیتر اتول افسانه‌ای و لورنس عربستان دنیای سینما که در‌سال 2012 اعلام بازنشستگی ‏کرد و در کمتر از یک‌سال بعد زیر حرف خود زده و دوباره مقابل دوربین قرار گرفت. یا خواکین فونیکس که‌سال 2008 ‏به طرفداران خود گفت فیلم «دو عاشق» آخرین حضور او مقابل دوربین سینماست، اما دو‌سال بعد قول خود را شکست و از ‏سال 2010 تاکنون در 10فیلم دیگر نیز ایفای نقش کرده است.  البته این میان ستاره‌‌ای چون جک نیکلسون را هم داریم که به ‏رغم‌ عدم کناره‌گیری رسمی حدود 10 سالی می‌شود که در هیچ اثر سینمایی حاضر نشده‌ است. این‌که سرنوشت نهایی اعلام ‏بازنشستگی کوئنتین تارانتینو به کجا منتهی خواهد شد را باید منتظر نشست و دید، هرچند طرفداران او بی‌حرف پیش ترجیح ‏می‌دهند او ستاره‌های بی‌افول و ناآشنا با واژه «بازنشستگی» همچون وودی آلن و کلینت ایستوود را سرمشق خود قرار دهد.


تعداد بازدید :  481